Ez nem azt jelenti, hogy ne lettek volna olyan vállalatok, kisebb szegmensek, amelyek hasznot húztak a jelentős piaci átalakulásból, a versenytársak meggyengüléséből, vagy akár a 2009 elején még rekordgyenge forintból. A piac tisztulásán kívül azonban nem sok jó mondható el erről az esztendőről.
Külön érdekesség, hogy az állami szféra a költségvetési megszorítások ellenére is majdnem szinten tartotta GDP-jét, ám ennek nagyrészt mérési okai lehetnek. A állami működés hozzáadott értékét ugyanis olyan teljesítményindikátorok határozzák meg, amelyek például a túlzsúfoltságot nem veszik figyelembe, holott nyilvánvalóan rontja a jólétet a jelenség. Ez persze nem a KSH hibája, nemzetközi módszertan van a számításra, amely igyekszik figyelembe venni a teljesítményt, de próbál az ésszerűség határain belül maradni az adatgyűjtési igény vonatkozásában.
Fogósabb kérdés viszont, hogy a pénzügyi szektorban a válság során keletkező kimagasló eredmények valóban növelik-e az ország számára a hozzáadott értéket, vagy nagyrészt eltűnik a hatásuk, ha a nem pénzügyi vállalatoknál keletkező veszteségeket is számításba vesszük. A háttérben nem feltétlenül a pénzemberek kapzsisága áll, hiszen ők több bedőlt hitellel számolva határozták meg a kamatfelárakat. Lehet ugyan arra is találni jeleket, hogy ez túlzott óvatosság volt, utólag már mindenesetre nehéz lesz igazságot tenni.
Az sem biztos, hogy sikerülhet a bankokat erőteljesebb felügyelet révén a marzsok csökkentésére bírni. A pénzügyi innováció ugyanis mindig kifizetődő lesz, így megéri majd oda csoportosítani a jó munkaerőt és az egyéb erőforrásokat. Szinte az egyetlen, valóban hatékony önvédelmi eszköz marad a hazai szereplők számára a pénzügyi kultúra és tudatosság fejlesztése. Ezt még tanulni kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.