A magánszféra helyett az állam veszi át a főszervező szerepét 2012-től a hulladékgazdálkodás területén, amelynek első számú végrehajtójaként az OHÜ ma kezdte meg munkáját. A jó hír: az állami ügynökség a kormányzat tervei szerint jövőre a termékdíjbevételekből 26 milliárd forintot forgathat vissza a szelektálás és hasznosítás segítésére, ez barátok között is legalább kétszerese lenne az eddigi – nem állami – finanszírozási keretnek. A rossz hír, hogy az állam a termékdíj-befizetések gyors növekedésére számít: 2012-ben 49 milliárd, 2014-ben pedig már 85 milliárd forint befizetést vár ebből a forrásból. Csakhogy in-gyenebéd nincs, ezt az összeget valakinek ki kell majd fizetni, a végső számla pedig így vagy úgy a fogyasztóknál fog megjelenni a termékdíjköteles termékek árába építve.
A termékdíj funkciója is átalakul, hiszen eredendő célja nem az állami bevételek növelése volt. Ellenkezőleg, a rendszer arra biztatta a kötelezett cégeket, hogy a mentességi lehetőségekkel élve – a gyártói felelősség elvére építve – alapítsanak közösen úgynevezett koordináló szervezeteket, amelyek saját kézbe véve egy-egy anyagáramban a hulladékkezelés szervezését, maguk gondoskodnak megbízóik hasznosítási kötelezettségeinek teljesítéséről, megszabadítva őket a termékdíjfizetés terhétől. Ehelyett mostantól a termékdíj adóvá vedlik át, a fő cél pedig a bevétel növelése lesz, amelyből az állam oszt majd vissza pénzt a hulladékkezelésre.
Pedig a gyártói felelősség elvére épülő hulladékkezelés mára Európa egész területén elterjedt, s nem teljesített roszszul Magyarországon sem. Meghatározó szerepe volt például abban, hogy a lakossági szelektív hulladékgyűjtésből származó hasznosított hulladék menynyisége a 2003-as 4 ezer tonnáról mostanra 70 ezerre nőtt. Hasonló a helyzet a többi anyagáram esetén is: ma már egyetlen nagyobb üzletbe sem tudunk bemenni anélkül, hogy ne botlanánk bele a kihelyezett e-hulladék-gyűjtő edényekbe, s a gumis és a benzinkutas sem felebaráti szeretetből bólint rá, hogy hagyjuk ott nála az elkopott gumiabroncsunkat vagy a lemerült akkumulátorunkat.
Feszültség persze volt a rendszerben, kár lenne tagadni. Noha minden EU-s előírást sikerült teljesíteni, a németországi hasznosítási szintektől még igen messze vagyunk. Eközben pedig a koordináló szervezetek száma az évtized végére közel két tucatra nőtt, önmagában egyre átláthatatlanabbá téve a hulladékkezelés finanszírozását. Ráadásul a szervezetek egyre ádázabb versenyt folytattak a termékdíjmentességre ácsingózó gyártók szerződéseiért, egyre csökkentve saját díjaikat, ennek következtében a szelektálásra és a hasznosításra ténylegesen felhasználható források végső összege is csökkenésnek indult.
De hatékonyabb lehet-e a hulladékkezelés szervezésében az állam a magánszféránál? Elméletileg van mód a hatékonyságnövelésre, például a párhuzamos logisztikai és hulladékkezelési útvonalak kiiktatásával. Kérdéses viszont, hogy egy állami szervezet képes-e olyan érzékenyen reagálni a másodnyersanyag-piac rezdüléseire, mint a gyártói és hulladékkezelői oldal kölcsönösen jó kiszolgálásában érdekelt koordináló szervezetek. Az sem világos teljesen, hogy tud majd az OHÜ az EU versenyjogi előírásainak megfelelni, illetve a termékdíjmentesség megszüntetésével miként tartható fenn a gyártók érdekeltsége a begyűjtési és hasznosítási költségek minimalizálásában. Arról nem is beszélve, hogy a gyakorlatban teljesülnek-e majd a termékdíjbevételek növelésére vonatkozó kormányzati elképzelések.
Biztató lehet, hogy az OHÜ élére a környezetvédelmi iparból érkező szakembert neveztek ki, akinek a lendületét és munkabírását az átalakítás ellenzői is elismerik. A puding próbája viszont az evés, ideje hát nekilátni…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.