Az effajta intézményi reform, melyet egyébként tipikusan az unióhoz újonnan csatlakozó tagállamok vezettek be, éppen hogy csökkenti az úgynevezett implicit, azaz a jövőben szükségszerűen kialakuló államadósságot, és tartósan fenntartható pályát biztosít a költségvetésnek. Csakhogy a jelenleg hatályos uniós elszámolási rend a magán-nyugdíjpénztári rendszerben elkülönített megtakarításokat nem engedi tényleges adósságcsökkentő megtakarításként figyelembe venni, hanem azzal növelni rendeli az éves államháztartási hiányt és a felhalmozott államadósságot, hiába léteznek mozdíthatatlan törvényi garanciák arra, hogy ezen megtakarítások nem azonnali fogyasztásra, hanem az időskori nyugellátásra szolgálnak.
Ez az elszámolási rend látványosan kedvezőbb helyzetet teremt a kevésbé korszerű és nagyobb pénzügyi feszültséget hordozó nyugdíjrendszert működtető régi tagállamoknak, kedvezőtlenebb helyzetbe hozza az új tagállamokat, egyben mindenkit ellenérdekeltté tesz nyugdíjrendszerének modernizálásában és pénzügyi fenntarthatóságának biztosításában. Azaz a rendszer a stabilitás helyett az instabilitást erősíti. Ilyen módon ésszerűen felvethető annak módosítása, fejlesztése azon tárgyalássorozat folyamán, amely az unió stabilitási és növekedési paktumának átalakításáról zajlik. Szemben a függetlenségi harcnak álcázott, de valójában egyre nagyobb függőséget eredményező hiány- és adósságnövelési harccal, melyben Magyarország egyre inkább elszigetelődne, egy ilyen vitában az új tagállamok szinte kivétel nélkül szövetségeseink lehetnek.
Talán az sem véletlen, hogy ez a szakmai vita már tavasszal megkezdődött, és előzetes tárgyalások zajlottak egyebek mellett a korábbi kormány részvételével, sőt, részbeni kezdeményezésével is. Ezeken nemcsak egységfront alakult ki a magán-nyugdíjpénztárakra vonatkozó statisztikai szabályok átvizsgálása mellett, de az elhangzott érvekre fogadókészség is mutatkozott az uniós hatóságok részéről. S ahogy korábban például a klímafinanszírozás uniós belső vitáiban is tapasztalhattuk, az ilyesfajta küzdelmek sokkal sikeresebben vívhatók meg, s végső soron sokkal inkább a hazai érdekeket szolgáló eredményekkel zárulhatnak, mint bármiféle függetlenségi harcnak kikiáltott öncélú konfliktuskeresés. Az effajta kemény, sokszor hosszú és feszült tárgyalásokat az előző kormány sem kerülte el, s azokban sokszor szövetségeseket is képes volt maga mellé állítani. Csak remélni lehet, hogy a jelenlegi kormány ennek tudatában sem fog a különbözni vágyás okán módosítani legutóbbi felvetésein, hanem a koncepció nélküli csatázás helyett egyre gyakrabban nyúl majd a kemény, de taktikus tárgyalások eszközéhez. S talán bízhatunk abban is, hogy az elszámolási szabályok továbbfejlesztésével végre nem kell minden parlamenti ciklus kezdetekor attól tartanunk, hogy az éppen hivatalba lépő kormány ismét a magánnyugdíjpénztárban felhalmozott megtakarításokra vet szemet, s nem azok államosításával próbál-e új forrást találni céltalan politikai költekezéseire.
A szerző Magyarország volt pénzügyminisztere
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.