Az informatika a sportban is forradalmi változásokat hoz, nem csupán az edzők és a játékosok munkájának támogatásával, de a nézői, szurkolói élmény kiteljesítésével is. A technikai sportokban már több éve használják azokat a programokat, amelyek a másodperc töredéke alatt dolgozzák fel több ezer szenzor adatait, a technikai stáb az információk alapján változtat a beállításokon, és ad tanácsokat a vezetőknek. A modern IT-eszközök jelen vannak már a teniszben, a vitorlázásban, a krikettben, az amerikai fociban, a lovassportban, a jégkorongban, a kosárlabdában, a fociban – és még sorolhatnánk.
Ha megkérdeznénk az edzőket, akik harminc-negyven évvel ezelőtt a magyar labdarúgó-válogatottal komoly sikereket értek el, valószínűleg azt mondanák, a fociban semmi szükség nincs az informatikára. Elég a jó szem, a megfelelő képzettség, a gyakorlat. Ebben van is igazság: ahogy más területen, a labdarúgásban sem helyettesíthető a szaktudás az informatikával. Gyerekkoromban, amikor rendre a kapu fölé rúgtam a tizenegyest, az edző alaposan megnézte, hogy csinálom, majd megmutatta, hol találjam el a labdát: két centivel balra attól a ponttól, ahol addig belerúgtam. És csodák csodája, attól kezdve minden lövés kapura ment.
Sportszeretőként és cégvezetőként ugyanazt tapasztalom: innováció nélkül nincs fejlődés. Ezt gondolják a vezető sportklubok is világszerte. Ugyanis ami korábban sok éves tapasztalatot vagy különleges megfigyelőképességet igényelt, jelentős részét ma már a technika is tudja. Kamerák, szenzorok segítségével egy adogatás, golfütés, zsákolás vagy éppen egy tizenegyesrúgás milliméterről milliméterre elemezhető. A szenzorokkal felszerelt sportoló teljesítménye pontosan követhető, nem tudja elcsalni az edzéseket, de az is időben kiderül, ha sérülés fenyegeti.
Egy „digitális másodedző” alkalmanként éppolyan hasznos tanácsokkal szolgálhat, mint a dollármilliókért igazolt sztártréner. A hús-vér edző – és általa a csapat – azáltal kerül jobb helyzetbe, hogy sokkal több adat áll rendelkezésére. A digitális elemzésre (is) támaszkodva azonban az edzőnek kell levonnia a következtetéseket, neki kell a megfelelő utasításokat adnia, ráadásul annak tudatában, hogy a szóban forgó információk egy részét akár az ellenfél edzője is ismerheti.
Az informatika nem csupán a játékos oldaláról segít a stratégia kidolgozásában. A szurkoló szempontjából is forradalmi változásoknak nézünk elébe: az IT a „szurkolói élményt” is személyre szabhatja, kiteljesítheti. Egy foci-, jégkorong-, kosárlabda-mérkőzés vagy egy díjugratás közvetítését már úgy is lehet követni, hogy közben valós időben, akár szurkolóként sok ezernyi adatot lekérdezünk a meccsről, a versenyzők teljesítményéről, és „képben lehetünk” a csapatok által követett stratégiákat illetően is.
Gyakran halljuk, hogy Magyarországon mindenki ért a focihoz, az „okosközvetítések” pedig majd megteremtik ennek az igazságalapját is. Sőt, a lelátókról elmaradó fiatalok újra visszatalálhatnak a mérkőzésekre, hiszen a meccsek hangulata új elemmel egészülhet ki. Okostelefonról nyomon követhető lehetne például az is, ki mennyit fut az egyes félidőkben, hogyan változott a labdabirtoklása, hogyan készült az aktuális meccsre, játékstílusa melyik korábbi versenyzőéhez illik, és ennek megfelelően is buzdíthatják a játékost. Az otthon maradók tetszőleges fantáziacsapatot is összerakhatnak kezdő tizenegyükként. A szurkolóknak az egyes aktivitásoktól függően egyedi ajánlatot tehetnek a csapatok, a merchandise-készítők.
Hogy mikorra jutunk el idáig? A technológia már adott. Az eszközöket, amelyeket például a focivébén győztes német csapat használt, már hazai, akár hobbicsapatok is igénybe vehetik. De ne csak látványsportokban gondolkodjunk, tegyük azt nemzetgazdasági szinten! A 2017-es vizes világbajnokságra olyan informatika által gazdagított, egyedi szurkolói élményt tudnánk adni a sportszeretőknek, a hazánkba látogatóknak, amely újraértelmezheti a versenyekre, meccsekre járás műfaját. Egy ilyen megoldással a 2024-es olimpia üzenete is más megvilágításba kerülne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.