A svédek állítják, megtalálták a megoldást az elektromos autózás egyik legnagyobb kihívására, a menet közbeni töltésre. A dél-svédországi Lund városában egy kilométer hosszú útszakaszon vannak a burkolatba sínek beépítve, amelyből a járművek – álló helyzetben és haladás során egyaránt – egy különleges áramszedő kar segítségével képesek elektromos energiát felvenni. Az EVolutionRoad teljes költségvetése 96 millió svéd korona (jelenlegi árfolyamon 3,11 milliárd forint), melyből a Svéd Közlekedési Minisztérium 84 milliót (2,73 milliárd forint) áll.
Érdekesség, hogy Magyarországon eközben egy kilométernyi „klasszikus” autópálya építése akár 4,4 milliárd forintba is kerülhet.
A lundi útszakaszon a burkolatba beépített induktív töltőrendszer érzékelőket és szenzorokat használ, hogy az elektromos autók akkumulátorai kommunikálni tudjanak a töltőpontokkal. Ez lehetővé teszi a töltési folyamat automatikus indítását és leállítását, amint a kocsi elhalad a töltőpontok felett. A projekt célja egyértelműen az, hogy minimalizálja az aksik töltéséhez szükséges állóidőt, vagyis az autósok többet tudjanak vezetni anélkül, hogy gyakran meg kellene állniuk.
A svédek szerint ez a megoldás sokkal olcsóbb, mint töltőállomásokat üzemeltetni,
ráadásul kisebb akkumulátorokat igényel, azaz a környezet mellett mi is jól járunk vele, mivel az alacsonyabb tömegű járműveket jobban ki tudjuk használni.
Az igazság azonban az, hogy az elektromos autópálya-rendszer kialakítása nem egyszerű, mert az ehhez szükséges speciális autók és útburkolatok bevezetése időt vesz igénybe, a technológia pedig nem mindenhol, és nem mindenkinek áll a rendelkezésére.
A svéd bányák már évszázadok óta ellátják az egész világot különböző fémekkel: a 17. században a Föld rézkészletének kétharmadát szolgáltatták, ma pedig az Európai Unió vasércének 80 százalékát állítják elő a sarkvidéki Kiruna városa melletti kitermelőben. Az év elején ráadásul ugyanitt találtak rá kontinensünk legnagyobb ritkaföldfém-lelőhelyére – ezek a fémek pedig elengedhetetlenek az elektromos autózáshoz.
Ahogy rézből sincs hiány náluk, Kirunától mindössze száz kilométerre található ugyanis a világ egyik leghatékonyabb rézbányája, amely a zöldátállásnak köszönhetően értékelődik fel a réz kiváló vezető tulajdonságai miatt.
Az elektrifikáció jövőjéhez elengedhetetlen fémeket tehát alacsonyabb környezetszennyezés mellett, viszonylag olcsón tudják felszínre hozni az északiak. A befektetők számára azonban nemcsak a bányászati cégek lehetnek jó célpontok, hanem az ott használt elektromos járműveket gyártó svéd vállalatok is, mint az Epiroc és a Sandvik.
Magyarországon még mindig a 20–50 kilowattos nyilvános DC-töltők dominálnak – derült ki az ABB által az elektromos járművek nemzetközi világnapja alkalmából rendezett, Megélt és közösségi e-mobilitás című kerekasztal-beszélgetésen. A hazai piac meghatározó szereplői úgy látják,
merül fel nálunk a legtöbb kérdés és aggodalom, ezért ragaszkodnak még mindig sokan a magyarok közül a hagyományos erőforrásokhoz, különösen, ha hosszabb útra indulnak.
Az eseményen elhangzott, hogy itthon a személyautók gyakran 8-10 órát parkolnak – nem csak éjjelente – az otthonokban, de a munkahelyeken is. A szakértők úgy vélik, a töltők telepítése mellett fejlődésre van szükség például az autópálya-pihenőknél a töltési lehetőségeket előjelző táblák kihelyezésében, melyek Nyugat-Európában, de még Ausztriában vagy Olaszországban is már segítik a villanyautóval közlekedőket.
A szakemberek abban egyetértettek, hogy földrajzilag szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen Budapestről egy nagy hatótávú elektromos kocsival (500-600 kilométer) az ország bármely települése oda-vissza megjárható töltés nélkül.
Új sebességfokozatba kapcsol a magyar kormány: lépni sem tudunk majd az e-töltőktőlA kormány bő hatvanmilliárd forintot szán a hazai elektromos járművek töltését szolgáló infrastruktúra bővítésére és támogatására, hogy a gazdasági társaságok tisztán elektromos járműveket vásároljanak. Mindezt jó lenne uniós forrásból finanszírozni, de a pénzügyminiszter készül arra az esetre is, ha mégis hazai forrást kellene előteremtenie. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.