Road,With,Lane,For,Wireless,Charging,Of,Electric,Vehicles
Road with lane for wireless charging of electric vehicles

Itt a megoldás az elektromos autózás legnagyobb problémájára: hárommilliárd forintba kerül, és egy kilométer hosszú

A svédek állítják, megtalálták a megfejtést az elektromos autózás egyik legnagyobb kihívására, a menet közbeni töltésre. A lundi útszakaszon a burkolatba beépített induktív töltőrendszer érzékelőket és szenzorokat használ, hogy a villanyos kocsik akkumulátorai kommunikálni tudjanak a töltőpontokkal. Ez lehetővé teszi a töltési folyamat automatikus indítását és leállítását, amint a jármű elhalad a töltőpontok felett. A projekt célja egyértelműen az, hogy minimalizálja az aksik töltéséhez szükséges állóidőt, vagyis többet tudjunk vezetni anélkül, hogy gyakran meg kellene állnunk tölteni – miközben Svédország sem jár rosszul.

A svédek állítják, megtalálták a megoldást az elektromos autózás egyik legnagyobb kihívására, a menet közbeni töltésre. A dél-svédországi Lund városában egy kilométer hosszú útszakaszon vannak a burkolatba sínek beépítve, amelyből a járművek – álló helyzetben és haladás során egyaránt – egy különleges áramszedő kar segítségével képesek elektromos energiát felvenni. Az EVolutionRoad teljes költségvetése 96 millió svéd korona (jelenlegi árfolyamon 3,11 milliárd forint), melyből a Svéd Közlekedési Minisztérium 84 milliót (2,73 milliárd forint) áll. 

Érdekesség, hogy Magyarországon eközben egy kilométernyi „klasszikus” autópálya építése akár 4,4 milliárd forintba is kerülhet. 

Road,With,Lane,For,Wireless,Charging,Of,Electric,Vehicles
Road with lane for wireless charging of electric vehicles
A svéd projekt célja, hogy az autósok többet tudjanak vezetni anélkül, hogy gyakran meg kellene állniuk tölteni (képünk illusztráció).
Fotó: Shutterstock

 

Hogyan tölti a svéd út az elektromos autókat?

A lundi útszakaszon a burkolatba beépített induktív töltőrendszer érzékelőket és szenzorokat használ, hogy az elektromos autók akkumulátorai kommunikálni tudjanak a töltőpontokkal. Ez lehetővé teszi a töltési folyamat automatikus indítását és leállítását, amint a kocsi elhalad a töltőpontok felett. A projekt célja egyértelműen az, hogy minimalizálja az aksik töltéséhez szükséges állóidőt, vagyis az autósok többet tudjanak vezetni anélkül, hogy gyakran meg kellene állniuk.

A svédek szerint ez a megoldás sokkal olcsóbb, mint töltőállomásokat üzemeltetni,

ráadásul kisebb akkumulátorokat igényel, azaz a környezet mellett mi is jól járunk vele, mivel az alacsonyabb tömegű járműveket jobban ki tudjuk használni. 

Az igazság azonban az, hogy az elektromos autópálya-rendszer kialakítása nem egyszerű, mert az ehhez szükséges speciális autók és útburkolatok bevezetése időt vesz igénybe, a technológia pedig nem mindenhol, és nem mindenkinek áll a rendelkezésére.

 

Miért fontos Svédországnak az elektromos autózás?

A svéd bányák már évszázadok óta ellátják az egész világot különböző fémekkel: a 17. században a Föld rézkészletének kétharmadát szolgáltatták, ma pedig az Európai Unió vasércének 80 százalékát állítják elő a sarkvidéki Kiruna városa melletti kitermelőben. Az év elején ráadásul ugyanitt találtak rá kontinensünk legnagyobb ritkaföldfém-lelőhelyére – ezek a fémek pedig elengedhetetlenek az elektromos autózáshoz. 

Ahogy rézből sincs hiány náluk, Kirunától mindössze száz kilométerre található ugyanis a világ egyik leghatékonyabb rézbányája, amely a zöldátállásnak köszönhetően értékelődik fel a réz kiváló vezető tulajdonságai miatt.

Az elektrifikáció jövőjéhez elengedhetetlen fémeket tehát alacsonyabb környezetszennyezés mellett, viszonylag olcsón tudják felszínre hozni az északiak. A befektetők számára azonban nemcsak a bányászati cégek lehetnek jó célpontok, hanem az ott használt elektromos járműveket gyártó svéd vállalatok is, mint az Epiroc és a Sandvik. 

Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg
01 September 2023, Brandenburg, Grünheide: Electric vehicles from Tesla and other manufacturers are parked at charging stations in the parking lot in front of the Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg. The start of the new training year at Tesla began on the same day. Around 150 new apprentices are starting their training at the Gigafactory. Tesla currently employs around 12,000 people at the plant in Grünheide, east of Berlin. Photo: Patrick Pleul/dpa (Photo by PATRICK PLEUL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Magyarországon fejlődésre van szükség az autópálya-pihenőknél a töltési lehetőségeket előjelző táblák kihelyezésében is.
Fotó: Patrick Pleul

 

Elektromos autó töltése Magyarországon: sok a kérdés és az aggodalom

Magyarországon még mindig a 20–50 kilowattos nyilvános DC-töltők dominálnak – derült ki az ABB által az elektromos járművek nemzetközi világnapja alkalmából rendezett, Megélt és közösségi e-mobilitás című kerekasztal-beszélgetésen. A hazai piac meghatározó szereplői úgy látják, 

  • az elektromos hálózati infrastruktúra, 
  • a nyilvános gyorstöltők alacsony száma és 
  • az e-járművek hatótávja kapcsán 

merül fel nálunk a legtöbb kérdés és aggodalom, ezért ragaszkodnak még mindig sokan a magyarok közül a hagyományos erőforrásokhoz, különösen, ha hosszabb útra indulnak.

Az eseményen elhangzott, hogy itthon a személyautók gyakran 8-10 órát parkolnak – nem csak éjjelente – az otthonokban, de a munkahelyeken is. A szakértők úgy vélik, a töltők telepítése mellett fejlődésre van szükség például az autópálya-pihenőknél a töltési lehetőségeket előjelző táblák kihelyezésében, melyek Nyugat-Európában, de még Ausztriában vagy Olaszországban is már segítik a villanyautóval közlekedőket. 

A szakemberek abban egyetértettek, hogy földrajzilag szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen Budapestről egy nagy hatótávú elektromos kocsival (500-600 kilométer) az ország bármely települése oda-vissza megjárható töltés nélkül.

Új sebességfokozatba kapcsol a magyar kormány: lépni sem tudunk majd az e-töltőktől

A kormány bő hatvanmilliárd forintot szán a hazai elektromos járművek töltését szolgáló infrastruktúra bővítésére és támogatására, hogy a gazdasági társaságok tisztán elektromos járműveket vásároljanak. Mindezt jó lenne uniós forrásból finanszírozni, de a pénzügyminiszter készül arra az esetre is, ha mégis hazai forrást kellene előteremtenie.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.