BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lázár János minisztériuma bejelentette: megvan a dátum, mikor adják át Magyarország leghosszabb alagútját

A Sopront elkerülő gyorsforgalmi sztrádán már a próbaüzem zajlik. Az alagút és a hozzátartozó fejlesztések költsége 53 milliárd forint volt, a fejlesztés még 2020-ban indult.

Ha minden igaz még idén, decemberben birtokba vehetik az autósok az M85 gyorsforgalmi út 780 méteres alagútját – derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pénteki közleményéből.

alagút
Az M85-ös alagútja / Fotó: Lázár János / Facebook

A átadás előtt próbaüzem során pénteken baleseti szimulációt végeztek az alagútban, melynek során egy kisteherautó és egy gázolajat szállító tartálykocsi ütközött össze az alagút egyik járatában. A gyakorlat szerint több ember sérülését, egyesek járműben ragadását és a gázolaj szivárgását is meg kellett oldani a próba során.

A szimuláció célja az alagút-üzemeltető, a katasztrófavédelem, a rendőrség és a mentőszolgálat közös munkájának összehangolása, a baleseti elhárítás folyamatának minél gyorsabbá és hatékonyabbá tétele volt, és sikerrel zárult. A gyakorlat elvégzésére az alagút működési, valamint forgalomba helyezési engedélyéhez volt szükség.

Baleseti szimuláció az alagútban / Fotó: Építési és Közlekedési Minisztérium

Az M85-ös alagútja már júliusban elkészült, erről a Világgazdaság is beszámolt. Ez az első, tisztán állami beruházásban elkészült alagút hazánkban, aminek engedélyezése után már 11 gyorsforgalmi út éri el az országhatárt, igaz, ehhez az osztrákokkal is meg kell állapodni, a határkeresztezési pontról ugyanis nem született még döntés.

Így készült az alagút

Az alagút Sopron északnyugati részén fut, a megépítse pedig azzal a céllal kezdődött meg, hogy a Bécsi-domb alatt az M85-ös autóutat a város zártkertjeinek érintése nélkül, a terepadottságokat leküzdve vezesse át a 84-es főút nyugati oldalára. Az előkészítése még a 2000-es évek elején megtörtént, igaz, utána át kellett tervezni. 

Az alagút eredetileg tervezett hossza a 2017 márciusi tervek alapján hosszabbodott meg 490-ről 780 méterre, mert így kedvezőbb környezetvédelmi értékelést kapott.

A beruházásnak a 780 méteres alagútpár mellett a Fertőrákos csomópont és a soproni országhatár közötti 4,2 kilométeres négysávos út kivitelezése is a része, azt az SDD Konzorcium végezte, amely a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. cégekből jött létre. A 2020 októberében indult projekt teljes költsége 53 milliárd forint.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.