BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyar vállalatok az élmezőnyben

Jókorát emelkedett a magyarországi cégek száma a kelet-európai régió ötszáz legnagyobb árbevételű vállalatát rangsoroló toplistán – derül ki a manager magazin holnap megjelenő szeptemberi számából. A 2008-as év eredményeit alapul vevő összesítésben már 72 hazai cég szerepel, míg egy évvel korábban még csak negyvenen tartoztak a régiós „elithez”. Összességében is elmondható, hogy jelentősen változott a top 500 társaság országok szerinti megoszlása a tavalyi rangsorhoz képest. A magyar mellett a bolgár, a horvát, a lett, a litván és az ukrán cégek száma nőtt a listán, míg a cseh, lengyel, román, szerb és szlovák vállalatok közül kevesebb került be a régiós élmezőnybe, mint tavaly.

A tavalyi listán Lengyelország adta a top 500 vállalat 40 százalékát, a második Csehország (17 százalék), a harmadik Ukrajna (11), a negyedik hazánk lett 8 százalékkal, az idén viszont a lengyel cégek aránya már csak 32 százalék, a magyarok súlya ezzel szemben csaknem kétszeresére, 14 százalékra nőtt.

Azzal, hogy a magyar cégek száma 40-ről 72-re emelkedett, hazánk relatív gazdasági súlya ismét a helyére került a régióban – mondta az elemzést készítő Lángfalvy Anna, a Roland Berger vezető tanácsadója a manager magazinnak. A korábbi felméréseket tekintve a 2005-ös szinten állunk, amikor is 75 magyar vállalat volt a listán. A hazai cégek számának emelkedését azonban nem feltétlenül a teljesítményük növekedése okozta. Egy másik lehetséges ok, hogy a hazánkban a korábbi évekre jellemző gazdasági visszaesés során a nagyobb cégeknél már megtörtént a konszolidáció és a stabilizáció, amelyre a régió többi országának a vállalatai csak a múlt évben, a válság hatására kényszerültek.

A top 500-as lista 72 magyar cégéből tizenhárom található az első százban, tíz az első ötven között. A legnagyobb tíz vállalat közé pedig két magyar cég került be, a Mol és az Audi. Őket az E.On Földgázkereskedelmi Zrt. követi harmadik legjobb magyarként.

A régió ötszáz legnagyobb cégének a mérete (összesített árbevétele) 2008-ban mintegy 537 milliárd eurót tett ki. A vállalatok mérete 9 százalékkal gyarapodott a múlt évben, ez jócskán meghaladja a régiós országok átlagosan 3,4 százalékos GDP-növekedését. Ez azt is mutatja, hogy a válság induló hatásai 2008-ban a nagyvállalatokat az átlagnál kevésbé érintették.

Az iparágakat tekintve a teljes árbevétel több mint ötödét az olajipari cégek termelik. A top 500 vállalatainak további iparági megoszlását nézve látható, hogy 12 százalék a nagy-, 7 százalék a kiskereskedelemben, 10 százalék a gépjárműiparban, 9 százalék a fémiparban, 8 százalék az energetikában, 4 százalék pedig a távközlési szektorban tevékenykedik.



Vélemény

Hernádi Zsolt

elnök-vezérigazgató, Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt.

„A kellő időben végrehajtott finomítói fejlesztéseknek, valamint az egyedi ellátásilánc-filozófiánknak köszönhetően nemcsak Európa két leghatékonyabb finomítóját üzemeltetjük, de mindig kimagasló figyelmet szentelünk a minőségjavítási és környezetvédelmi fejlesztéseknek. Talán nem véletlen, hogy a brit pénzügyi szaklap, az Euromoney Közép- és Kelet-Európa legjobb energetikai cégének választotta az idén a Molt 101 elemző válaszai alapján, akik szerint az olajipari cég rendelkezik a legjobb társaságirányítási rendszerrel és gyakorlattal Magyarországon.Nem célunk, hogy az árbevételünk alapján az első helyre kerüljünk, hiszen iparágunkban a piaci kapitalizáció az egyik legfőbb mutató, amelyben jóval megelőzzük a lista első helyezettjét. A magyar gazdasági átmenet egyik jellemzője, hogy nagyvállalati szinten a régió átlagánál jobban sikerült az átállás a piacgazdaságra. Nem csupán a Mol, de még további olyan vállalatok vannak, amelyek meg tudták őrizni önállóságukat és sikeres regionális terjeszkedést folytatnak.”

Bogsch Erik

vezérigazgató, Richter Gedeon Nyrt.

A Richter meghatározott stratégia mentén halad, célja, hogy továbbra is erősítse a közép- és kelet-európai régióban betöltött szerepét, új készítmények bevezetésével továbbra is folyamatosan bővítse magas hozzáadott értékű termékeinek skáláját, s továbbra is kiemelt jelentőségű a kutatás-fejlesztés. Amennyiben ezek a törekvéseink azzal járnak, hogy előrébb kerülünk a listán, természetesen nagy örömmel vesszük tudomásul.”

Feiner Péter

ügyvezető igazgató, Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.

„A Spar csoport magyarországi piacra lépése óta dinamikusan fejlődik, piaci részesedése és hatóköre évről évre nő, vezető pozíciót tölt be a minőségi élelmiszer-kereskedelemben. Erős expanzív üzletpolitikánk mellett a versenytársainktól eltérő stratégiát követünk, a kiváló minőségre, a kedvező ár-érték arányra, az élelmiszer-biztonságra és a vásárlók magas szintű kiszolgálására helyezzük a hangsúlyt. Innovatív ötleteinkkel és törekvéseinkkel megkülönböztetjük magunkat az élelmiszer-kereskedelmi láncok között, követendő példát nyújtva versenytársainknak. Vállalatunk mint az FMCG-piac megbízható és etikus szereplője, hitelességének és reputációjának köszönhetően élvezi vásárlói és érintettjei bizalmát. Értékelvű szervezeti magatartásunk eredménye, hogy növelni tudjuk üzleti tevékenységünk hatékonyságát és nyereségességét. Várhatóan előre tud lépni a Spar a jövőben is, hiszen bármely toplistát veszi elő az elmúlt évekből, a vállalat egyre jobb teljesítményt ért el.”


elnök-vezérigazgató, Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt.

„A kellő időben végrehajtott finomítói fejlesztéseknek, valamint az egyedi ellátásilánc-filozófiánknak köszönhetően nemcsak Európa két leghatékonyabb finomítóját üzemeltetjük, de mindig kimagasló figyelmet szentelünk a minőségjavítási és környezetvédelmi fejlesztéseknek. Talán nem véletlen, hogy a brit pénzügyi szaklap, az Euromoney Közép- és Kelet-Európa legjobb energetikai cégének választotta az idén a Molt 101 elemző válaszai alapján, akik szerint az olajipari cég rendelkezik a legjobb társaságirányítási rendszerrel és gyakorlattal Magyarországon.Nem célunk, hogy az árbevételünk alapján az első helyre kerüljünk, hiszen iparágunkban a piaci kapitalizáció az egyik legfőbb mutató, amelyben jóval megelőzzük a lista első helyezettjét. A magyar gazdasági átmenet egyik jellemzője, hogy nagyvállalati szinten a régió átlagánál jobban sikerült az átállás a piacgazdaságra. Nem csupán a Mol, de még további olyan vállalatok vannak, amelyek meg tudták őrizni önállóságukat és sikeres regionális terjeszkedést folytatnak.”„A Richter hosszú távú stratégiájának egyik fundamentuma, hogy organikus, evolutív fejlődésre törekszik. Jóllehet döntéseinket az óvatosság jellemzi, ugyanakkor kiemelten fontos a rugalmas alkalmazkodás az állandóan változó makrogazdasági és piaci környezethez. A hosszú távú stratégia és a fenti alapelvek mentén történő haladásra garancia a társaság függetlensége, azaz a szakmai befektető nélküli, önálló döntéshozatal, valamint az elkötelezett menedzsment és munkatársak.

Bogsch Erik

vezérigazgató, Richter Gedeon Nyrt.

A Richter meghatározott stratégia mentén halad, célja, hogy továbbra is erősítse a közép- és kelet-európai régióban betöltött szerepét, új készítmények bevezetésével továbbra is folyamatosan bővítse magas hozzáadott értékű termékeinek skáláját, s továbbra is kiemelt jelentőségű a kutatás-fejlesztés. Amennyiben ezek a törekvéseink azzal járnak, hogy előrébb kerülünk a listán, természetesen nagy örömmel vesszük tudomásul.”

Feiner Péter

ügyvezető igazgató, Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.

„A Spar csoport magyarországi piacra lépése óta dinamikusan fejlődik, piaci részesedése és hatóköre évről évre nő, vezető pozíciót tölt be a minőségi élelmiszer-kereskedelemben. Erős expanzív üzletpolitikánk mellett a versenytársainktól eltérő stratégiát követünk, a kiváló minőségre, a kedvező ár-érték arányra, az élelmiszer-biztonságra és a vásárlók magas szintű kiszolgálására helyezzük a hangsúlyt. Innovatív ötleteinkkel és törekvéseinkkel megkülönböztetjük magunkat az élelmiszer-kereskedelmi láncok között, követendő példát nyújtva versenytársainknak. Vállalatunk mint az FMCG-piac megbízható és etikus szereplője, hitelességének és reputációjának köszönhetően élvezi vásárlói és érintettjei bizalmát. Értékelvű szervezeti magatartásunk eredménye, hogy növelni tudjuk üzleti tevékenységünk hatékonyságát és nyereségességét. Várhatóan előre tud lépni a Spar a jövőben is, hiszen bármely toplistát veszi elő az elmúlt évekből, a vállalat egyre jobb teljesítményt ért el.”

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.