Úgy tűnik, már a látszat sem számít - tette hozzá -, hiszen az első olyan döntést megtorolják, ami akadályozza a kormányzati akarat végrehajtását. A törvénymódosítás üzenet az AB-nek és másoknak is: ha valaki szembemegy a kormány törekvéseivel, annak következménye lesz - mondta Fleck Zoltán jogszociológus a Népszabadságban.
Nem a Fideszre, hanem az emberekre nézve hozott kedvezőtlen döntést az alkotmánybíróság, amikor alkotmányellenesnek mondta ki a különadóról szóló törvényt – erről Szijjártó Péter, a miniszterelnök szóvivője beszélt a Magyar Televízió Ma reggel című műsorában.
Leszögezte: a pofátlan végkielégítések rendszerének véget akartunk és akarunk vetni. A 2 millió forintnál nagyobb végkielégítést a közszférában jellemzően néhány év után vezetők kapták, esetenként több tízmillió forintot tehettek zsebre. Nincs ember, aki egyetértene azzal, hogy ezek jogosan járnának a költségvetési-állami szférában – tette hozzá Szijjártó.
Az Alkotmánybíróság nem magát a különadót találta alkotmányellenesnek, sőt kijelentette, hogy a jó erkölcsbe ütköző állami fizetések akár visszaható hatállyal is sújthatók különadóval - mondta az InfoRádiónak Szánhtó Miklós a Nézőpont Intézet elemzője, aki kiemelte: a taláros testület azt kifogásolta, hogy a jó erkölcsbe való ütközést nincs megfelelően definiálva a törvényszövegben.
Szánthó Miklós hozzátette: annak kapcsán merült fel probléma, hogy a társadalmi igazságérzetet érvényesítő törvény önmagában nem alkotmányellenes, de a jó erkölcs kategóriája az Alkotmánybíróság értelmezése szerint "belelóg" azokba a végkielégítésekbe is, amelyek a törvény alapján alanyi jogon járnak a munkavállalóknak.
Politikai oldalról nézve az elemző túlzottan karakteresnek tartja a Fidesz-frakció reakcióját, miután Lázár János azt javasolta, hogy vegyék ki az Alkotmánybíróság hatásköréből azokat az ügyeket, amelyekről népszavazást sem lehet kiírni.
Várható volt, hogy az Alkotmánybíróság megsemmisíti a 98 százalékos különadóról szóló törvényt, egyrészt a visszamenőleges hatály, valamint az adó mértéke miatt - mondta az InfoRádiónak a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének elnöke. Zara László kiemelte: a 98 százalékos mérték már szinte kisajátításnak minősíthető.
Nem biztos, hogy szerencsés így korlátozni az Alkotmánybíróság hatáskörét, de a kétharmados többséggel ezt meg tudják tenni a kormánypártok - vélekedett Zara László. Hozzátette: a testületnek meg kellene hagyni, hogy döntsön minden olyan kérdésben, ami az alkotmányban szerepel.
Ha a módosításokat elfogadja a parlament, akkor ezentúl marad a morgás joga azoknak, akik az adótörvények esetében alkotmányossági kifogásokkal élnének, és nem lesz meg az a fórum, ahol úgy lehetne a kifogásokat közzétenni, hogy annak hatása is legyen - hangsúlyozta Zara László.
A Fidesz átlépte a Rubicont - további véleményekért lapozzon cikkünk második részére!
Amit azonban ma jelentett be Lázár János, az már nálam is túlmutat azon, hogy a nem elegáns és a nem ízléses kifejezésekkel leírható legyen, vagy a demokratikus zsákmányelv fogalma alá tartozzon – írta blogján Török Gábor.
Bizonyára sokan emlékeznek arra, hogy a Fidesz ellenzékben mennyire kényes volt az Alkotmánybíróság döntéseinek tiszteletben tartására. Joggal bírálta a kormányt, ha elbukott az alkotmányossági vizsgán, és felháborítónak tartotta, ha egy bírósági határozatot követően még ügyeskedni próbált a kabinet. A Fidesz minden akkori mondata igaz volt, s most is helytálló – folytatja elemzését a politikai elemző.
Az AB döntését kommentáló frakcióvezető egyrészt közölte, hogy a határozat ellenére is újra előterjesztik a törvényt, másrészt jelezte, hogy kiveszik az AB kezéből az ilyen típusú javaslatok elbírálásának jogát, harmadrészt pedig világossá tette, hogy a népszavazási lehetőséget is szűkítik. Mindez azt jelenti, hogy a Fidesz semmibe veszi a bíróság - egyhangú (!) - határozatát, és közjogi eszközökkel fogja ellehetetleníteni a politikáját támadni próbáló kezdeményezéseket – mondja a Vision Politics igazgatója.
A politikai elemző egyértelmű következtetést von le: „Az üzenet súlyos: a Fidesz nem tűr meg semmilyen ellensúlyt, azt a kettőt pedig, a népszavazás intézményét és az Alkotmánybíróságot, amelynek a párt is sokat köszönhet, hiszen segítették a Gyurcsány-kormány elleni harcban, most világos politikai érdekei miatt jelentősen megnyirbálja.”
Nem gondolom, hogy ezzel vége lenne a jogállamnak, – folytatja Török Gábor - de el kell ismernem, hogy ezek a lépések nem csupán elvtelenek (hiszen ellentétesek mindazzal, amit ellenzékben a Fidesz képviselt), de valóban átlépik azokat a határokat, amelyeket a magyar politika meghatározó, felelős szereplői az elmúlt két évtizedben többé-kevésbé igyekeztek tiszteletben tartani. Az Alkotmánybíróságot kormányzati szereplők részéről most olyan éles támadás érte, amelyre korábban még soha – a Bokros-csomag idején sem! – volt példa.
Az Ab. 1989-es XXXII. Számú törvénye egy kétharmados törvény: Ab-nak joga volna felülvizsgálni, kellő idő mellett jelentette ki Kolláth György alkotmányjogász a Világgazdaság Online kérdésre annak kapcsán, hogy Lázár János fideszes frakcióvezető kedden bejelentette: megnyírbálják az Alkotmánybíróság hatáskörét.
Az Alkotmánybíróság mai döntésével visszatért a 90-es években elért döntéseinek minőségéhez” – mondta a Világgazdaság Online-nak Kolláth György. „Az Ab vegytiszta érvekkel utasította el a 98 százalékos különadó törvényét” – tette hozzá.
Az 1998-as törvényben 10 pontban felsorolják, hogy milyen kérdések nem bocsáthatók népszavazásra. Az Ab a kérdésnek külön súlyt adott: „Nem szabad csak az új, nyári bekezdést nézni, az alkotmányos fundamentumok figyelembevételével kell dönteni: az alkotmány egészével” – nyilatkozta Kolláth György. „Az alkotmány egésze vizsgázott, és a törvény elbukott” – fejtette ki a szakértő. Ha az Ab ma nem így dönt, vagyis átengedi a törvényt, akkor jó eséllyel kellett volna Strassburgban, vagy Luxemburgban megtárgyalni a kérdést.
Az Alkotmánybíróságnak egyértelmű feladata, hogy védje és ellenőrizze az alkotmányosságot - jelentette ki Lövétei István az InfoRádió-ban. Az alkotmányjogász szerint ez a testület hivatott arra is, hogy a legfelsőbb szinten gátat vessen az önkényességnek.
Ha kiveszik az Alkotmánybíróság kezéből a jogot, hogy felülvizsgálhasson az Országgyűlés által elfogadott jogszabályokat, akkor emiatt megszűnhet az alkotmányosság egyértelműsége, illetve a jogrendszer egysége - fűzte hozzá a szakértő, aki úgy véli: ezek után nem lesz értelme betartani az alaptörvényt, mert azt a következő fordulóban bárki felrúghatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.