Kgfb: az idén is az ár lesz a lényeg
A csoport másik tagja, a Generali-Providencia is hasonló következtetésekre jutott, friss kutatásuk szerint a váltást tervező autósok 72 százalékát csak az árak érdeklik. Az arány azonban magasabb is lehetne, ha nem tanultak volna a MÁV ÁBE tavalyi csődjéből a kötelezővel rendelkezők. Az egyesületnél biztosított autósok által okozott és meg nem térített károkat jelenleg számos károsult és biztosító polgári perekben követeli a károkozóktól, ez pedig óvatosságra inti az autósokat. Nem véletlen, hogy a Genertel felmérése szerint a kliensek 92 százaléka már a biztosító stabil gazdasági hátterét is figyeli a váltásnál. A Generalinál is azt tapasztalták, hogy az ár után a megbízhatóság a legfontosabb a szolgáltatót választó ügyfelek számára, a harmadik helyen pedig azt nézik, mennyire jó kárrendező hírében áll a cég.
Hogy hányan fognak az idén biztosítót váltani, arról megoszlik a szakemberek véleménye. A CLB Független Biztosítási Alkusz szerint ebben a szezonban sem éri el a 800 ezret a váltók száma, sőt akár csökkenhet is a tavalyi 780 ezerhez képest. A CLB szerint a váltást gátolhatja, hogy az autósok közel fele már tavaly sem a legolcsóbb szolgáltatót választotta, emellett az aktívan váltók zöme az elmúlt évek során már nagyon kedvező díjszegmensbe került. Szintén visszafoghatja a váltások számát, hogy az idén negyedannyi új autót adtak el, mint tavaly, így sokkal kevesebben maradtak le év közben a kampányidőszak kedvezményeiről. A MÁV ÁBE-ügyfelek is átszerződtek már tavaly, így most közülük kevesebben keresnek új szolgáltatót.
A váltások fokozódása mellett szól viszont a növekvő költségérzékenység és a szolgáltatócsere egyszerűsödése, például az, hogy elegendő az ügyfélnek nyilatkoznia a bónuszfokozatról, s nem kell a kártörténeti igazolás beérkezéséig magasabb díjat fizetnie. Emelheti a váltók számát, hogy a TIR ügyfélkörét átvevő AIM új szereplőként élesebb versenyt generálhat a piacon, és a Wabard felfüggesztése is elbizonytalaníthatja a társaság 130 ezer ügyfelének egy részét.
A Genertel egyébként a CLB-vel ellentétben a váltások számának növekedését várja, főleg a fokozódó költségérzékenység miatt. Sebestyén László, a társaság értékesítési igazgatója szerint az autósok 40-50 százaléka találhat a piacon a meglévő kgfb-jénél kedvezőbb tarifájút.
A díjak kapcsán a CLB azt prognosztizálja, hogy enyhén emelkednek. A csökkentés mellett is szólnak ugyan érvek, például az új szereplők, az AIM, illetve a tavaly még passzív MKB megjelenése, illetve az, hogy az első fél évben 40 százalékkal csökkent a kárhányad, a díjemelő hatású tényezők azonban erőteljesebbek lehetnek. Az idei „utolsóként” aposztrofált kampány például komolyabb médiaköltésre késztetheti a piaci szereplőket, amit a kliensekre terhelhetnek majd. Növelheti a kockázatot s ezzel együtt az árakat, hogy az idei díjak bizonyos esetekben akár két évre is szólhatnak. A naptári évforduló megszűnése miatt ugyanis azok, akik 2010 vége felé kötnek kgfb-t, 2011 végéig is fizethetik a most meghirdetett díjat. A biztosítók költségeit tovább emeli, hogy a személyi sérülések kárkifizetéseinek összege rohamosan nő az uniós gyakorlat átvétele miatt, s az új adminisztrációs előírások, valamint a kgfb-s garanciaalap feltöltése is drágítják az iparág működését.
Az átkötési csatornák kapcsán a biztosítók egy része úgy véli, az internet szerepe nőhet az idén a váltásokban, s nagyjából minden második kliens cserélheti le meglévő szolgáltatóját egy másikra a világhálón. A növekedés mellett szólhat, hogy több piaci szereplő ad kedvezményt a díjakból, ha online kötik meg az ügyfelek a szerződéseket, emellett két nagyobb piaci szereplő, az Union és a Generali már bejelentette, hogy új internetes értékesítési platformokat is indít az idei kampányban. VG


