Hiába sokkal olcsóbb a földgáz Nyugat-Európában, mint Magyarországon, gázkereskedőink nem tudnak annyi gázt behozni a júliusban induló gázévben, mint amennyit szeretnének, mert szűkösek a nyugati importot lehetővé tévő HAG vezeték kapacitásai. Ráadásul egyes piaci szereplők visszaélést is sejtenek: azt mondják, hogy az FGSZ Földgázszállító Zrt. a napi 12,1 millió köbméternyi importkapacitást részrehajlóan osztotta ki, vagyis az anyacégéhez tartozó Mol Energiakereskedőnek, pontosabban annak vevőinek kedvezett. Felróják a rendszerirányítónak azt is, hogy elszállította a mosonmagyaróvári kompreszszorállomás két kompresszorának egyikét, holott ha az is működne, növelni lehetne a behozatalt is. Az ügy a napokban az FGSZ siófoki központjában, majd a Magyar Energia Hivatalnál (MEH) is terítékre került a hoppon maradt kereskedők fellépése nyomán. „Nem kizárt – mondta lapunknak egyikük –, hogy a kapacitásokat újra ki kell osztani.”
„Valóban új megoldást kell keresni, és keresünk is a HAG túlterheltségének megoldására, ettől eltekintve azonban az említettől egészen eltérően történtek az események” – válaszolt a Világgazdaságnak Zsuga János, az FGSZ elnök-vezérigazgatója. Mint elmondta, a kapacitásokat eddig úgy osztották ki, hogy első lépésben a kereskedők leadták a következő gázévre vonatkozó importkapacitás-igényüket, de kérhettek hosszú távra, vagyis legalább három évre is kapacitást. (Jelenleg egy napi 3 millió köbméteres tétel van több évre lekötve.) Ezután az FGSZ érkezési sorrendben osztotta ki közöttük a kapacitásokat. (Az kapott előbb, aki hamarabb ébredt, illetve többet kockáztatott – a szerk.) A mostani problémát az okozta, hogy néhány hete három olyan kereskedő is jelentkezett, amely igényt tartott a már lekötött 3 millió köbméteren felül kiosztható mennyiség egészére. Az FGSZ ráadásul ellentmondást talált az erre az esetre vonatkozó jogszabály, annak végrehajtási rendeletei, valamint a piac üzemi és kereskedelmi szabályzata között. „Saját hatáskörünkben tehát nem oldhattuk meg az ügyet, ezért a MEH állásfoglalását kértük” – mondta Zsuga János. A hivatal úgy határozott, hogy a még szabad, 9 millió köbméter kapacitás 80 százalékát érkezési sorrendben kell kiosztani, de csak egy évre, a fennmaradó 20 százalékot pedig aukción kell teríteni.
Információink szerint a 80 százalékon belül jutott kapacitás a Global NRG-nek, a Shellnek, az E.Onnak is, de többségüknek sokkal kevesebb az igényeltnél. A Mol Energiakereskedő, a Tigáz és a Főgáz nem vagy szinte semekkora kapacitáshoz sem jutott. Úgy tudjuk, hogy a hosszú távra korábban már lekötött, napi hárommillió köbméteren három cég osztozik, ebből napi közel egymillió köbméter jut a Péti Nitrogénművek Zrt.-re, illetve valamekkora a GdF Sueznek is. Zsuga János a konkrét cégekre vonatkozó értesülésünk kapcsán nem kívánt nyilatkozni, de cáfolta azt a vádat, hogy kedvezett volna a Mol Energiakereskedőnek.
Az újbóli elosztáskor az említett 9 millió köbméterre pályázó három kereskedőből csak kettőnek jutott kapacitás. Bár minden kereskedő indulhat az április 16-i aukción is – mint az FGSZ által összehívott siófoki megbeszélésen kiderült –, többen elégedetlenek a MEH 80-20 százalékos döntésével. Számukra konzultációt hívott össze a múlt csütörtökön az energiahivatal. „Az FGSZ nem bírálhatja felül a MEH döntését, azt végre kell hajtania” – magyarázta az elnök-vezérigazgató, miért a MEH-nél van a labda. Az ügy lezárásaként a MEH arra utasította az FGSZ-t, hogy 90 napon belül készítsen javaslatot a gázimportvezetékek kapacitásainak hosszú távra, azaz legalább három évre történő lekötési szabályaira. Az új eljárási rend nemcsak a HAG vezetékre, hanem az összes hazai importvezetékre vonatkozik majd.
A Mosonmagyaróvárról hiányzó kompresszor egyébként csak a két tartalék kompresszor egyike, s már 9 éve az FGSZ nemesbikki telephelyén szolgál. „Mosonmagyaróváron három kompresszor működik, annál többet nem is lehetne használni, vagyis, ha viszszavinnénk oda a nemesbikkit, akkor a mostani egy helyett két tartalék berendezés lenne ott” – mondta Zsuga János.
Zsuga János szerint azonban most még nehéz megmondani, hogy valóban ez-e a trend. Ha a kereskedők szerződésekkel is alátámasztják, hogy több gázt hoznának be, akkor viszont az FGSZ nemcsak mérlegelhetné az importkapacitás bővítését, de az a kötelessége is lenne. Más forrásból is óvatosan nyilatkoztak lapunknak: emlékeztettek, hogy a beruházás ára mindenképpen bekerülne a gáz árába, még akkor is, ha végül mégsem importálunk az új csövön egy molekulát sem.
Két éve például csak kivitelre használták a HAG-ot a kereskedők. Intő példa lehet a nemrég átadott ukrajnai gázvezeték esete is, amelyen napi 56,4 millió köbméter gáz érkezhetne – a szerbiai tranzittal együtt –, de most épp csak napi 15 millió köbméter jön.
Zsuga János szerint azonban most még nehéz megmondani, hogy valóban ez-e a trend. Ha a kereskedők szerződésekkel is alátámasztják, hogy több gázt hoznának be, akkor viszont az FGSZ nemcsak mérlegelhetné az importkapacitás bővítését, de az a kötelessége is lenne. Más forrásból is óvatosan nyilatkoztak lapunknak: emlékeztettek, hogy a beruházás ára mindenképpen bekerülne a gáz árába, még akkor is, ha végül mégsem importálunk az új csövön egy molekulát sem.
Két éve például csak kivitelre használták a HAG-ot a kereskedők. Intő példa lehet a nemrég átadott ukrajnai gázvezeték esete is, amelyen napi 56,4 millió köbméter gáz érkezhetne – a szerbiai tranzittal együtt –, de most épp csak napi 15 millió köbméter jön. Erősítenek Az OMV aukciót hirdetett a május 6–18. közötti időszakra az alsó-ausztriai Schönkirchen-Tiefben létesítendő gáztárolója kapacitásainak 2014-től való lekötésére.
Az új tárolóba 2014 áprilisától 900 millió köbméter gáz férne, 2018 áprilisától pedig további 700 millió köbméter. Az OMV föld alatti tárolóinak jelenlegi együttes kapacitása 2,43 milliárd köbméter, ez tehát a schönkirchen-tiefi létesítménnyel együtt 4,03 milliárd köbméterre nő.
Keletre tart az az amerikai piacon meggyengült és Európában is erősebb versenyre kényszerülő orosz Gazprom. Marketing- és kereskedelmi üzletága bejelentette, hogy olyan szingapúri irodát nyitott, amelyen keresztül elérheti az ázsiai csendes-óceáni térség piacait és gázkereskedelmi központjait.
Az új egység a cseppfolyós gáz (LNG) szállítására és értékesítésére, a portfólió fejlesztésére és a szén-dioxid kereskedelmére fog összpontosítani.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.