A kudarc miatt még ebben a hónapban lemond posztjáról Dobó József, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének (GOE) elnöke. A szakember – aki egyúttal a szegedi székhelyű Roncs-Autó Kft. ügyvezetője – úgy látja, a miniszteri rendelet szövege köszönő viszonyban sincs a valósággal, felülír uniós és magasabb rendű jogszabályokat. Ráadásul az amúgy is számbeli fölényben lévő feketebontók előtt nyit még szélesebb kaput. Ma nem éri el a 180-at a legális vállalkozók száma ezen a piacon, ugyanakkor legalább 1400 illegális bontó ügyködik ellenőrizetlenül, környezetkárosító módon. Hatalmas a versenyelőnyük, hiszen egy sor költségtől, adótól megkímélik magukat. Ezek már most is sikeresen szipkázzák el a bontásra ítélt kocsik zömét, mivel náluk nincs „macera”, akadékoskodás nélkül átveszik a behozott – akár lopott – járművet.
„A válság is megtépázta a szakmát, ugyanis sokan elhalasztják az autóvásárlást, ameddig lehet, a régi kocsijukat reparálják” – teszi hozzá Kovács Gyula, az Autó Mandy Car Kft. ügyvezetője. Az így megnövekvő alkatrészigény pedig újabb motivációt ad az autótolvajoknak, a számla nélküli fusiműhelyeknek. Ő egyébként azt is nehezményezi, hogy a hatóságok mindig a könnyebb utat választják: csak a legális cégeket ellenőrzik és büntetik, „a feketegaz-daság elleni fellépést mindenki elodázza”. Ez is magyarázza, hogy a forgalomból kivont autóknak még a fele sem kerül a „fehér” bontókhoz, a roncsok nagy része az illegálisoknál landol. A rendelet – véleménye szerint – értelmetlen, és felesleges módszert vezetne be a nulla, illetve negatív értékű járművek ellenőrzésére, ugyanakkor nem ad magyarázatot arra: amennyiben kiderül, hogy a gépkocsi nem azonosítható be egyértelműen, akkor mi a teendő. Aggályos az is: mivel a bontók bizonyára rákényszerülnek, hogy pénzt kérjenek a roncs átvételéért, a tulajdonosok inkább más megoldást keresnek, hogy megszabaduljanak kiszolgált járművüktől.
Kovács Gyula azért néhány pozitívumot is talált a jogszabályban: mivel az szűkíti azoknak a körét, akik hivatalosan vehetnek át roncsot, kissé tisztulhat a szakma. A központi adatbázishoz való hozzáférésnek pedig az az előnye, hogy közvetlenül ellenőrizhetővé válik a jármű előélete.
Viszló Ferenc, a siófoki Euroautó Hungary Kft. ügyvezetője azonban éppen a számítógépes háttér megteremtését látja aggályosnak. Akár több százezer forint költséget is jelenthet az informatikai eszközök beszerzése, a bekerülési összeg kitermelése gondot okoz e speciális piac zömmel kisvállalkozó szereplőjének. Szerinte a mai szabályozással is kordában lehet tartani az engedéllyel működő cégeket, az illegális bontókat pedig az új rendszerrel sem lehet kiszűrni, hiszen ők „láthatatlanok”, sehol sem regisztráltatják magukat. Úgy véli, a szigorítás értelmetlenül nehezíti a tisztességes vállalkozók helyzetét.
Az élet már túlhaladta a papíralapú adminisztrációt – fogalmaz Lovas Károly Róbert, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökhelyettese, aki szerint a mai módszer legfőbb hibája, hogy nem futnak össze a szálak, így a kibontott alkatrészek sorsa ellenőrizhetetlen, és ez visszaélésekre adhat lehetőséget. Szerinte nem irreális elvárni egy vállalkozótól, hogy néhány tízezer forintért kiépíttesse az internetkapcsolatot, és az adminisztráció sem okozhat megoldhatatlan gondot, 15-20 perces elfoglaltságot jelent az adatok betáplálása a rendszerbe. Azt azonban elismerte az elnökhelyettes, hogy az autó átvizsgálása pénzbe kerül. Mint elmondta, napokon belül elkészül a díjrendelet, abból kiderül majd, kinek miért és mennyit kell fizetnie. Úgy látja egyébként, hogy a szigorítások miatt a feketebontóktól a legális cégek felé terelődik a forgalom. Ezzel, valamint az autókból kibontott alkatrészek értékesítésével bőven megtérülnek a vállalkozók pluszkiadásai.
A német kocsik akkurátusan kettévágva érkeznek, így nem kétséges, milyen sorsra szánták ezeket. A szigetországiak egyben jönnek be az országba, de a magas regisztrációs adó miatt ezek sem kerülnek vissza a forgalomba.
A német kocsik akkurátusan kettévágva érkeznek, így nem kétséges, milyen sorsra szánták ezeket. A szigetországiak egyben jönnek be az országba, de a magas regisztrációs adó miatt ezek sem kerülnek vissza a forgalomba.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.