BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Malév: vissza a feladónak

Visszaállamosítják a Malév Zrt.-t: a magyar állam 95 százalékos, illetve a korábbi többségi tulajdonos, az AirBridge Zrt. 5 százalékos tulajdona lesz a légitársaság a péntek éjjel született közgyűlési döntés alapján. A tulajdonosváltás úgy valósul meg, hogy először leszállítják a cég ma 3,6 milliárd forintos alaptőkéjét, majd azt az állam készpénzzel és apporttal (korábbi adósságok konvertálásával), összesen 25,2 milliárd forinttal megemeli – tette közzé a Pénzügyminisztérium. Az orosz Vnyesekonombank, amely az AirBridge 49 százalékán keresztül tulajdonosa is volt a Malévnek, mostantól csak a hitelezője lesz. Az 5 százalékosra zsugorodott AirBridge-hányadon mostantól két magyar és egy orosz magánszemély, Borisz Abramovics osztozik.

A pénteki megállapodás alapján a Vnyesekonombank kifizeti a tőle lehívott, 32 millió eurós hitelgaranciát (a lépést nemrég az MNV Zrt. kezdeményezte), és alacsonyabb kamatozásúakra váltja a Malév viszonylag kedvezőtlen feltételű hiteleit. A Malév vezérigazgatója Martin Gauss marad, vezetésével folytatni kell az erőteljes átszervezéseket, beleértve a leépítéseket és a szakszervezetekkel kötött megállapodások újratárgyalását is. A társaságnak legkésőbb 2012-re nyereségessé kell válnia. Az átalakításba a tulajdonos iparági tanácsadót is be kíván vonni.

Az átalakítás nem tűr halasztást – állítják a cég helyzetét közelről ismerők. A társaság évek óta veszteséges, míg saját tőkéje 1999-ben még 20 milliárd forint volt, 2008 végén már mínusz 14 milliárd. És bár létszáma megfeleződött, az adóssága tovább nőtt. „A Malévnak túl nagy a kapacitása a piacához képest, és nincs stratégiai partnere sem, többféle, de főleg munkaügyi kötelezettség terheli, és mára már minden nyereséges, azaz hasznosítható tevékenységét kiszervezték” – jelezte lapunknak Leonov Péter, az immáron újra magyar állami légitársaság volt vezérigazgatója.

Elszálltak a szép remények

Az akkor még Borisz Abramovics által ellenőrzött AirBridge Zrt. 2007-ben vásárolta meg az akkor 100 százalékos állami tulajdonban lévő Malévot 200 millió forintért. Az AirBridge vállalta, hogy a Malévban legalább 50 millió eurós tőkeemelést hajt végre, a cég által felvett 20 milliárd forintos MFB-hitel kezelését pedig 32 millió eurós bankgaranciával biztosítja.

Összesen tehát 82 millió eurónyi forrás bevonására tett ígéretet. Ezt be is váltotta az AirBridge, ám közben teljes erejével lecsapott a válság, amely Borisz Abramovics impériumát, az AiRUniont csődbe sodorta. A történet végére az AiRUnion csődje és a letétként elhelyezett AirBridge-részvények Vnyesekonombankhoz kerülése tett pontot.



Összesen tehát 82 millió eurónyi forrás bevonására tett ígéretet. Ezt be is váltotta az AirBridge, ám közben teljes erejével lecsapott a válság, amely Borisz Abramovics impériumát, az AiRUniont csődbe sodorta. A történet végére az AiRUnion csődje és a letétként elhelyezett AirBridge-részvények Vnyesekonombankhoz kerülése tett pontot. A Malév-történet 1946: létrejön a jogelőd Maszovlet

1954: létrejön az önálló Malév

1984: a társaság a IATA tagjává válik

1992: rt.-vé alakul a Malév

1992: az Alitalia és a Simest Bank megveszi a Malév 35 százalékát

1997: a külföldi kézbe került hányadot magyar bankok viszszavásárolják

2007: a Malévot megvásárolja az AirBridge

2010: visszaállamosítják a társaságot

Forrás: VG-gyűjtés-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.