Szeptember 1-jén a Moody’s megerősítette Magyarország Baa2-es besorolását. A stabil kilátás pedig azt jelzi, hogy a kockázatok kiegyensúlyozottak. Összességében az elemzés hangvétele mintha némi kincstári optimizmust sugallana. Először is fontos leszögezni, hogy nem magát a döntést vitatom, csupán a stabil kilátások mögött felhozott érveket nem érzem kiegyensúlyozottnak. A jelentés hamis biztonságérzetet kelthet a gazdaságpolitikai döntéshozókban egy olyan időszakban, amikor a növekedési kilátások romlanak, a geopolitikai helyzet törékeny, és a költségvetési problémákra sincs egyértelmű gyógyír.
Alig telt el ráadásul pár nap a hitelminősítő kedvezőnek nevezhető értékítélete után, máris úgy tűnik, mintha beteljesülne ez az említett morális kockázat. Habár már régóta ott lógott a levegőben, az Államadósság Kezelő Központ szeptember 4-én módosította 2023. évi finanszírozási tervét. Ennek keretében durván 700 milliárd forinttal (megközelítőleg az idei évi előrejelzett nominális GDP 0,9 százalékának megfelelő mértékben) növeli a finanszírozást. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az ország ennyivel több hitelt vesz fel idén, hogy finanszírozni tudja az idei (és talán részben a jövő évi) költségvetési hiányt. Ezzel párhuzamosan szinte biztosra vehető, hogy a Pénzügyminisztérium szeptemberre várt költségvetési felülvizsgálata ehhez nagyon hasonló eredménnyel zárul. Vagyis a finanszírozási terv fényében várhatóan az idei évi eredményszemléletű hiánycél is felfelé módosulhat. Ez pedig azt jelenti, hogy 2022 után 2023-ban sem tudja az eredeti tervekhez tartani magát a költségvetés, meg kell emelni a célt, hogy az elérhetővé váljon.
Ezzel párhuzamosan érkezett a hír szeptember 5-én, hogy hivatalos ajánlatot nyújtott be Magyarország a Budapest Airport többségi részesedésének megvásárlására. Emellett pedig szintén ezen a napon az ÁKK Zrt. sikeres devizakötvény-kibocsátást hajtott végre 1,75 milliárd euró értékben, összhangban az új finanszírozási tervével. Az összképet látva tehát úgy tűnik, hogy a kedvező hitelminősítői ítéletet követően elkezdtek sorjázni az olyan döntések, amelyek aztán gyorsan részben meg is kérdőjelezik a Moody’s döntésének alapjait. Ráadásul a piac már be is árazta mindezt: a forint szeptember elseje óta több mint 1,5 százalékot gyengült a lengyel és a cseh fizetőeszközzel szemben.
Decemberben a Fitch Ratings és a Standard & Poor’s is véleményt mond a magyar gazdaságról. Addigra már látjuk, mit tudott felmutatni a magyar gazdaság a harmadik negyedévben.
A hitelminősítők egyöntetűen stagnálással, illetve pozitív nullás GDP-növekedéssel számolnak idén. Az idei első fél év számait látva, és elismerve, hogy én is arra számítok, hogy a gazdaság az év második felében határozottan jobban teljesít (és véget is ér a harmadik negyedévben a technikai recesszió), ez túl kevésnek bizonyulhat az üdvösséghez és a stagnálásközeli teljesítményhez.
A vártnál rosszabb reálnövekedés mellett költségvetési szempontból sokkal fontosabb a nominális növekedés alakulása. Ebben a tekintetben még nagyobb negatív meglepetést láthattunk az első fél évben. Értékben (az árak és a mennyiségek alakulását is figyelve) eddig csupán 8 százalékkal nőtt a bruttó hazai termék 2023-ban. A kormányzati terv 16,5 százalék volt. Persze lehet javítani a második fél évben, de ehhez vagy volumenben kell hatalmasat nőnie a gazdaságnak, vagy az árakban kellene egy nagyon komoly (és nem igazán kívánatos) megugrást látnunk. Mindez pedig megnehezíti az olyan célszámok teljesítését, amelyek a GDP arányában számolódnak. Hiszen a növekvő számláló (nagyobb költségvetési hiány, nagyobb adósság) mellett egy a vártnál kisebb számláló (kisebb nominális GDP) jelentősen rontja azokat a költségvetési mutatókat, mint a GDP-arányos hiány vagy az államadósságráta.
A fentiek pedig, óvatosan fogalmazva is, megkérdőjelezik a kockázatok kiegyensúlyozottságát. Ahogy növekedési, úgy tehát fiskális szempontból is – az én megítélésem szerint – túlsúlyban vannak a negatív kockázatok. Ráadásul az uniós források körüli vita további elhúzódását még meg sem említettem. Ha decemberre, a következő hitelminősítői kör idejére nem születik meg legalább egy részleges megállapodás és a források részleges feloldása, akkor igen nehéz a kilátásokat kockázatoktól mentesnek, azaz stabilnak látni. Ugyanakkor fontosnak tartom leszögezni, hogy jómagam is azzal számolok, hogy végül meglesz a megállapodás, amivel sikerül elkerülni a negatív hitelminősítői döntéseket. De kétségtelen, hogy az ennek alapján meghatározott előrejelzői forgatókönyvemet – a fentiek fényében – többségében negatív kockázatok övezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.