Közlekedéspolitikai paradigmaváltásra van szükség Magyarországon a vasúti szektorra vonatkozó, uniós vállalások teljesítéséhez – írta a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnöke abban a levélben, amelyben Hódosi Lajos ügyvezető igazgatóval gratuláltak két helyettes államtitkárnak a december 1-jétől hatályos kinevezésükhöz: Bói Lóránd a közlekedésstratégiai, Kerékgyártó János pedig közlekedési hatósági ügyekért felel.
Az uniós vállalás szerint 2030-ra a 300 kilométer feletti közúti szállítás 30 százalékát Magyarországon is vasútra kell terelni, ez közel 20 millió tonnás forgalmi növekedés lenne. A személyszállításban meg kell duplázni az utasok számát. E vállalásokat a magyar kormány klímavédelmi és közlekedéspolitikai célkitűzéseinek középpontjába kell helyezni – hangsúlyozta a közlekedésért és szállításért a közelmúltig felelős államtitkár.
Mosóczi László azon túlmenően, hogy levelében együttműködésre kérte a szaktárca képviselőit, személyes találkozót is kért a 37 vasútvállalatot tömörítő Hungrail elnökségének nevében, hogy részleteiben is megvitassák az aktuális ügyeket. Emellett újra szeretné kötni a közlekedésért aktuálisan felelős tárcával a 2014 óta létező stratégiai partnerségi megállapodást.
Már a levélben kitért néhány aktuális ügyre, ilyen az európai energiapiacokon zajló válság, amely alól energiahatékonysága ellenére a vasúti szállítás sem kivétel. Emiatt fontos, hogy hazánkban olyan megoldási mechanizmusok valósuljanak meg, amelyek védik a modális váltás céljait, és biztosítják a vasúti személy és áruszállítás zavartalan működését.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy volt, amikor az uniós tagállamok nem avatkoztak be a vasúti teherszállítás energiaellátásába, ugyanakkor a közúti szállítást támogató intézkedéseket vezettek be.
Magyarországon például a vasúti árufuvarozás támogatása nélkül csökkentették a gázolaj árát.
Márpedig az ilyen szakpolitikai intézkedések torzítják a közlekedési módok közötti versenyt, és aláássák az Európai Unió azon képességét, hogy teljesítse a fenntartható és intelligens mobilitás elérése terén kitűzött célokat, mindenekelőtt, hogy 2030-ig 50 százalékkal nőjön a vasúti áruszállítás. Mosóczi László szerint ezért olyan mechanizmusokra van szükség, amelyek összekapcsolják a szállítási igényeket a klímacélokkal, és meghatározzák, hogyan lehet a vasúti működést zavartalanul fenntartani a következő hónapokban, amikor az energiahiány és az árak további emelkedése valódi kockázat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.