Az idei év jól indult a mezőgazdasági gépek kereskedelmében, mivel mindenkinek voltak még tavalyi készletei. A Covid és az orosz–ukrán háború miatt az viszont már nagyobb kérdés, hogy ezeket a készleteket hogyan tudják pótolni
– mondta a VG-nek Harsányi Zsolt, a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetsége (Megfosz) elnöke, az Axiál Kft. tulajdonos-ügyvezetője. Ez egészen biztosan nagy nehézséget jelent, az ellátási láncok akadoznak.
Egy kombájnban 55 ezer alkatrész van, amiből nyolcezer különböző fajta, és ha azokból nincs 1-2 fontosabb, az mindent megakaszt – magyarázta. Úgy véli, a gépek folyamatosan jönnek majd a gyártóktól, de a mennyiség kérdéses.
Ezek a hatások már az árakban is megmutatkoznak, a drágulás mértéke azonban attól függ, hogy mennyi az acéltermékek, illetve az elektronika aránya az adott eszközben.
A nehéz, drága acélból készült gépek áremelkedése éves alapon már 15-20 százalékos.
„Normál időszakban, vagyis az elmúlt mintegy húsz évben ez az ütem 1,5-2 százalék volt” – tette hozzá. Egy ilyen mértékű áremelkedés hatalmas költségtöbblet is, elég csak arra gondolni, hogy egy óránként 60 tonna búza betakarítására képes kombájn – amelynek egyébként az éves „munkaideje” 20 nap – 600 ezer euróba kerül.
Harsányi Zsolt az Axiál által szervezett gépbemutató előtti előadásában Covid-hatásként említette, hogy gyakran egy évvel hosszabbodtak meg a rendelési-gyártási periódusok, amit a háború még súlyosbít. A harkivi felnigyár leállt, és összességében sok probléma keletkezett a gumi-, az alkatrész- és elektronikaialkatrész-, valamint az öntvényhiány miatt. Egy sor olyan következménye is van a háborúnak, amit nehéz kezelni: az Axiálnál például az Oroszország elleni szankciók áldozata lett egy 200 millió forint értékű vetőmagszállítmány, amit 700 ezer tonna kukorica termelésére lehetne elegendő, de a vevőnek nem szállíthatják le, Európában pedig nem használhatják fel, mivel olyan csávázószerrel kezelték, ami itt nem engedélyezett.
A háború rossz esetben befolyásolhatná a műholdas navigációra alapozott gépek működését is, de most kifejezetten jól jön, hogy a mAXI-NET 2.0 elnevezésű hálózat, melyet az Axiál Kft. – az Infobex Kft. közreműködésével és az Európai Űrügynökség anyagi hozzájárulásával – 2021 őszén indított el, négy helymeghatározó rendszerre alapoz. Ezek közül az egyik orosz, amit a háború miatt zavarnak, ezért azt lekapcsolták a hálózatról, de a gazdálkodók számára a három rendszer is tökéletes navigációs adatokat biztosít.
A mezőgéppiacon új jelenség, hogy a beszállítók már a megrendelt gépek árait sem tudják tartani, napi árak alakultak ki.
Az NHP kivezetése és az emelkedő kamatok új helyzetet jelentenek, így előfordul az is, hogy egy-egy gépberuházási pályázat nyertese „elgondolkodik” azon, hogy elálljon a pályázattól, de – ahogy Harsányi Zsolt elmondta –, most olyan a kereslet, hogy ha egy kiesik, jön helyette öt.
A gépforgalmat nagyban befolyásolják az állami támogatások, pályázatból pedig sok volt, így most a mezőgép-forgalmazóké a szerep, hogy ki is szolgálják az igényeket. A digitalizáció megkerülhetetlen az agrárágazatban, a gyártók és a forgalmazók is a digitális agrárstratégiával összhangban próbálnak dolgozni. Mint mondta, nagy siker volt például a precíziós pályázat, de tapasztalatai szerint sok termelő még mindig úgy tekintett arra, mintha szimpla gépberuházási pályázat lenne. Holott a kiírásban szerepel egy 7 százalékos érték, amit a nyerteseknek precíziós szolgáltatások igénybevételére kell költeniük, ezt szerinte sok pályázó nem vette elég komolyan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.