„A Coop Rally figyelemmel kísérése azért is fontos számomra, mert a minisztériumban is az a felelősségünk, hogy a termőföldtől az asztalig kísérjük végig a termelők, az élelmiszer-feldolgozók munkájának eredményét – mondta Nagy István agrárminiszter a Coop Rally záróeseményén. – A rali pedig segít ráirányítani a figyelmet arra, hogy mennyi munkára van szükség ahhoz, hogy a jó minőségű, hazai élelmiszerek mindig elérhetők legyenek. Tudatos vásárlókra van szükség, akik keresik a magyar termékeket.”
A fő kérdés persze az, megéri-e a magyar termékek mellett dönteni, amire szerinte határozott igen a válasz, ha ugyanis csak egy picit hátralépünk az időben, láthatjuk, hogy a biztonságot a magyar termékek jelentik, hiszen volt olyan időszak, amikor a termékforgalom előtt is lezárultak a határok. Ami messziről jön, és még mindig olcsóbb, mint a hazai termék, akkor azon érdemes elgondolkodni azon, hogy vajon tényleg nyugodtan lehet-e fogyasztani. A miniszter elmondta azt is, hogy hálás a Coop üzletláncnak, mert üzleteikben 85 százalék feletti a hazai termékek aránya.
Azon dolgozunk, hogy a Magyarországon jelen lévő összes kiskereskedelmi hálózat, mind a magyar, mind a multinacionális hálózatok is legalább ezt a szintet érjék el
– tette hozzá.
A magyar mezőgazdaság helyzetéről elmondta, hogy a tavalyi rendkívüli aszály miatt az elmúlt évi termelékenységi adatok nem adnak reális képet az ágazatról, a 2021-es számok pedig már inkább. Az utóbbiak alapján az egy hektárra jutó hozzáadott értéke 764 euró, az unióban ez a 18. legjobb eredmény. Ez meghaladta például Svédország, Lengyelország és Csehország értékét is. Fontos kiemelni, hogy míg 2010-ben a magyar termelékenység az uniós átlag 41 százaléka volt, 2021-ben pedig már a 64 százaléka. Magyarország nagyon jól áll az önellátási képességben is, amihez az elmúlt évek fejlesztései is hozzájárultak. A magyar élelmiszer-gazdaság szinte minden fontosabb termékkategóriában majdnem annyit vagy többet termel, mint a hazai fogyasztás. Néhányat kiemelt, és elmondta, hogy a legfrissebb – a 2019 és 2021 közötti állapotokat mutatói szerint napraforgó-étolajól a termelés fogyasztás 3,25-szorosan haladta meg a fogyasztást, míg a baromfihúsnál ez 1,58-szoros, a zöldségeknél 1,28-szoros, a lisztnél pedig 1,17-szoros volt.
A kiskereskedelmi vállalkozásokat, az élelmiszergyártókat, a termelőket és az élelmiszer-kereskedelem különböző szereplőit ért kihívásokról beszélt Pekó László, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke, megemlítve a Covidot, az ukrajnai háborút, az energiaválságot, aztán az inflációt és az azzal járó költségnövekedéseket.
Ebből a helyzetből a Coop és a beszállító élelmiszeripari gyártó cégek, valamint a termelők összefogása jelenti a kiutat
– szögezte le. Köszönetet mondott a magyar kormánynak a Magyar falu program elindításáért, amelynek keretében a cégcsoport kistelepülési üzletfejlesztéseinél a Coop ötmilliárd forintos önerejéhez hétmilliárd forintos állami támogatás társult. Ennek köszönhetően újítottak meg 461 Coop-üzletet, amivel mintegy 450 ezer, kistelepülésen élő ember életkörülményeit javították.
Indul a Coop Rally – 2200 milliárd forintnyi magyar termék előállítói és értékesítői versenyeznekTovábbra is a magyar termékek népszerűsítése a cél. |
Az idei Coop Rallyn öt nyugat-magyarországi vármegyében (Fejér, Komárom-Esztergom, Somogy, Vas, Veszprém), illetve Budapesten nyolc állomást (hat élelmiszeripari gyártócéget és két Coop-tagvállalatot) látogatott meg a mezőny. A versenyen közel háromszázan vettek részt, akik hazai élelmiszeripari, kiskereskedelmi, szolgáltató és médiacégeket képviseltek. A résztvevők a hazai élelmiszer-kereskedelmi piacon évi mintegy 2200 milliárd forintot kitevő termékértékesítést, és a COOP csoporttal együtt több mint 30 ezer munkavállalót fednek le. A rendezvény célja, hogy felhívja a figyelmet a hagyományokra épülő innovatív hazai élelmiszer-előállítás értékeire és a magyar termékek vásárlásának fontosságára. A 17. Coop Rallyt az ajkai Polus Sütő Kft. csapata nyerte, az Agrárminisztérium különdíját pedig a Gyermelyi Zrt. kapta meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.