BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
20221114 AbdaÜvegház helyzet - lesz e zöldség a télen, paradicsom termés Fotó: Csapó Balázs CSBKisalföldKépen: Barta Csaba Greencoop Hungary Kft.

Elfoglalja a polcokat a hazai növényházi paradicsom és paprika

A hajtatott paprika és paradicsom ma már egész évben megtalálható a boltokban, április közepétől pedig az ágazat teljes egészében ellátja nemcsak a hazai, hanem az exportpiacokat is.

Dinamikus fejlesztések jellemezték az elmúlt éveket a hazai növényházi zöldségtermesztésben, amelyek elsősorban a termelés hatékonyságát, a minőség növelését célozták meg. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a FruitVeB Magyar Zöldség Gyümölcs Szakmaközi Szervezet körképe szerint a fejlesztéseknek köszönhetően a hazai piac ellátása mellett az export is tovább bővült az egyes termékkategóriákban. A 2016-ban kezdődött fellendülést ugyan 2022–2023-ban a kedvezőtlen gazdasági környezet megtörte, az előttünk álló időszakban várható új vidékfejlesztési pályázatok azonban újabb lökést adhatnak az ágazatban tervezett beruházások megvalósításának. A tervek szerint 2024 májusában jelenik meg a Kertészeti üvegházakhoz, hűtőházakhoz kapcsolódó, valamint post-harvest fejlesztések támogatása elnevezésű pályázat.

20221114 AbdaÜvegház helyzet - lesz e zöldség a télen, paradicsom termés Fotó: Csapó Balázs CSBKisalföldKépen: Barta Csaba Greencoop Hungary Kft.
Az elmúlt évek kertészeti beruházásainak érezhető hatásuk van a piacon.
Fotó: Csapó Balázs / Kisalföld

Magyarországon összesen 3090 hektáron foglalkoznak hajtatott zöldségtermesztéssel a gazdálkodók, a felületek 15 százaléka üvegház, 30 százaléka fűtött blokkfólia, 55 százaléka pedig hideghajtatott fóliaház.

A fejlesztések révén a növényházi paradicsomtermesztés hozzávetőlegesen 110 hektárral nőtt, így ma már meghaladja a 310 hektárt. Az itt megtermelt 150-160 ezer tonna a paradicsom 75-80 százaléka bogyós és fürtös típus, a maradék cherry- és koktélparadicsom. 

A hazai termelők áprilistól októberig el tudják látni koktél- és cherryparadicsommal a hazai piacot, fürtös paradicsomból pedig április elejétől vagyunk önellátók. 

Ekkortól annyira megnövekszik a termelési volumen, hogy a belföldi piac már nem tudja felvenni, ezért egészen szeptemberig exportáljuk is a paradicsomot. A külpiaci lehetőségeket javítja, hogy a hajtatott paradicsom iránti igény egyre nagyobb az Európai Unióban, a kivitelünk ma már eléri a 14 ezer tonnát. A friss paradicsom importja folyamatosan csökken, míg a kivitel mennyisége évről évre emelkedik.

A hajtatott paprika termőterülete meghaladja az 1110 hektárt, a betakarított éves mennyiség pedig megközelíti a 140 ezer tonnát. Tavaly jócskán megugrott a hazai TV (tölteni való, fehér édes) paprika forgalma, azonban 

érezhetően nő a kereslet a nagy méretű, színes és édes – kaliforniai vagy pritamin – paprikák iránt is, de ezekkel a hazai hajtató kertészetek közül még viszonylag kevesen foglalkoznak.

Paprikából Magyarország szinte teljesen önellátó, sőt, exportra is jut a megtermelt mennyiségből.

Kígyóuborka-termesztésünk is folyamatosan fejlődik, az elmúlt tíz évben egyre nagyobb felületen termelik már modern üvegházakban is, ennek köszönhetően nagyot javult a termék minősége és pulton tarthatósága is. Az éves termésmennyiség 21-22 ezer tonna országosan, ebből az első szedések már február közepétől megtalálhatók a boltok polcain.

A hazai hajtatott zöldségfélék legnagyobb előnye, hogy mindennap frissen kerülnek a fogyasztók asztalára, hiszen a szedéstől számított egy napon belül már az áruházak polcain vannak a termékek, az importáruk egyhetes szállítási idejével szemben.

Húsvéti zöldségek kínálata: nincs árhisztéria, de még olcsóbb az import

Lassan beindul a húsvéti asztalra szánt zöldségek szezonja is. Az ármozgások között nagy a különbség: a hónapos retek és a torma mérsékelten drágult, míg az újhagymánál a hazai még jóval drágább az importnál és a tavalyi árnál is.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.