A Magyar Suzuki esztergomi gyárában január 15–21. között leáll a termelés – erősítette meg a Reuters értesülését a Világgazdaságnak a cég, kiemelve, a Vörös-tenger térségében zajló, kereskedelmi hajók elleni sorozatos támadások miatt késik a Japánban gyártott motorok beérkezése a hazai gyártású S-Cross- és Vitara-modellekhez. „Terveink szerint január 22-től a termelés zavartalanul folytatódik Esztergomban, a Suzuki Csoport egyetlen európai üzemében” – írták.
Lapunk érdeklődésére a Magyar Suzuki azt válaszolta, megközelítőleg 650 autó gördül le a gyártósorukról naponta, vagyis az egyhetes leállás 4550 darabos termeléskiesést jelent. Utóbbit a későbbiekben pótolják. Az említett hajók a jövőben alternatív útvonalon közlekednek, ezért azt tervezik, hogy január 22-én újraindul a gyártás Esztergomban.
„A leállás nagyjából kétezer fő munkáját érinti közvetlenül, de mindez nem befolyásolja a Magyar Suzuki munkatársainak munkabérét. A munkaidőkeret – amely 2023. április 1. és 2024. június 30. között tart – kellő rugalmasságot nyújt a termelés megszervezésében.”
A munkavállalók a Magyar Suzukinál havi béres elszámolásban vannak, ami azt jelenti, hogy a munkabérüket akkor is megkapják, ha pihenőnapon vannak – azonban a ledolgozáskor is a szokásos bérüket kapják, azaz nem minősül túlórának. Ezzel kiegyensúlyozottan és kiszámíthatóan fizetjük a munkabéreket
– hangsúlyozzák.
A múlt héten pedig többek között a Tesla, valamint a Geely tulajdonában lévő Volvo Car is bejelentette, hogy felfüggeszti a termelést európai gyáraiban.
A Suzukit azért érintheti érzékenyen a leállás, mert így ideiglenesen megszakítja két zászlóshajó modelljének, az S-Cross-nak és a Vitarának a gyártását. A 2013 óta Esztergomban gyártott és kétszer is megújult S-Cross idehaza számos szakmai és közönségdíjat is kiérdemelt, miközben az európai piacokra már egyébként is csak hibrid hajtással vásárolható meg. Szeptember végén készült el belőle a félmilliomodik példány – hibrid, automata váltós változatban, kanyonbarna gyöngymetál színben. Tavaly 5936 darabot adtak el belőle Magyarországon (5,51 százalékos piaci részesedés), és ezzel megnyerte a modellek közötti hazai versenyt. A harmadik helyen a Vitara végzett 4,62 százalékos piaci részesedéssel és 4979-es volumennel.
A japán márka magyarországi vállalata 2022-ben még a 14 ezres eladási volument ostromolta itthon, 2023-ban viszont be kellett érnie 12 167 értékesített darabbal idehaza. Ebből az S-Cross-Vitara kettős több mint 11 500-at tett a közösbe.
Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese a vállalat üzleti eredményeinek bemutatásakor tavaly júliusban elmondta, már 2023 első öt hónapjában több autót kívánt volna az exportpiac, és ez megerősítette őket abban, hogy felgyorsítsák a termelést. „A jelenlegi 84 másodpercről 77-re csökken a taktidő, vagyis 76 másodpercenként gördül majd le egy jármű az esztergomi gyártósorról a következő fél évben” – jelezte akkor, hozzátéve, ehhez létszámbővítés és átszervezés is szükséges.
A Magyar Suzuki 2022-ben 2682 főt foglalkoztatott, ez a szám 2023 nyarára 3200-re emelkedett, amikor a dolgozóik átlagéletkora 40 év volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.