A tavalyi évben 105 662 import használt személyautó kapott hazai rendszámot a DataHouse adatai szerint. Ez a szám 16,2 százalékkal marad el az egy évvel korábbi értéktől. A behozott használt autók száma egész évben a havi 9 ezres átlagos szint körül mozgott, ami jelentősen elmarad az előző évek havi 10-11 ezres behozatali átlagától. Az elmúlt hónapban pedig mindössze 7145 volt a forgalomba helyezések száma. Ez még a szigorú Covid-lezárások idején tapasztalt 7600-as havi minimumot sem érte el.
Hosszú idő óta 2023-ban fordult elő először, hogy több új autót (107 720 járművet) helyeztek forgalomba, mint használtat.
A tavalyi reálbércsökkenés miatt kialakult átmeneti keresleti sokk az autópiacokon belül elsősorban a használtautó-import szegmensét érintette. A belföldi adásvételek száma ugyanis hozta a 2022-es szintet, és az újautó-értékesítésben is csupán 3,4 százalékos volt a visszaesés az előző évhez képest
– mondta a JóAutók.hu vezérigazgatója. Halász Bertalan hozzátette, hogy az alacsony behozatali számokért több tényező együttes hatása a felelős. Egyrészt a gazdasági nehézségek miatt a nyugati piacokon is megnőtt az érdeklődés a használt autók iránt, ami felfelé mozdította az árakat. Másrészt a jövedelmi helyzet romlása miatt idehaza a megmaradt vásárlók is óvatosabbá váltak, és a jobban nyomon követhető előélettel rendelkező belföldi kínálat felé fordultak.
A behozott használt autók közötti márkasorrendet hagyományosan a Volkswagen vezeti, a második helyről azonban a Ford 2023-ban leszorította az Opelt. Az Audi negyedik helye változatlan, ugyanakkor a következő helyeken szintén helycsere történt: a Mercedes a nyolcadik helyről az ötödikre ugrott, megelőzte a BMW-t, a Toyotát és a Hyundait is.
Fontos hozzátenni, hogy ezzel együtt nagyon keresettek voltak a használt autók Magyarországon 2023-ban, de a vásárlók inkább a már hazánkban lévő autókat keresték.
Kritikus a helyzet: a magyarok egyre öregebb, sokszor már veszélyes állapotú autókkal járnakEgyre idősebb kocsik szelik a magyar utakat, legalábbis erről árulkodik a Központi Statisztikai Hivatal korábbi statisztikája. Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója szerint az még hagyján, hogy az itthoni személygépjárművek átlagos kora 15,6 évre nőtt, de ezeknek az autóknak a tulajdonosai – az eladásra készülve – a végén már nem igazán törődnek a karbantartással, gyakran az olajcsere is elmarad, és ezáltal korszerűtlen, rendkívül elhanyagolt járgányokkal van tele az ország. |
A JóAutók.hu várakozásai szerint az év első néhány hónapjában érdemi fordulat nem várható a használtautó-behozatalban:
lehetnek kiugró hónapok, de a forgalom csak lassan, fokozatosan kezdhet majd visszatérni a 10 ezres tartomány közelébe.
Ezt a folyamatot erősítheti, hogy amennyiben a nagy európai piacok (elsősorban is a fő beszerzési forrást jelentő Németország) gazdasága ismét magára talál, külföldön ismét nagyobb választékból és kedvezőbb áron, kevesebb kompromisszum vállalásával lehet majd autóhoz jutni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.