Az elektromobilitás az egyik leggyorsabban terjedő iparág a világon. A Bosch előrejelzése szerint 2030-ra az eladott új autók 70 százaléka elektromos lehet Európában. Bár az elektromos autók ma már az utcakép részét képezik, így is sok félreértés és tévhit terjed erről a technológiáról. Ezekről a tévhitekről igyekeztek lerántani a leplet a szakértők a Bosch pódiumbeszélgetésén.
Az Opinio a Bosch megrendelésére készített reprezentatív kutatást az elektromobilitás magyarországi megítéléséről.
„A felmérés szerint az elektromos autózás egy olyan téma, amely érdekli a közvéleményt korosztálytól függetlenül. Folyamatosan napirenden van, ám a kutatásból is kiderül, számos olyan téves információ terjed az e-autókról, amelyek nem tükrözik a valóságot ” – mondta az Opinio kutatási igazgatója, Bojár Ábel.
Az egyik leggyakoribb kérdés az elektromobilitással kapcsolatban, hogy valóban környezetkímélőbb-e a hagyományos technológiáknál. A felmérés is megerősíti, hogy ebben a kérdésben nagy a bizonytalanság a lakosság körében. Noha magasabb azoknak az aránya, akik szerint fenntarthatóbb az elektromos autózás, mint a benzines vagy a dízeles, mégis sokan szkeptikusak, és akár pont az ellenkezőjét gondolják.
A kutatásban részt vevők nagy része szerint az e-autók túlságosan drágák, és mindig drágábbak is lesznek, mint hagyományos társaik. Sokaknál az is visszatartó tényező egy villanyos kocsi esetében, hogy túlságosan alacsony a hatótávja.
Az árral kapcsolatban az Opinio szerint az olló évről évre egyre szűkül, és hamarosan eljön az a pillanat, amikor az azonos kategóriás elektromos járművek nem lesznek drágábbak.
Széles körben elterjedt gondolat, hogy az elektrifikáció térnyerésével a Föld áramigénye is nagymértékben nő. A megkérdezettek többsége azt válaszolta, hogy
ha az úton futó e-autók száma eléri az egymilliárd darabot (jelenleg 40 millió e-autó van forgalomban), akkor a bolygó áramigénye 40-50 százalékkal emelkedik.
Ezzel szemben a szakértők nagyjából 10 százalékos növekedést prognosztizálnak.
Valós probléma ugyanakkor a villanyos kocsikkal szemben, hogy a töltési infrastruktúra még gyerekcipőben jár. Ahhoz, hogy egy tisztán elektromos meghajtású autót teljesen ki lehessen használni, szükség van a könnyen elérhető és gyors töltésre. A válaszadók is jól látják, hogy ez az elektromobilitás egyik legfontosabb buktatója jelenleg, bár az infrastruktúra fejlődésével az aggályuk a vártnál hamarabb lehet a múlté.
A Bosch magyarországi elektromobilitásért és járműdinamikáért felelős alelnöke, Gergen Péter úgy fogalmazott:
A különböző technológiák eltérő cél szolgálnak.
Szerinte egy barkácsboltban lehet vásárolni precíziós kalapácsot és falbontó pörölyt is, és hasonló a helyzet a különböző járműmeghajtások esetében is.
Gergen egyebek között arról is beszélt, hogy a tisztán elektromos járművek nem bocsátanak ki káros anyagot a környezetbe, valamint a zajszennyezés is minimális az esetükben, ezért leginkább a városi közlekedéshez ideálisak. Ezzel szemben a belső égésű motort és az elektromos meghajtást ötvöző hibridek jobban illenek a nagy méretű személy- és a kisebb haszongépjárművekhez. Végül pedig elhangzott, hogy a hidrogénnel üzemelő belső égésű, illetve a hidrogéncellás járművek a legjobban a szállítmányozásban kihasználhatók.
Gergen Péter úgy gondolja, rövid távon fenntarthatóbb az elektomobilitás, mint a belső égésű motorok. A szakértő egy ausztráliai kutatás eredményét szemléltetve elmondta, hogy az autók megszületésénél az elektromos meghajtás jobban terheli a környezetet az akkumulátorok előállítása miatt. Azonban ez a kutatás arról is szólt, hogy az idő múlásával az e-autók fenntarthatóbbak lesznek. Az ausztrál kutatók hangsúlyozták:
körülbelül 38 ezer megtett kilométer az a pont, amelytől a villanyos kocsi az egész életútját figyelembe véve kevésbé terheli környezetet.
Ez nagyjából azt jelenti, hogy három-négy év használat után az elektromos autó környezetkímélőbbnek számít, mint a belső égésű motorral hajtott járműv.
Kínai autók inváziója: Európa is elesik, csak idő kérdéseAhogy Japán és Dél-Korea, úgy Kína is garantáltan beveszi az európai autópiacot, a folyamatot legfeljebb lassítani lehet – állítják iparági szakértők. A kínai autók inváziója vámokkal nem állítható meg, a legjobb, ha az európai szektortársak a versenyképességük gyors növelésével verik vissza távol-keleti riválisuk piacszerző támadásait. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.