Gyökeresen megváltozik a közúti közlekedés az Európai Unió útjain, júliustól ugyanis csak olyan újonnan gyártott jármű helyezhető forgalomba Európában, amely rendelkezik az előírt, fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszerekkel. Az ALD Automotive | LeasePlan összefoglalta a legfontosabb tudnivalókat.
Az uniós jogszabály értelmében júliustól minden új autónál a kötelező alapfelszereltség része kell hogy legyen
és az indításgátló alkoholszonda későbbi beszerelését is lehetővé kell tenni.
Döntött az Európai Unió: jönnek az autókba épített alkoholszondák – a nyáron életbe lép a szabályozásGyökeresen megváltozik a közúti közlekedés az EU útjain, miután minden forgalomba kerülő autót kötelező lesz felszerelni új biztonsági berendezésekkel. |
A cél a közlekedés biztonságának növelése, a járművezetők, a gyalogosok és kerékpárosok hatékonyabb védelme. Egy ilyen jelentős változás azonban számos kérdést is felvet.
Az egyik legfontosabb, hogy várható-e áremelkedés a hazai újautó- vagy lízingpiacon az új kötelező biztonságtechnikai berendezések miatt. Kövesdán Balázs, az ALD Automotive | LeasePlan kereskedelmi igazgatóhelyettese szerint a jogszabályváltozás miatt nem kell hirtelen áremelkedéstől tartani, ugyanis
a július 7-től kötelezően előírt biztonságtechnikai elemek részét vagy egészét a legtöbb autógyártó már korábban elérhetővé tette
a modelljei alapfelszereltségében.
Gyakran felmerülő kérdés, hogy a cégautó-beszerzésben gondolkodóknak hosszabb várakozási idővel kell-e számolniuk az új jogszabály miatt. A várható szállítási határidő az év eleje óta folyamatosan javuló tendenciát mutat – számolt be Kövesdán Balázs.
Az elmúlt három évvel ellentétben idén már nem kell minimum 12 hónapot várni egy gyári rendelésű gépjárműre
– így flottabővítés esetén sem kell egy évvel korábban tervezni. Az előírt új biztonságtechnikai rendszerek miatt sem várható fennakadás, mivel erre már a gyártók többsége időben felkészült.
Szintén fontos kérdést, hogy az új szabályozás miatt milyen nehézségekre készüljenek a cégek új autó vagy flotta beszerzésekor. A kereskedelmi igazgatóhelyettes úgy gondolja, abban az esetben merülhet fel adminisztrációs probléma, ha olyan gépjárművet választ az ügyfél, ami nem rendelkezik az újonnan előírt, kötelező biztonságtechnikai elemekkel, de már csak július 7. után lehetne forgalomba helyezni. Ilyenek lehetnek a raktáron elérhető modellek.
Ezekben az esetekben az importőr és a kereskedés együttesen kérvényezheti, hogy a gépjármű forgalomba helyezési halasztást kapjon,
azaz az előírt elemek megléte nélkül is forgalomba helyezhető legyen az elkövetkezendő egy éven belül – hangsúlyozta, hozzátéve, szerinte ez várhatóan nem fog érzékelhető fennakadást okozni.
Felmerülhet még, hogy nem veszélyes-e az, ha az intelligens sebességasszisztens visszalassítja az autót a sebességhatár átlépése esetén. A végső, mindenki által elfogadott megoldás az lett, hogy
az intelligens sebességasszisztens nem fog beavatkozni a sofőr vezetési tempójába, kizárólag figyelmeztető hangjelzést, valamint a kilométeróra melletti jelzést fog adni
a fedélzeti számítógép a megengedett sebességhatár túllépéséről.
Az egyik legmegosztóbb az új biztonságtechnikai elemek közül a beépített alkoholszonda. Legtöbben arra kíváncsiak, hogy az új autókban innentől kezdve csak akkor tudják-e beindítani az autót, ha megfújják a beépített alkoholszondát.
Fontos kiemelni, hogy július 7-től csak a szonda előkészítését kell beépíteni, tehát a majdani szonda és az indítószerkezet közötti kapcsolatot kell létrehozni.
A megosztottságot az okozza, hogy vannak olyan országok, ahol még megengedett egy-két pohár sör elfogyasztása vezetés előtt, míg Magyarországhoz hasonlóan vannak zéró toleranciát alkalmazó államok is – az utóbbiak esetében az autó nem lesz indítható még akkor sem, ha csak a kertünkben szeretnénk odébb állni, de már fogyasztottunk alkoholt.
Egyelőre azonban nem kell ettől tartani, ha új autót veszünk.
Felmerülhet még, hogy a gépjárműben elhelyezett feketedoboz, kamerák és digitális rendszerek általt rögzített vezetési adatok felhasználhatók lesznek-e a hozzájárulásunk nélkül is. A szakember szerint ez a technológia nem új: a legtöbb márka modelljei már jó pár éve rendelkeznek SIM-kártyával, lehetővé téve olyan szolgáltatásokat, mint az időjárás-előrejelzés, aktuális útinformációk, irodai asszisztens vagy baj esetén vészhelyzeti hívás kezdeményezése.
Az új szabályozással kötelezővé vált „feketedoboz” előnye, hogy képes adatok rögzítésére és tárolására is, így őrizve meg egy baleset során a gépjármű által mérhető adatokat. Gyakran merül fel a kérdés, hogy milyen időtartamot rögzít a készülék. Az egyes gyártóktól beérkezett válaszok szerint a baleset előtti egy percet, illetve magát a balesetet rögzíti a rendszer. Ez az információ azután a szakszervizben, vagy egyes technológiák esetében akár távoli eléréssel is kinyerhető. A felhasználhatóság pedig attól függ, hogy történik-e rendőri intézkedés, elrendeli-e a hatóság a felvételek kiadását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.