BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Miért nem vásárolnak az amerikaiak elektromos autókat?

Az elektromos autók magas ára, a hatótávolsággal és a töltő-infrastruktúrával kapcsolatos aggodalmak együttesen fékezik a vásárlók lelkesedését az Egyesült Államokban. Tovább rontják a helyzetet a kínai akkumulátorokra, valamint az előállításukhoz használt anyagokra és alkatrészekre kivetett vámok, korlátozások.

Az amerikaiak milliói továbbra is belső égésű motorral hajtott autót vásárolnak az elektromos járművek helyett. Teszik ezt annak ellenére, hogy Joe Biden elnök célul tűzte ki: 2030-ra az Egyesült Államokban eladott új autók felét az elektromos járművek tegyék ki. Tavaly ez az arány 9,5 százalék ért el. Biden egyszerre próbálja növelni az arányt, miközben a Kínától való leszakadást is igyekszik elérni.

Drágák az elektromos autók és kevés a töltő / Fotó: AFP

Az amerikaiak több okból is ódzkodnak a villanyautóktól, az egyik legfontosabb tényező az árazás. Egy új elektromos autó ára májusban átlagosan 57 ezer dollár körül alakult, míg a hagyományos motorral szerelt személygépkocsi átlagára 48 ezer dollárt ért el. Egy öt évnél kevesebbet használt elektromos jármű körülbelül 34 ezer dollárba kerül, míg a belső égésű motorral szerelt autóért ebben az esetben 32 ezer dollárt kérnek el. De másodkézből akár 20 ezer dollár alatt is bőven kaphatók hagyományos autók. 

A Financial Times szerint tovább rontja a helyzetet az amerikai–kínai gazdasági háború: a kínai elektromos autókra kivetett vámoknál magasabbak az akkumulátorokra, valamint az előállításukhoz használt anyagokra és alkatrészekre kivetett sápok, korlátozások. 

A távol-keleti ország ugyanis kulcsfontosságú szereplő az elektromos járművek akkumulátorainak ellátási láncában.

A Magyarországon gyárat építő CATL és más cégek több mint egy évtizede fejlesztik az ország kapacitását. A vámok megnövelik az amerikai autógyártók költségeit, amit a vállalatok áthárítanak a fogyasztókra, mivel az akkumulátorok alapanyagai és alkatrészei nem állnak rendelkezésre nagy mennyiségben a Kínát kizáró ellátási láncban.

Ehhez kapcsolódik az inflációcsökkentő törvény, amelyet Joe Biden elnök 2022 augusztusában írt alá. Ennek értelmében az amerikai fogyasztók jövő év elsejétől nem igényelhetnek 7500 dolláros (több mint 2,7 millió forint) adójóváírást az elektromos járművekre, ha az akkumulátorok anyagai és alkatrészei nem az Egyesült Államokból származnak. Jelenleg csak 12 modell felel meg a feltételeknek.

Nincs elég töltő

Az Egyesült Államokban országszerte mintegy 120 ezer töltőállomás található, ebből 64 ezer mindenkinek elérhető, nyilvános töltőpont. Ám ezekből csak 10 ezer képes 30 perc alatt feltölteni egy járművet, a többi eszköz esetén ez órákig tartó művelet. Emiatt a töltőállomások előtt gyakran hosszú sorok állnak, és sokszor tönkremennek a folyamatos használat miatt.

Ugyan az otthoni töltők megoldást jelenthetnek, de ezt csak a vastagabb pénztárcával rendelkező fogyasztók engedhetik meg maguknak, ráadásul a lakásokban egyelőre kivitelezhetetlen a telepítésük a nagy méretük miatt. Kaliforniában hiába népszerűek a villanyautók, a lakóparkokban élők a nyilvános töltőket kénytelenek használni. 

A töltő-infrastruktúra hiánya összefügg a hatótávolsággal kapcsolatos aggodalmakkal.

A potenciális vásárlók ugyanis attól tartanak, hogy az autójuk egyetlen töltéssel nem képes elég messzire eljutni. Bár az elektromos járművek jól alkalmazhatók a rövid utakra, sok amerikai hosszabb távokra is használja a járművét. Ehhez érdemes hozzátenni, hogy az Egyesült Államok a világ negyedik legnagyobb területű országa, így a hosszú utazások számos esetben nem kerülhetők el. 

A fogyasztókat nyugtalanítja, hogy megakad út közben, vagy az útközbeni töltés megdobja a vezetési időt. A hideg és a meleg időjárás, valamint a nagyobb terhelés rontja az elektromos autók hatákonyságát, például a fűtéstől jobban merül a járművek akkumulátora. Így aztán érthető, hogy a GM, a Nissan, a Hyundai, a Volkswagen és a Ford vezetői a múlt hónapban arról beszéltek, hogy a hibridek iránti kereslet kiaknázása a prioritásuk.

Már gyártják a szuperolcsó kínai villanyautót a lengyeleknél

A kínai Leapmotor és a Stellantis vegyes vállalata az egykor a Kispolszkit gyártó Tychy üzemében összecsavarozta a legelső, Európának szánt elektromos autóit. Rossz hír, hogy a lengyelekhez hasonlóan Magyarország is kimaradt a nyolcmillió forintba kerülő Leapmotor T03-as forgalmazásának első köréből.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.