BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
20240221_byd_001_VZ

Kínai autógyártók: meg se kottyantak a büntetővámok

A BYD rekorddal tarolta le az elektromos autók piacát augusztusban. A nagyobb kínai autógyártóknak, de még a Teslának is jól ment a múlt hónapban, sokkal több autót értékesítettek Kínában és külföldön egyaránt, mint egy évvel korábban.

Annak ellenére, hogy az Európai Unió, az Egyesült Államok és Kanada is magas vámok bevezetéséről döntött a Kínából érkező villanyautókra, a kínai autógyártók, köztük a BYD, a Li Auto, a Nio és az Xpeng is növelte értékesítéseit augusztusban az egy évvel korábbihoz képest. A Tesla is sokkal több autót adott el Kínában, és onnan a tengerentúlra – derült ki a Kínai Személyautó Szövetség (CPCA) adataiból.

20 March 2023, Brandenburg, Grünheide: A new Model Y electric vehicle drives through the Tesla Gigafactory Berlin Brandenburg plant. The Tesla plant was opened and put into operation on March 22, 2022. In the meantime, about 10,000 people are employed there. Photo: Patrick Pleul/dpa (Photo by PATRICK PLEUL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
 A nagyobb kínai autógyártóknak, de még a Teslának is jól ment augusztusban.
A nagyobb kínai autógyártóknak, de még a Teslának is jól ment augusztusban. A képen a Tesla Model Y látható / Fotó: Patrick Pleul / DPA / AFP

Az eladások augusztusi megugrása nemcsak az elektromos autók iránti globális kereslet fellendülését jelzi, hanem azt is, hogy a kínai járműgyártóknak még a magas, nyugati vámok mellett is megérheti az export.

Hogyan alakultak az értékesítési számok a nagyobb elektromosautó-gyártóknál?

A legtöbbet a BYD elektromos személyautóiból értékesítettek, 30 százalékkal többet, mint egy éve. A 373 ezer darab jármű rekord a márka havi eladásaiban.

A vállalat jelentése szerint a plug-in hibrid elektromos autók szállításai 48 százalékkal, míg a pusztán akkumulátoros elektromos járművek értékesítése 12 százalékkal emelkedett. A kínai gyártó 270 ezer darab autót szállított a tengerentúlra az idei első hét hónapban, ami a teljes értékesítés 14 százaléka. A vállalat idei célja félmillió autó exportértékesítése.

  • A második legjobban teljesító kínai autógyártó a Li Auto volt a hónapban, amely 37,8 százalékkal, 48 ezer járműre növelte eladásait tavaly augusztushoz képest. Ez az adat azonban nem jelent felhőtlen örömet a cégnek, mivel júliushoz képest 5,6 százalékkal csökkent a forgalma.
  • A harmadik legtöbbet értékesítőként az XPeng futott be augusztusban 14 ezer leszállított elektromos járművel, ami 2,5 százalékos növekedés éves szinten, és 26 százalékos emelkedés júliushoz képest.
  • A csúcskategóriás járműveket gyártó Nio is növelte az értékesítését, 20 ezer darabra, 4 százalékos növekedéssel éves alapon.
  • A Tesla Kínában gyártott járműveiből is több fogyott a hazai és a külpiacokon. Elon Musk cége 3 százalékos növekedést tudhatott magáénak augusztusban az előző évhez képest. A Model 3 és a Model Y szállításai 17 százalékkal nőttek júliushoz képest.

Milyen versenykorlátozások sújtják a Kínából exportált autókat?

Míg az Egyesült Államok és Kanada 100 százalékos vámot vetett ki, augusztus, illetve október 1-jétől, addig az EU sávos, legfeljebb 36,3 százalékos vámot alkalmaz július 5-től a kínai gyártású elektromos járművekre. A Kínában gyártott Teslákra a vám mértékét az unió a júniusban bejelentett 20,8 százalékról 9 százalékra csökkentette augusztusban, ami jóval alacsonyabb, mint amire a többi vállalat számíthat. Az Európai Bizottság a SAIC esetében 36,3 százalékos, a Geely esetében 19,3 százalékos, a BYD esetében pedig 17 százalékos vámot állapított meg, amelyeket 

ha október végéig a 27 tagállam megerősít, akkor öt évig lehetnek érvényben.

A Kínában gyártott elektromos járművekből 9,7 százalékkal kevesebbet vásároltak Európában az előző év azonos időszakához képest a Dataforce adatai szerint, ami a plusz uniós vámok kivetésének tudható be. A csökkenés azonban lényegesen kisebb mértékű volt, mint a júniusi 30 százalékos visszaesés.

20240221_byd_001_VZ
A BYD értékesítette a legtöbb Kínában gyártott elektromos autót augusztusban / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Így kerülik ki a büntetővámokat a kínai autógyártók

A kiegészítő vámok ellensúlyozására válaszul a kínai autógyártók más országokba telepítik a gyártóüzemeiket, ami hosszú távon valószínűleg növeli az értékesítési volumenüket. A BYD több milliárd dollárt fektet ebbe Európában, Ázsiában és Dél-Amerikában, többek között Magyarországon, Brazíliában és Törökországban. A vállalat célja, hogy a jövőben a globális eladások nagy részét a tengerentúlon értékesítse. 

A SAIC már épített autógyárat Thaiföldön, Indonéziában és Indiában. A Chery Auto megállapodást írt alá a spanyol EV Motorsszal az első európai gyárának megépítéséről Katalóniában. A vállalat tavaly azt is jelezte, hogy Argentínában, sőt az Egyesült Királyságban is létrehozna új gyárat – összegezte az Euronews.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.