BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Katowice/poland-05.05.2016:,Grey,Peugeot,208,Gti,With,Original,Matt,Varnish,Standing

Ebben az esetben kerülhet ugyanannyiba az elektromos autó, mint egy hagyományos

Az autóipar gyors fejlődésével az elektromos járművek árai folyamatosan csökkennek. A villanyautók ára az akkumulátorok költségeinek esése és a gyártási folyamatok hatékonyabbá válása miatt tovább csökkenhetnek.

Az elektromos járművek (EV-k) egyik nagy eladási érve, hogy árammal olcsóbban üzemeltethetők a robbanómotoros társaikhoz képest. Az új autók esetében azonban még mindig nagy felárat kell kifizetni értük a hasonló kategóriájú benzin- vagy dízelautókhoz képest. A villanyautók vásárlásánál azonban érdemes mást is szem előtt tartani, mint a megvásárlásának árát.

Katowice/poland-05.05.2016:,Grey,Peugeot,208,Gti,With,Original,Matt,Varnish,Standing
villanyautó
 A villanyautók ára folyamatosan csökken. A Peugeot 208 elektromos változata ugyanakkor még drágább a benzinesnél / Fotó: Shutterstock

Norvégiában már sikerült elérni, hogy az EV-k és a hagyományos vetélytársaik egy árszínvonalra kerüljenek és a töltőstruktúrát is jól kiépítették. Ott az eladott új autók több mint 80 százaléka elektromos. Sőt, a villanyautók száma már meghaladja a benzines autókét a norvég utakon.

Ezért lesznek olcsóbbak az elektromos járművek

A belső égésű motoros és az elektromos járművek közötti árkülönbség két fő mozgatórugója az akkumulátorok és az autógyártási folyamatok költségei.

A villanyautók költségei idővel csökkennek, mégpedig az akkumulátorok árának esése, valamint amiatt, hogy az autógyártók áttérnek a kifejezetten elektromos autókhoz tervezett járműplatformokra, ami nagyüzemi gyártást tesz lehetővé.

A Goldman Sachs Research előrejelzése szerint az akkumulátorok ára kilowattóránként (kWh) 89 euróra csökken 2025-re, ami három év alatt 40 százalékos esést jelent. Ezt a csökkenést részben a kulcsfontosságú nyersanyagok, például a lítium, a nikkel és a kobalt árának csökkenése fogja elősegíteni. A bányászatba és a finomításba ugyanis jelentőségteljes beruházások történtek, amivel a növekvő keresletet is könnyen ki lehet elégíteni – magyarázta az Euronews elektromos közlekedési szakértője.

Az akkumulátorok ára évente átlagosan 11 százalékkal csökken az évtized végéig.

Az akkumulátorok fejlődése megváltoztathatja a villanyautók piacát

A szilárdtest-akkumulátorok a jelenlegi lítiumion-akkumulátorokban található folyékony elektrolitot szilárd anyaggal helyettesítik, ami úgy teszi biztonságosabbá azokat, hogy csökkenti a szivárgás vagy lítiumtűz kockázatát a készülék megsérülésekor.

Ezek az akkumulátorok jelentősen nagyobb hatótávolságot is ígérnek, és potenciálisan megduplázhatják az elektromos járművek hatótávolságát: 

a jelenlegi technológia töltésenként átlagosan 400 kilométer megtételét engedi, míg az új akár 800 kilométert.

Ezek a technológiai fejlesztések a csökkenő költségekkel együtt megnyitják az utat az elérhetőbb és hatékonyabb elektromos járművek előtt. 
Eközben a benzin- és dízelüzemű autók ára várhatóan emelkedni fog a szigorúbb uniós emissziós előírások miatt, így mindezek a tényezők együttesen az árkülönbséget fogják csökkenteni.

A villanyautók felára országonként eltér

A hagyományos és a villanyautók közötti árkülönbség országonként más, mivel az függ

  • a gépkocsikra kivetett adó mértékétől és
  • az állami ösztönzőktől, támogatásoktól.

Németországban a Peugeot 208 benzines és elektromos változata között jelentős az árkülönbség. A Style felszereltségben az előbbi 22 950 euróba, az addig utóbbi 36 325 euróba kerül.

Franciaországban a Peugeot 208 Style benzines változata 20 850 eurótól, a hibrid 23 550 eurótól, az elektromos változat pedig 34 100 eurótól indul.

Dániában a Peugeot 208 Active benzines változatának ára 22 780 euró, míg az elektromos változaté 28 811 euró. 

Írországban a Peugeot 208 Allure benzines változata 28 495 euróról, a hibrid változata 29 995 euróról, az elektromos pedig 33 185 euróról indul.

Amit lényeges számításba venni, de sokan mégis elfelejtik: az autók élettartama alatti teljes kiadás

Az áron kívül a jármű használata során más költségbe is kerül. Az elektromos járművek jellemzően alacsonyabb üzemeltetési költségeket kínálnak, beleértve

  • az olcsóbb üzemanyagot, azaz a villamos energiát,
  • a kevesebb karbantartási igényt és
  • egyes országokban az adókedvezményeket.

Tehát autóvásárlásnál egy hagyományos és egy hasonló kategóriájú elektromos meghajtású jármű közötti tépelődésnél mindkét fajta esetében érdemes összevetni a vásárlási áraikat azzal, hogy várhatóan mennyibe kerülnek a pénztárcánknak, amíg azok a tulajdonunkban lehetnek.

A Goldman Sachs Research azzal számol, hogy  az elektromos, valamint a benzin- és dízelüzemű járművek teljes költsége két éven belül ugyanakkora lesz.

A Gartner fuvarozócég egy nemrégiben készült jelentése szerint 

2027-re a következő generációs villanyautók előállítása olcsóbb lesz, mint a belső égésű autóké,

mivel az autógyártók egyre jobban központosítanak, ami egyrészt csökkenti a gyártási költségeket, másrészt az összeszerelési időt. Ez azt jelenti, hogy az elektromos és a belső égésű járművek költsége a vártnál korábban egy szintre kerülhetnek.

A Gartner azonban azt is előrejelzi, hogy miközben az EV-k gyártása olcsóbbá válik, a javítási költségek várhatóan emelkedni fognak, ami magasabb biztosítási díjakat hozhatnak magukkal.

Bár az elektromos autók várhatóan egyre versenyképesebbek lesznek a hagyományos belső égésű autókkal szemben, a valódi árparitást valószínűleg csak az évtized második felében érik el – összegezte a lap szakértője.

Az elektromos járművek térnyerése elkerülhetetlen

„Sok vállalat túlbecsülte, hogy milyen gyorsan fog bekövetkezni az EV-kre való átállás” – jegyezte meg Jonathan Davenport, a Gartner vezető elemzője az evmagazine.com-nak. A 2025-re vonatkozó kilátások azonban továbbra is optimisták. Várhatóan az 58 százalékát Kínában, 24 százalékát pedig Európában értékesítik, ami a globális eladások 82 százalékát alkothatják. 

A világ útjain az elektromos járművekből idén 64 millió futhat, ami jövőre 85 millióra nőhet. 

A Gartner adatai szerint ezek 73 százaléka pusztán akkumulátoros elektromos jármű (BEV) lesz. Az előrejelzések szerint a BEV-ek száma a következő évben 35 százalékkal emelkedhet, így jövő év végére a számuk elérheti a 62 millió darabot. A plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) piaca várhatóan lassabban, csak 28 százalékkal nő 23 millióra.

Problémás elektromos autók: ezeket a modelleket jobb messziről elkerülni

A technológia új, ezért korántsem kiforrott, az ár viszont magas, de a kereslet csökkenése miatt lejtőre állt – a villanyautók vásárlása tehát még mindig számos kockázattal jár. A problémás elektromos autók száma nem kevés, a „népítélet” alapján összeszedtük a nyolc fekete bárányt.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.