Az elektromos járművek (EV-k) egyik nagy eladási érve, hogy árammal olcsóbban üzemeltethetők a robbanómotoros társaikhoz képest. Az új autók esetében azonban még mindig nagy felárat kell kifizetni értük a hasonló kategóriájú benzin- vagy dízelautókhoz képest. A villanyautók vásárlásánál azonban érdemes mást is szem előtt tartani, mint a megvásárlásának árát.
Norvégiában már sikerült elérni, hogy az EV-k és a hagyományos vetélytársaik egy árszínvonalra kerüljenek és a töltőstruktúrát is jól kiépítették. Ott az eladott új autók több mint 80 százaléka elektromos. Sőt, a villanyautók száma már meghaladja a benzines autókét a norvég utakon.
A belső égésű motoros és az elektromos járművek közötti árkülönbség két fő mozgatórugója az akkumulátorok és az autógyártási folyamatok költségei.
A villanyautók költségei idővel csökkennek, mégpedig az akkumulátorok árának esése, valamint amiatt, hogy az autógyártók áttérnek a kifejezetten elektromos autókhoz tervezett járműplatformokra, ami nagyüzemi gyártást tesz lehetővé.
A Goldman Sachs Research előrejelzése szerint az akkumulátorok ára kilowattóránként (kWh) 89 euróra csökken 2025-re, ami három év alatt 40 százalékos esést jelent. Ezt a csökkenést részben a kulcsfontosságú nyersanyagok, például a lítium, a nikkel és a kobalt árának csökkenése fogja elősegíteni. A bányászatba és a finomításba ugyanis jelentőségteljes beruházások történtek, amivel a növekvő keresletet is könnyen ki lehet elégíteni – magyarázta az Euronews elektromos közlekedési szakértője.
Az akkumulátorok ára évente átlagosan 11 százalékkal csökken az évtized végéig.
A szilárdtest-akkumulátorok a jelenlegi lítiumion-akkumulátorokban található folyékony elektrolitot szilárd anyaggal helyettesítik, ami úgy teszi biztonságosabbá azokat, hogy csökkenti a szivárgás vagy lítiumtűz kockázatát a készülék megsérülésekor.
Ezek az akkumulátorok jelentősen nagyobb hatótávolságot is ígérnek, és potenciálisan megduplázhatják az elektromos járművek hatótávolságát:
a jelenlegi technológia töltésenként átlagosan 400 kilométer megtételét engedi, míg az új akár 800 kilométert.
Ezek a technológiai fejlesztések a csökkenő költségekkel együtt megnyitják az utat az elérhetőbb és hatékonyabb elektromos járművek előtt.
Eközben a benzin- és dízelüzemű autók ára várhatóan emelkedni fog a szigorúbb uniós emissziós előírások miatt, így mindezek a tényezők együttesen az árkülönbséget fogják csökkenteni.
A hagyományos és a villanyautók közötti árkülönbség országonként más, mivel az függ
Németországban a Peugeot 208 benzines és elektromos változata között jelentős az árkülönbség. A Style felszereltségben az előbbi 22 950 euróba, az addig utóbbi 36 325 euróba kerül.
Franciaországban a Peugeot 208 Style benzines változata 20 850 eurótól, a hibrid 23 550 eurótól, az elektromos változat pedig 34 100 eurótól indul.
Dániában a Peugeot 208 Active benzines változatának ára 22 780 euró, míg az elektromos változaté 28 811 euró.
Írországban a Peugeot 208 Allure benzines változata 28 495 euróról, a hibrid változata 29 995 euróról, az elektromos pedig 33 185 euróról indul.
Az áron kívül a jármű használata során más költségbe is kerül. Az elektromos járművek jellemzően alacsonyabb üzemeltetési költségeket kínálnak, beleértve
Tehát autóvásárlásnál egy hagyományos és egy hasonló kategóriájú elektromos meghajtású jármű közötti tépelődésnél mindkét fajta esetében érdemes összevetni a vásárlási áraikat azzal, hogy várhatóan mennyibe kerülnek a pénztárcánknak, amíg azok a tulajdonunkban lehetnek.
A Goldman Sachs Research azzal számol, hogy az elektromos, valamint a benzin- és dízelüzemű járművek teljes költsége két éven belül ugyanakkora lesz.
A Gartner fuvarozócég egy nemrégiben készült jelentése szerint
2027-re a következő generációs villanyautók előállítása olcsóbb lesz, mint a belső égésű autóké,
mivel az autógyártók egyre jobban központosítanak, ami egyrészt csökkenti a gyártási költségeket, másrészt az összeszerelési időt. Ez azt jelenti, hogy az elektromos és a belső égésű járművek költsége a vártnál korábban egy szintre kerülhetnek.
A Gartner azonban azt is előrejelzi, hogy miközben az EV-k gyártása olcsóbbá válik, a javítási költségek várhatóan emelkedni fognak, ami magasabb biztosítási díjakat hozhatnak magukkal.
Bár az elektromos autók várhatóan egyre versenyképesebbek lesznek a hagyományos belső égésű autókkal szemben, a valódi árparitást valószínűleg csak az évtized második felében érik el – összegezte a lap szakértője.
„Sok vállalat túlbecsülte, hogy milyen gyorsan fog bekövetkezni az EV-kre való átállás” – jegyezte meg Jonathan Davenport, a Gartner vezető elemzője az evmagazine.com-nak. A 2025-re vonatkozó kilátások azonban továbbra is optimisták. Várhatóan az 58 százalékát Kínában, 24 százalékát pedig Európában értékesítik, ami a globális eladások 82 százalékát alkothatják.
A világ útjain az elektromos járművekből idén 64 millió futhat, ami jövőre 85 millióra nőhet.
A Gartner adatai szerint ezek 73 százaléka pusztán akkumulátoros elektromos jármű (BEV) lesz. Az előrejelzések szerint a BEV-ek száma a következő évben 35 százalékkal emelkedhet, így jövő év végére a számuk elérheti a 62 millió darabot. A plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) piaca várhatóan lassabban, csak 28 százalékkal nő 23 millióra.
Problémás elektromos autók: ezeket a modelleket jobb messziről elkerülni
A technológia új, ezért korántsem kiforrott, az ár viszont magas, de a kereslet csökkenése miatt lejtőre állt – a villanyautók vásárlása tehát még mindig számos kockázattal jár. A problémás elektromos autók száma nem kevés, a „népítélet” alapján összeszedtük a nyolc fekete bárányt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.