A globális autóipar a rendszerváltás időszakát éli, amely a következő másfél évtizedben gyökeresen átalakítja az ágazatot. Míg a déli országokban és Kínában az értékesítési volumenek drámaian nőnek, és 2040-re a globális piac mintegy 60 százalékát teszik ki, addig a nyugati piacok már elérték az csúcsot az új járművek eladásaiban – írja keddi közleményében a Roland Berger stratégiai tanácsadó cég.
A világ autóiparát és autópiacát elemezte, amelyben megállapította, hogy az új járművek eladása globálisan évente körülbelül 1,1 százalékkal fog növekedni 2040-ig, és világszerte az eladott új autók mintegy 70 százaléka elektromos jármű lesz az időszak végére – állapította meg a Roland Berger Automotive Outlook 2040 című tanulmányában.
Az automatizálás és a járművek egyre nagyobb mértékű összekapcsolhatósága szintén átformálja az iparágat, a szoftverek fontossága megelőzi a hardverekét. Ez a hagyományos autógyártók és beszállítók értékláncát és bevételi forrásait is meg fogja változtatni.
„Az autóiparban zajló globális átalakulás megállíthatatlan, és az elkövetkező években csak gyorsulni fog – mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. – A változások üteme számos vállalat számára túl gyors, az átalakulás azonban új lehetőséget is rejt magában, amelyekből az intelligens stratégiákat alkalmazó szereplők profitálhatnak.”
A Roland Berger tanulmánya szerint négy trend fogja alakítani az iparág átalakulását 2040-ig: a jövő
Jelenleg még Kína mellett a nyugati piacok az iparág egyik legfontosabb pillére, azonban
Nyugat-Európában, az Egyesült Államokban és Kanadában az új járművek értékesítése telítődött, ezek a piacok valószínűleg stagnálni vagy kissé zsugorodni fognak.
Méretüket tekintve azonban még mindig jelentős abszolút növekedést kínálnak, amely 520 milliárd euróra becsülhető.
Az új gépjárművek forgalomba helyezésének jelentős növekedése várható Kínában (plusz 1,2 százalék évente), Indiában (plusz 4,2 százalék évente), Latin-Amerikában (plusz 2,4 százalék évente) és a Globális Dél más országaiban.
Kínában lesz a legerősebb a 2040-ig tartó időszakban a bevétel növekedése mintegy 590 milliárd euróval. A Globális Dél piacai abszolút értékben várhatóan 480 milliárd euróval fognak növekedni.
Az akkumulátoros elektromos járművek száma világszerte gyorsan növekszik, és a Roland Berger szakértői szerint az új járművek 64–71 százalékát fogják kitenni. További 20 százalék jut a hibrideknek.
Európa várhatóan bő tíz éven belül teljesen villamosított lesz, feltéve, hogy az EU tartja magát a jelenlegi szabályozáshoz.
Schannen úgy számol, hogy „a belső égésű motorok alkatrészeinek csökkenését ellensúlyozza az EV-hajtásláncok és -akkumulátorok növekedése. Összességében a globális beszállítói bevételek 2040-ig évente 3,4 százalékkal fognak növekedni. Várakozásaink szerint a globális top 20-ban az európai beszállítók száma a mai hétről ötre csökken 2040-re, míg a kínai beszállítók száma kettőről hatra nő; és a világ legnagyobb beszállítója ekkor már nem Európában, hanem Kínában lesz.”
Magyarország éllovas az elektromos autók terén Magyarországon a nyáron haladta meg a hatvanezret a kizárólag elektromos hajtású gépkocsik és a leginkább környezetkímélő személyautók száma. Az Energiaügyi Minisztérium 2026-ra az elért darabszám megduplázására számít. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.