
Ezt kell tennie Európának, hogy ne maradjon le az autópiaci versenyben
Magyarország sem tudta kivonni magát az elmúlt években az autópiacon látott európai uniós trendekből. A használtautó-forgalom rekordot döntött tavaly idehaza:, 909 ezer használt személygépkocsi cserélt gazdát, és az idei évet is kirobbanó formában kezdte a szektor. Az újautó-piac eközben 13 százalékkal bővült, bár még a koronavírus-járvány és az orosz–ukrán háború előtti, 2019-es szintet nem tudta elérni.

Az elmúlt időszak nehezebb gazdasági körülményei miatt a vásárlások eltolódtak a használt piac, és ami még aggasztóbb, a 20, 25, 30 éves gépjárművek irányába. Ez a folyamat azt eredményezte, hogy Európa legtöbb országában tovább emelkedett az autóparkok átlagéletkora. „Csak néhány tagállam, köztük Spanyolország vagy az északi országok számítanak kivételnek” – mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a Bruttó műsorában.
Autóipari beruházások a láthatáron: megéri?
Az elektromosautó-piacon néhány éve még úgy tűnt, hogy a lakossági vásárlások állami támogatások nélkül is jelentős felfutás előtt állhatnak. Magyarországon kifejezetten optimisták voltak az előrejelzések azt illetően, hogy a piac szervesen is dinamikusan bővülhet, ezért 2020-ban a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége azt kérte a kormánytól, hogy szüntesse meg a lakossági elektromosautó-vásárlásokat támogató programot.
„Ezt követően azonban a koronavírus-járvány, majd az orosz–ukrán háború nyomán jelentkező energiakrízis drámaian lecsökkentette a keresletet az elektromos autók iránt. Ma már nem kérdés, hogy a gyártók és a vásárlók is állami támogatásra szorulnak” – tette hozzá Gablini Gábor.
A közelmúltban, amikor Magyarország töltötte be az Európai Unió Tanácsának soros elnöki tisztségét, a magyar kormány egységes uniós támogatási rendszer bevezetését szorgalmazta az elektromos autózás területén. Ez Gablini Gábor szerint helyes iránynak tekinthető a jövőre nézve is.
A szakértő szerint az idei év második felében termelésbe lépő, több milliárd forint értékű nagy beruházásokkal, a CATL, a BYD vagy a BMW gyáraival a magyar gazdaság mindenképp jól járhat. Bár az elektromosautó-vásárlások visszaesése kockázatot jelenthet, de azt is fontos hozzátenni, hogy például a BYD nemcsak tisztán elektromos, hanem akár plug-in hibrid modellek előállításában is gondolkodhat.
További részletek a beszélgetés tartalmából:
– A magyar és az európai autópiac 2024-es teljesítménye (01:06)
– Állami támogatás nélkül nem állhat talpra az elektromosautó-szektor? (06:45)
– Mit csinál másképp Kína, mint az Európai Unió, az elektromos autózás támogatásában? (16:50)
– CATL, BYD, BMW: hasznot húzhat Magyarország ezekből a beruházásokból? (24:15)
– Feltámadhat idén a lakossági kereslet az elektromos autók iránt? (30:25)
– Benzines kontra elektromos autók (35:12)
A Bruttó legfrissebb epizódját itt meghallgathatják:
A korábbi podcastjeinket itt hallgathatják meg.