BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elkészült a Sárkány Center

A Sárkány Center elkészültével újabb - ezúttal fedett - ázsiai piac nyílt Budapesten. A nagyreményű vállalkozás nem zavarja meg az Asia Centert, amely távol-keleti high-tech vállalatok betelepítésén dolgozik.

Elkészült a Sárkány Center a Gyömrői úton, a kőbánya-kispesti vasút- és metróállomástól fél kilométernyire lévő egykori ipari övezetben, s ezzel újabb ázsiai piac létesült Budapesten. Ez a létesítmény azonban abban különbözik az ismert "kínai" piacoktól, hogy fedett, s hogy - amint azt a beruházó és működtető Vimpex Kft. ügyvezető igazgatója, Vu Csui Tong (Vu Quy Duong) elmondta - egy esetleges reklamáció esetén bármikor megtalálhatók az árusok.

Az üzletközpont elkészültével nem fejeződik be a mintegy kétmilliárd forintos beruházássorozat; tavasszal egy 25 szobás, háromcsillagos szálloda, egy év múlva pedig színvonalas étterem is nyílik az egykori Budapesti Kőolajipari Gépgyár 44 ezer négyzetméteres területén. Ez utóbbival kapcsolatosan egy nagy vietnami idegenforgalmi cég belépéséről folynak tárgyalások.

A régi gyárcsarnokban a konténerszerű, hét négyzetméteres standokhoz - a csarnok magassága révén - felettük ugyanekkora raktár jár, s az üzletsorok kialakítása folytán akár több ilyen egység is egybenyitható. A 300 bolt 70 százalékát már kibérelték a többségében vietnami, magyar és kínai tulajdonosok. A cipőkereskedők egy 800 négyzetméteres egységbe kerülnek, amely mellett féltucat illatszerárus kapott helyet, de létesült kínai büfé és egy másfél ezer négyzetméteres Reál élelmiszer-áruház is. A beruházások során közlekedési csomópont és a vasút fölött gyalogoshíd is épült. Az egykori gyárudvaron ötszáz gépkocsi befogadására alkalmas parkoló van.

A két és fél éve nyílt Asia Center (AC) koncepciója gyökeresen más, hiszen azzal a szándékkal jött létre, hogy a távol-keleti kereskedelmet egy helyen koncentrálja, és hídfőállás legyen az Európai Unió felé az ázsiai kereskedők számára. Ezért a beruházó nem a józsefvárosi piaccal versengő "fedett piacot" kívánt létrehozni, hanem egy olyan támaszpontot, ahol minőségi termékeket gyártó és forgalmazó cégek kaphatnak otthont. Soós Eszter üzletfejlesztési igazgató a fentiekhez hozzáfűzte: az elmúlt fél évben átlagosan havi öt százalékkal növekedett a kihasználtság, amely meghaladta a 70 százalékot, és további 17 külföldi cég vár a hivatalos engedélyekre a betelepedéshez. A nyitás utáni időszakban sok olyan helyi kereskedő érkezett, akik korábban valamelyik magyarországi "kínai piacon" működtek. Ezek egy része később visszatért a józsefvárosi piacra, miután annak üzemeltetője, a Komondor Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. a területet bérbe adó MÁV-val az elmúlt év februárjában további két évre bérleti szerződést kötött. Helyükre vietnami és kínai kereskedők érkeztek.

A kihasználtság javítása érdekében tavaly az AC fokozatosan erősítette pozícióit a távol-keleti régióban. Helyi irodákat nyitott Vietnamban, Kínában, és rendszeresen megjelenik a két ország legnagyobb nemzetközi üzleti fórumain: 12 hónap alatt 18 rendezvényen mutatkozott be.

A közelmúltban tovább bővült a célországok köre, és elkezdődik az ASEAN régió feltérképezése: november 18. és 20. között Thaiföldön, egy az Európai Uniót bemutató fórumon a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával együtt jelenik meg az Asia Center, hogy koncepcióját ismertesse.

E koncepció lényege, hogy az AC olyan vállalkozásokkal bővítse bérlői körét, amelyek hozzáadott értékkel bíró termékek gyártásával, exportálásával foglalkoznak. Így elsősorban a fogyasztási elektronika, a telekommunikáció és az információ-technológia területén működő vállalkozásokat vonna be a központ, olyanokat, amelyek expanziós lehetőségeket keresnek Kelet-Közép-Európában vagy az unióban. E cégek minőségi termékeire fokozott igény mutatkozik az EU-ban, hiszen e piac olcsó alternatívákat keres, s változó beszerzési igényeire a távol-keleti termékek jelenthetik a megoldást.

Az üzletközpont vezetősége azonban nem csak gyártó és exportőr cégeket szeretne a bérlői között tudni. A várhatóan 2008-ra felépülő harmadik, középső szárnyban különböző kereskedelemfejlesztési szervezetek, valamint külföldi kereskedelmi képviseletek kapnak majd helyet. Az első ilyen kereskedelmi és információs irodák az elkövetkező hetekben nyitják meg bemutatótermeiket. A Mongol Kereskedelmi és Információs Központ október 27-től várja az érdeklődőket és a potenciális üzleti partnereket. Az Indonéz és a Thai Kereskedelmi és Információs Központ megnyitása pedig még az év vége előtt várható.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.