"A legritkább esetben fordul elő, hogy az autó a tankolás után nem úgy húz, mint korábban" – jelentette ki Kása Zoltán, az Ásványolajtermék Minőségellenőrzési Zrt. (ÁMEI) igazgatója. Hozzátette: ugyanakkor igaz, hogy a modern és elsősorban a dízelautókat olyan szoros illesztésekkel szerelik, amelyek érzékenyek a legkisebb szennyeződésekre is. Az üzemanyagot alapvetően mechanikai szennyeződés és víz szennyezheti be. Előbbi inkább a dízel-, utóbbi a benzinüzemű autóknál okozhat gondot.
Az ÁMEI három esetben végzi el az üzemanyagok vizsgálatát. Egyrészt a magyarországi laboratóriummal nem rendelkező forgalmazó cégek kérésére ellenőriz évente mintegy ezer-ezerötszáz mintát. A vizsgálatok nem érintik az egyik legnagyobb hazai forgalmazónak számító Molt, mivel a cég saját laboratóriumában végezteti a teszteket. Harmadsorban az ÁMEI vizsgálja az importált üzemanyagok minőségét is minőségtanúsítványok kiadása céljából.
Másrészt a szervezet feladata, hogy az Európai Uniónak minden évben továbbítsa az üzemanyag monitoring jelentést, amely százhúsz benzin és százhúsz gázolaj minta elemzésének eredményét tartalmazza. Kása Zoltán elmondása szerint a monitoring végzésének öt éve alatt egy százalék alatti volt a minőség problémák aránya.
Hozzátette: az autók valamilyen probléma miatt a szervizbe kerülnek és ha a javítást végzők nem találnak magyarázatot a hibára, gyakran az üzemanyagra fogják. Néhány ilyen esetben mintát is küldenek az ÁMEI-nek, amely ekkor valóban kimutathat szennyeződést. Csakhogy ezek a minták üzemben lévő autók tankjából származnak, és nem lehet megállapítani, hogy a szennyezés a benzinkútból érkezett vagy már eleve a tankban volt.
Kása Zoltán elmondta: az üzemanyagok minőségére vonatkozó Gazdasági minisztériumi rendeletet a napokban módosították. A vonatkozó uniós direktívával harmonizált 20/2008-as rendelet kimondja, hogy a tagállamokból érkező üzemanyagoknak nem kell minőségi tanúsítvánnyal rendelkezniük. A Magyarországon forgalmazott üzemanyagok több mint 90-95 százaléka az unió területéről érkezik Ugyanakkor 2009. január elsejétől egységessé válnak az unió területén belül forgalmazott üzemanyagokra vonatkozó minőségi követelmények. Magyarországon az ÁMEI foglalkozik a tanúsítványok kiadásával is, az igazgató szerint lehetetlen minden a határon belépő tételt ellenőrizni. Kása Zoltán ugyanakkor úgy látja: erre a forgalmazás struktúrája miatt nincs is szükség.
Hogy mit tehet a fogyasztó? Kása Zoltán szerint – ahol erre lehetőség van – érdemes a benzinkúton található nézőüvegen megfigyelni, nem zavaros-e az üzemanyag, nem látható-e rajta kicsapódás jele. Mint mondja, ő maga minden alkalommal megteszi ezt, de ez csak szakmai ártalom, személy szerint nem ragaszkodik egyfajta benzinkúthoz.
Amennyiben a tankolás során vagy azt követően ténylegesen valami minőségi problémát észlel a fogyasztó, úgy javasoljuk, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság területileg illetékes szervénél tegyen bejelentést, vagy közvetlenül vegye fel a kapcsolatot az ÁMEI-vel.
"Legalább tíz éve nem hallottam semmiféle, az üzemanyag minőségével kapcsolatos panaszról." Nem fordulhat elő, hogy – akár egy márkán belül – különbségek alakuljanak ki a termékek között, mivel az összetétel szabvány határozza meg – válaszolt kérdéseinkre Wilde
György, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.
Az ÁMEI tulajdonosai a MÁSZ és a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség.
Wilde ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott: mind a MÁSZ, mind az MSZKSZ tagjai az olajtársaságok, ez pedig biztosíték az ÁMEI semleges működésére. Mint mondta, számukra fontos volt egy mindenki által elfogadott, akkreditált minőségellenőrzési szervezet létrehozása, az ÁMEI-nek pedig nagy szerepe volt abban, hogy megszűnt az ipari mértékben történő üzemanyag hamisítás. Hozzátette: az Ásványolaj Szövetség tagjai az ÁMEI-vel végeztetik az ellenőrzéseket, de ezzel kapcsolatban nem adnak utasítást számukra.
Magyarországon nagyságrendekkel gyakrabban fordulnak elő az üzemanyag minősége miatt bekövetkező motorhibák, mint Európa más országaiban. A probléma olyannyira aktuális, hogy a gyártók körében tavaly felmerült: nem állnak jót az ilyen meghibásodásokért Magyarországon – mondta Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szervezetének (GÉMOSZ) elnöke. Mint mondta a nagy cégek kútjainál is előfordul, hogy rossz minőségű a benzin, mert például felvizezik azért, hogy az átadás-átvételkor megfelelő mennyiséget érjen el.
A dízelmotorok rendkívüli érzékenysége miatt a mechanikai szennyeződések okoznak gondot. Az elnök hangsúlyozta: a márkaszervizek nem „ex has” azonosítják a hibajelenségeket, hanem a gyártók pontos utasításai alapján derítik ki műszeres vizsgálatokkal, hogy az adott probléma külső vagy belső tényező miatt alakult-e ki. A Kása Zoltán által említett problémával kapcsolatban úgy nyilatkozott: valóban nem mindig lehet tudni, hogy melyik tankolásnál került be a rossz minőségű üzemanyag, de ha a tankban szennyeződést találnak, az mindenképpen az üzemanyag hibája és nem az autóé.
Az elnök szerint ugyan csökkent az illegális üzemanyag import mennyisége, de még mindig jelentős a Romániából és Ukrajnából érkező rossz minőségű üzemanyag aránya. Ezt bizonyítják azok a kutak, amelyek az átlagárnál akár harminc forinttal olcsóbban kínálják termékeiket.
Gablini Gábor kiemelte, hogy ezeket a töltőállomásokat nem ellenőrzik és a tulajdonos felelőssége is, hogy ne tankoljon bizonytalan eredetű üzemanyagot. Mint mondta, "ma már nem lehet fűtőolajjal feltölteni" a dízelautók tankját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.