Kár lenne szépíteni: az olcsó alapmodelleket, sőt néha a jobban felszerelt kiviteleket is gyatra minőségű audio-rendszerrel kínálják az autógyártók. Ilyenkor még az is jobb választás, ha csak a rádió előkészítést kéri a vevő, s később, amikor a büdzsé engedi, saját ízlésének megfelelően alakítja a rendszert.
Ha mégis muszáj megvenni a gyári berendezést, a hangfalcsere, illetve a cucc bővítése segíthet orvosolni a hangbajt. Mindez szakember segítsége nélkül is megoldható, de a munka – és a kellékek beszerzése előtt – érdemes átnézni, hogy mire lesz szükség, és mi fér el a meglévő helyeken.
A fejegység (rádió, magnetofon illetve CD játszó) kiváltása a legköltségesebb, de erre ritkán lesz szükség. A hiányzó mély és magas hangok előcsalogatása inkább a hangszóróktól függ. A megfelelő hangsugárzók kiválasztásakor két dologra kell ügyelni: a csere szett ellenállása (ohm érték) egyezzen az erősítőével, és a mérete ne legyen nagyobb a gyárilag kialakított helynél. Utóbbinál nemcsak az átmérő számít, hanem a hangszóró mélysége is. A komolyabb mágnessel szerelt darabok nem mindig férnek el az ajtókárpit alatt, a kalaptartóba viszont besüllyeszthetők.
A hangszórómustra nem az árakról szól: már az olcsó, 5–8 ezer forintos kínai példányok is tökéletesen megfelelnek, persze aki különleges élményre vágyik, százezres darabokat is vásárolhat. A legjobb két- vagy három utas típust választani, mert ezekbe a magas sugárzót is beépítik, ezért nem kell a külön kínált „csipogóknak” helyet keresni az autóban. A csomagoláson ellenőrizze, hogy milyen tartozékokat mellékelt a gyártó. A legfontosabbak a rögzítő keretek, a csavarok és a hangszórókábelek.
A beszerelésre érdemes rászánni egy egész hétvégét. Hidegben viszont csak akkor szabad nekikezdeni a munkának, ha fűtött garázsban áll az autó. A rideg, átfagyott műanyagok ugyanis könnyen eltörhetnek. Ha a hangfalak az ajtóban vannak, előbb a kárpitokat kell megbontani. Régebbi autóknál előfordult, hogy a hangszórót külön burkolták, ezeknél a típusoknál elég lehet a takarórácsot leszerelni. A régi hangszóró eltávolításakor óvatosan húzza le a kábelsarukat, nehogy leszakadjanak, megsérüljenek.
Az új egység beszerelése előtt a rögzítő keret segítségével ellenőrizheti, hogy jó helyen vannak-e a csavarlukak. Bár az átmérő szinte szabvány, a rögzítési pontok gyártónként sajnos változhatnak, ezért lehet, hogy új lyukakat kell fúrni. Ha ez megvan, előbb a kábeleket kell csatlakoztatni, majd ezután kerülhet a hangszóró a helyére. Ügyeljen, hogy a kábelt ne törje meg, ne csípje be a hangszóró pereme alá.
Csipogó a műszerfalon
A magas hangok hallhatóságát – szemben a mély frekvenciákkal – befolyásolja a hangsugárzó elhelyezkedése is. A gyártók ezért úgynevezett csipogókat kínálnak a hangfal szettekhez, amelyet a műszerfalra, vagy az előre kialakított üregekbe lehet rögzíteni. A csipogót általában nem csavar, hanem ragasztó tartja, ezért lehet, hogy ki kell törni a helyéről. Az óvatos rombolás azonban nem okoz kárt, az új cincogó pedig elfedi a régi helyén keletkezett kisebb karcokat. A rögzítéshez használjon jó minőségű ragasztót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.