15 százalékkal kevesebb reklámbevételre számítanak a vezető amerikai tv társaságok a jövő hónapban kezdődő szezonban. Bár az összes nagyobb tv társaság – ABC, NBC, CBS, Fox, CW – hallgat a pontos adatokról, a hirdetők és az elemzők becslései szerint összesen 7,4 milliárd dollárra tehetnek szert a reklámokból. A visszaesést elsősorban az okozza, hogy a gyengélkedő reklámpiac miatt a csatornák a reklám díjaikat nyolc év óta először csökkenteni kényszerültek. Míg ez az élbolynak számító ABC, CBS és Fox esetében ez 3-4 százalékos mérséklést jelent, a mögöttük negyedik helyen lévő NBC-nél 7 százalékot.
A társaságok viszont arra számítanak, hogy a gazdaság élénkülésével a reklámozók magasabb árat is hajlandóak lesznek megfizetni, így idén kevesebb reklámidőt értékesítenek előre. A legnézettebb tengerentúli cég, a CBS mindössze 65 százalékot kötött le előzetesen, szemben a tavalyi 75-80 százalékkal, és az NBC-nél is hasonló csökkenés tapasztalható. A Fox és az ABC is arról számolt be, hogy több reklámidőt tartanak vissza, arra számítva, hogy magasabb áron tudják majd értékesíteni a közvetlenül a sugárzási időpont előtt eladott reklámhelyeket. A Fox tulajdonos Rupert Murdoch is azt hangoztatta, inkább több helyet tart fenn későbbre, minthogy az árakat csökkentse.
Az időszakra vonatkozó reklám spotok szezon előtti eladásai a General Electric tulajdonában lévő NBC esetében 15-20 százalék közötti visszaesést mutatnak a tavaly elért 1,9 milliárdhoz képest. A CBS-nél 2,1 milliárdos bevétel várható, szemben a korábbi 2,5 milliárdos becsléssel, de elmarad a múlt évihez képest az NBC 1,5 milliárdos és a Fox 1,95 milliárdos bevétele is.
A reklámpiaci pangás az európai tv társaságok bevételén és nyereségén is érezteti hatását. Mind a német ProSiebenSat.1, mind a brit ITV kénytelen volt megnyirbálni a költségvetését, hogy nyereséges tudjon maradni, ami az előbbi esetében éves szinten 200 millió eurós megtakarítást eredményez. A ProSiebenSat.1, ami nézettséget tekintve Európa második legnagyobb tv társasága – az RTL Group mögött – 45,4 millió eurós profitot ért el a második negyedévben, ami 24 százalékos csökkenés a tavalyi adathoz képest. A német cég arra is figyelmeztet, nehéz második félév elé néznek. A piaci környezet továbbra is nehézségekkel teli marad, különösen egy olyan cég számára, ahol a negyedik negyedév kritikus lehet – vélekedik Thomas Ebeling a vállalat vezérigazgatója. Az is hozzá tette, nem lát reális esélyt a piac fellendülésére 2011 előtt.
Az ITV még rosszabb helyzetben van, 70 millió fontos veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni, miután a brit tv reklámok piacán az eddigi legnagyobb, 17 százalékos zuhanás következett be. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt hat hónap során 275 millió font tűnt el a piacról. Ennek ellenére az Egyesült Királyságban már vannak látható jelei, hogy reklámpiac visszaesése mérséklődik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.