Miután a romániai TechnomarketDomo Holdingban is érdekelt Szarvadi Lóránd által alapított EW Electro Retail Ltd. 1 euróért megvásárolta a brit Dixons csoporttól a kilenc áruházat működtető Electro World Magyarország Kft.-t, első lépésként közel 2,3 milliárd forintos tőkeemelést hajtott végre és azonnal átszervezték a vállalat működését. A cég 60 százaléka Szarvadi Lóránd és felesége tulajdonában van.
Amint Polgár Csaba a kft. ügyvezető igazgatója és 30 százalékának tulajdonosa lapunknak elmondta, az átszervezés eredményeként az első három hónapban minden termékkörben növelték a piaci részesedésüket. Szeptember-október folyamán viszont a piac többi szereplőjével együtt már megérezték a kereslet körülbelül 30 százalékos esését, és a forgalom mélyrepülése máig tart. A számítástechnikai termékek forgalma 33-35 százalékkal, a fehér áruké - a konyhai, fürdőszobai cikkeké – mintegy 15 százalékkal csökkent. A válság miatt manapság a piac összes szereplője csupán az akciókkal képes fenntartani a vásárlók érdeklődését. A tendenciák alapján Polgár Csaba úgy véli, az évről évre később kezdődő karácsonyi szezon az idén minden korábbinál rövidebb lesz.
Az átszervezések nélkül nem lenne jövője az április 30-án zárt üzleti évben több mint 3,7 milliárd forint veszteséget elszenvedett vállalatnak. Az új vezetőség azzal vette át, hálózatot, hogy 11 hónap alatt - június 1-től a következő év április végéig - nulla közelire szorítsa le a veszteséget. Ebben a tekintetben az "állatorvosi ló" az Aréna Plazában éppen két éve nyitott 5 ezer négyzetméteres áruház volt. Az alapterület túl nagynak bizonyult, és - amint Polgár Csaba kiemelte - a bérleti és szolgáltatási díjakat jóval a piaci kondíciók felett állapították meg.
Electro World, Saturn, Media Markt
Amikor megnyílt az Aréna Plazában az Electro World áruház, a Media Markt Saturn holding a Duna Plazában szintén 5 ezer négyzetméteres Saturn áruházat avatott. Legutóbb, egy éve létesült Saturn áruház: a debreceni egység a hálózat ötödik tagja, és tavaly decemberben a zalaegerszegivel 17-re emelkedett a Media Markt egységek száma. A cég nem közli hálózatbővítési terveit.
A szerződést azonban újra tárgyalták, így november elseje óta jelentősen csökkentek a költségek - már nem veszteséges az áruház -, és abban is megállapodtak az Aréna üzemeltetőjével, hogy február végétől 3 ezer négyzetméterre csökkentik az áruház területét. Ezáltal persze jelentősen csökkentették a hálózat veszteségességét, hiszen a veszteség közel negyedéért az Aréna-beli egység volt felelős. Ez a költségek csökkentése során, és az Aréna mellett a budakalászi áruház bérleti szerződését is 1700 négyzetméterrel kisebbre módosították.
Igaz, közben Miskolcon és az Allee Bevásárlóközpontban elkészültek az egyenként 2400 négyzetméteres áruházak, és decemberben Egerben az Agria Parkban is nyílik egy 1600 négyzetméteres egység is, úgyhogy - február végén, amikor az Aréna már csak 3000 négyzetméteren fog működni, összesen 40 ezer négyzetméter lesz a cég áruházainak bruttó alapterülete.
A veszteségesség csökkentésének másik módja pedig a beszerzés átalakítása volt. Amíg a cég az angol Dixons csoporthoz tartozott, az anyacég regionálisan, a cseh, szlovák, lengyel és magyar piac számára központilag vásárolta meg az árukészletet, ezt aztán a brnói központi raktárból szállították az áruházakba.
A csehországi árak ugyanakkor 8-9 százalékkal magasabbak – egyes árufajtáknál a különbség elérte a 15 százalékot is –, ezért amit haszonnal lehetett értékesíteni a két említett piacon, az csak veszteséget termelt a magyar vállalat számára. Ráadásul a termékdíjat is az Electro World Magyarország Kft.-nek kellett fizetni a brnói szállítmányok után, amit haza beszerzés esetén az itteni márkaképviseletek átvállalták volna, és ott volt még a szállítási költség is.
Még a magyar gyárakban készült elektronikai berendezéseket és háztartási készülékeket is előbb kiszállították Brnóba, majd onnan vissza az itteni áruházakba, illetve a webáruházban vásárolt cikkek esetében a megrendelő lakására. Így egy jászberényi hűtőszekrénybe zárt levegőt alaposan megutaztatták. A fentiek alapján nem is csoda, ha az új ügyvezetés egyik első dolga volt, hogy felfüggessze a két évvel ezelőtt indított online áruház működését is.
A divatmárkák közül a Magyarországon először az Allee-ban nyitó Van Graafot, a Zarát, a H&M-et, C&A-t találjuk meg többek között a házban. Elektronikai cikkeket az Electro World, Sony, Panasonic és Apple márkaboltokban kínálják. Az Allee-ban egy 1500 négyzetméteres fitnesz központ és egy négyszer ekkora Interspar hipermarket is helyet kapott a házban, ahol a 13 termes Cinema City mozi mellett éjjel-nappal nyitva tartó kaszinó is várja a látogatókat. Electro World, Allee Electro World, Allee Electro World, Allee Electro World, Allee -->
[enews_gallery id='358559']
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.