Az uniós ellenőrzés azt vizsgálta, hogy a kiválasztott webáruházak üzemeltetői betartják-e a fogyasztóvédelmi előírásokat. A folyamatos hatósági jelenlét hozzájárulhat az unióban a fogyasztóvédelmi jogok érvényesüléséhez ezen a fogyasztóvédelmi szempontból különösen érzékeny területen.
Magyarországon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) vett részt a vizsgálatban. A felkészülés során tíz elektronikai cikkeket kínáló webáruházat jelöltek ki az ellenőrzésre. A vizsgált tíz webáruház közül csak egyetlen esetében nem találtak a "söprögetők" hiányosságot a tájékoztatási követelmények teljesítése tekintetében, tehát a többi kilenc honlap mindegyikén valamilyen szabálytalanságot tárt fel az ellenőrzés.
A webáruházakkal kapcsolatos fogyasztóvédelmi hiányosságok száma alig változott az elmúlt években. Az NFH 2007-es vizsgálata szerint a kifogásolási arány 90 százalékot tett ki, a következő évben ez az arány 87,2 százalék, tavaly pedig már 96,73 százalék volt – mondta lapunknak Fülöp Zsuzsanna, az NFH szóvivője. Ráadásul a legutóbbi felmérés során 42 olyan webshopot is górcső alá vettek, amelyek korábban már fennakadtak a hatóság szűrőjén. Az eredmény: 41 cég honlapján továbbra is található valamilyen hiányosság.
A szóvivő ugyanakkor hangsúlyozta: az ellenőrzés módszere hatékonynak mondható, hiszen az üzemeltetők többsége elfogadja az NFH döntését, és igyekszik megfelelni a jogszabályoknak. Igaz ugyan, hogy a vizsgálat átfutása minimum egy hónap, de fellebbezés esetén több hónapig is elhúzódhat egy-egy ügy. Mindeközben a webáruházak száma rohamosan nő, a hatóság pedig igyekszik lépést tartani a vizsgálandó üzletekkel.
A fogyasztóvédelmi szempontból aggályos magyar webáruházak sokszor halogatják a problémák orvoslását, holott a szükséges módosításokat az esetek jelentős részében szinte percek alatt elvégezhetnék – tette hozzá Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ (EFK) igazgatója. A határokon átnyúló ügyekre specializálódott fogyasztóvédelmi szervezet tapasztalatai szerint a külföldi webáruházakkal kapcsolatos panaszok száma stagnál. A Központ tapasztalatai szerint még mindig működnek a klasszikus online csalások, amelyek során a cég ígéretet tesz egy áru leszállítására, amelyet azután nem teljesít. Ezeket a trükköket legtöbbször német vagy angol webáruházak alkalmazzák, és ilyen esetekben – mint hogy bűncselekményről van szó – az EFK gyakorlatilag semmit nem tehet.
Tökéletes webáruház nincs, főleg azért, mert a hazai szabályozás szigorú, és betartásához jogi ismeretek is szükségesek – véli a Fair Business Minősítő Testület elnöke. Mayer Erika szerint a legsúlyosabb hibák száma mostanra csökkent, így a magyar webshopok túlnyomó többsége mostanra pontosan feltünteti a 8 napos elállási jogra vonatkozó leírást. Ugyanakkor sok hazai webáruháznak nehézséget okoz a közvetlen tájékoztatási kötelezettség betartása. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztóknak a honlapon hosszabb böngészés nélkül meg kell találniuk a vásárlással kapcsolatos tájékoztatást. Jellemző hiba, hogy az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSzF) nem nyomtatható és menthető formában teszik közzé a vállalkozások, illetve sokan nem tüntetik fel az ÁSzF érvényességének kezdetét, ami komoly gond, hiszen a vásárló a szerződése létrejöttekor hatályos ÁSzF-ben szereplő jogokkal rendelkezik.
Mayer Erika elmondta: a tisztességes e-kereskedelem védjegyének szánt Fair Business minősítés terjedése a válság hatására elmarad a várakozásoktól. A minősítés megszerzése minimum 240 ezer forint ellenében lehetséges, ezt pedig sok cég nem engedheti meg magának. A szervezet ezért is vezeti be heteken belül az úgy nevezett Fair Startot, amelyet a minősítés előszobájának tekint. Ennek segítségével jóval alacsonyabb díjért a cégek kérdőív segítségével magukat ellenőrizhetik le, hogy kiderüljön, megfelelnek-e a jogszabályoknak.
Internetes vásárlási tudnivalók
A vásárlás előtt érdemes meggyőződni az eladó kilétéről: a honlapon fel kell tüntetni a cég nevét, székhelyét, elérhetőségét.
A megrendelés létrejöttét az eladónak 48 órán belül e-mailben vissza kell igazolnia. Ha nem kapunk visszaigazolást, nem vagyunk kötelesek a szerződés teljesítésére, az áru átvételére.
Ugyanakkor a megrendelés visszaigazolása még nem jelenti a szerződés létrejöttét. Programhiba miatt visszaigazolt alacsony ár vagy készlethiány esetén a kereskedő nem köteles a termék leszállítására a visszaigazolásban foglalt feltételekkel.
A szerződés akkor jön létre, amikor az eladó e-mailt küld a megrendelés teljesítéséről.
Ha szállításkor kiderül, hogy nem a kért terméket kaptuk vagy ha nem a visszaigazolásban szereplő árat kéri az eladó, azt nem vagyunk kötelesek megfizetni.
Termék megrendelése esetén az átvételtől számított 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől akkor is, ha a termék nem hibás (kivételek itt). Ilyen esetben a terméket a fogyasztó saját költségén küldi vissza az eladónak, aki 30 napon belül köteles a teljes vételár visszatérítésére. Az eladó nem követelheti, hogy a terméket eredeti csomagolásban és számlával együtt küldjük vissza (de ezeket célszerű megtartani).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.