A CIB Bank megbízásából a GfK Hungária által készített CIB Stafétabot Kutatásban 800 magyar KKV döntéshozóját kérdezték a cég sikertényezőiről, utódlási elképzeléseiről és vállalatvezetési modelljeikről. A 100 millió és 10 milliárd forint közötti árbevételű vállalatok körében végzett reprezentatív felmérésből kiderül, hogy a KKV-k túlnyomó többsége, 86 százaléka teljes egészében magyar tulajdonban van és háromnegyedüknél a cégvezető egyben a tulajdonos is. A vizsgált vállalatok 42 százalékát egyetlen vezető irányítja, de 40 százalékuk szinte minden kérdésben konzultál a kulcsemberekkel a döntések meghozatala előtt. A cégvezetők jellemzően lojálisak a vállalathoz: a válaszadó vállalatok több mint felénél (55 százalék) egy ügyvezető volt az elmúlt 10 évben.
A KKV-k többsége csak rövid távon tervez előre
A felmérés szerint a hazai KKV-k közel húsz százaléka egyáltalán nem rendelkezik stratégiával, ami az árbevételük és méretük alapján meglepő adat. A stratégiával rendelkező vállalatok között lényeges eltérések vannak az időtáv tekintetében: 35 százalék esetében az üzleti terv az adott évre szól, 1-2 évre csak 24 százalék tervez, 3-5 évre 18 százalék és mindössze 3 százalék gondolkodik öt évnél hosszabb időtávban. A kutatás eredménye rámutat arra is, hogy minél nagyobb egy cég árbevétele, annál valószínűbb, hogy rendelkezik 5 évnél hosszabb távú tervvel. „A tudatos tervezés meghatározó egy vállalat életében és a világos stratégia hatása minden üzleti kapcsolatában megmutatkozik. A banki gyakorlatban például sokszor egy jó üzleti terven áll vagy bukik a megfelelő finnaszírozási forma megtalálása. Úgy gondolom napjainkban a vállalati piacon a tutados tervezés nem luxus, hanem kiindulási pont, amire személyes tanácsadóink is építhetik a vállalatnak javasolt finanszírozási stratégiát” – emelte ki a kutatás kapcsán Szabados Richárd, a CIB KKV Üzletág igazgatója.
Bizonytalanságok a cégvezetés utódlása terén
Az utódlás tervezését illetően is csak kismértékben tudatosak a cégvezetők, ugyanis a megkérdezett vállalatok kétharmadánál nincs arra vonatkozó elképzelés, hogy ki veszi át a stafétabotot. Az összes megkérdezett 34 százaléka gondolkodott már az utódlás kérdésén, a cégekben pedig tulajdonosként is jelen lévő cégvezetők közel fele (47 százalék) tett így. A tulajdonos-vezetők 54 százaléka már ki is jelölte az utódot. Az ő esetükben 84 százalékban marad családon belül a cég vezetése. Érdekesség, hogy az egyvezetős vállalkozások jellemzően magasabb arányban gondolkodtak már el az utódlás kérdésén, mint a több vezető irányítása alatt működő cégek.
Mitől sikeres egy magyar KKV?
A CIB Stafétabot Kutatás kitér arra is, hogy a vállalatvezetők többsége számára egy sikeres cég legfontosabb alapismérve az elégedett, visszajáró vevőkör, a megbízhatóság és a stabilitás. Azonban a jó stratégiát, a jó kommunikációt, valamint a folyamatosan növekvő árbevételt és nyereséget jóval kevésbé tartják a siker alapvető ismérvének. A cégvezetők szerint versenyelőnyt a minőségi termékek, a szolgáltatások, a jó kapcsolatok és a kiváló munkatársak biztosítják számukra. A KKV-k vezetői a cégvezetés során a legfontosabb prioritásnak a vállalat működésének stabilitását tekintik, emellett szintén fontos a piaci pozíció megtartása és javítása is. A vállalat növekedését a válaszadók 70 százaléka tartja fontosnak. „Számunkra fontos visszajelzés, hogy a vállalatok a megbízhatóságot, a stabilitást és a minőségt tartják kiemelten fontos sikertényezőknek. Ez megerősít bennünket abban a stratégiánkban, ami előre helyezi a hosszú távon jól működő megoldásokat a rövid távú, látszólagos sikereknél” – tette hozzá Szabados Richárd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.