BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyot veszthetnek az orosz exporttilalom magyar kárvallottjai

A magyar bruttó hazai termék (GDP) 1 százaléka, mintegy 280 milliárd forint volt 2012-ben az összárbevétele annak a 14 magyar húsipari cégnek, amelyek május 14. óta nem exportálhatják termékeiket Oroszországba - derül ki a Wolters Kluwer Kft. és a Céginfo.hu adataiból.

Az orosz  állat- és növényegészségügyi felügyelet, a  Roszszelhoznadzor május 14-től átmenetileg 14 magyarországi húsipari cég termékének importját tiltotta meg. A Wolters Kluwer Kft. közleményében kiemeli, hogy az érintett vállalkozások árbevételének nagyjából fele exportból származik.

A Céginfo.hu adatai alapján az látszik, hogy a tiltólistán valójában 11 érdekeltségi kör 12 vállalkozása szerepel: a Pick-csoportot ugyanis háromszor is említették (Pick Szeged Zrt., Pick Szeged Zrt. Központi Gyáregység és Pick Szeged Zrt. Alsómocsolád), míg a vámospércsi Prima Enten Kft. a szintén listán szereplő szentesi Hungerit Zrt. tulajdonában van. Az érintett cégek ezeken kívül az Alföldi-Hús Zrt., az Ász-Kolbász Kft., a Darius Hús Kft., a Her-csi-hús Kft., a Hungary Meat Kft., a Master Good Kft., a Pannontej Zrt., a Pápai Hús 1913. Kft. és a Tamási Hús Kft.

Ezek a vállalkozások - a Pick-csoport említett három egységét egynek számolva - összesen 281 077 928 000 forint árbevételt értek el 2012-ben. Mivel a 2013-as gazdálkodásról szóló mérlegek és eredménybeszámolók elkészítésének határideje ez év május 31., ezért a tavalyi adatokat még nem tudták figyelembe venni.

A vállalkozások között egy 2013-as alapítású társaság van, a budapesti székhelyű, szabolcsi telephelyekkel rendelkező Darius Hús Kft., amelynek gazdálkodásáról még nem jelentek meg adatok, mivel még nem volt lezárt gazdasági éve.

A mérlegadatok szerint a társaságok közül a legnagyobb árbevétele a kiskunfélegyházi székhelyű Hungary Meat Kft.-nek volt az utolsó lezárt évében: 2012-ben 92,7 milliárd forintos árbevételt ért el, míg a második helyen a Csányi Sándor érdekeltségébe tartozó Pick áll 57,8 milliárddal, a harmadik a Hungerit 38 milliárdos árbevétellel.

A társaságok exportkitettsége igencsak vegyes. A legnagyobb exportrészesedése a Hungary Meatnek volt: árbevétele 85,2 százaléka - 79 milliárd forint - jött külföldi piacokról, bár az eredménykimutatásokból az nem derül ki, hogy ebből volt-e, és ha igen, milyen arányú oroszországi bevétel -, de ötven százalék fölötti az export aránya a tamási székhelyű Tamási Hús Kft.-nél és a Hungeritnél is.

A Céginfo.hu adatai szerint öt olyan cég van, amelynek csekély, 10 százalék körüli vagy alatti az exportbevétel aránya. Összegszerűen a legkevesebb külpiaci bevétele a Prima Entennek volt két éve: 1,9 millió forintjuk származott kivitelből.

A cégadatokból az is kiderül, hogy a tiltólistára került vállalkozások összességében veszteségesen működtek: mérleg szerinti veszteségük 2012-ben összesen 703 millió forint volt. Hat társaság ért el nyereséget, de ebből három csak néhány tízmilliósat. Ebben is a Hungary Meat emelkedik ki 1,397 milliárdos nyereséggel, a Hungerit 804 millióssal, míg a kisvárdai székhelyű Master Good 556 millióssal követi.

 A veszteséges vállalkozások listáján ketten is egymilliárd fölé kerültek: az időközben önkormányzati tulajdonba került Pápai Hús 1913. Kft. 1,68 milliárdos mínusszal zárta 2012-t, míg a Pick Szeged Zrt. vesztesége 1,027 milliárd forint volt.

A listázott vállalatok a Céginfó szerint 2012 végén összesen 8131 embert foglalkoztattak, a legtöbbet, 2915-öt a Pick, a szegedi cégen kívül csak a Hungerit adott munkát ezernél több embernek (1763). A legkisebb létszámú az utóbbi tulajdonában lévő Prima Enten 112 alkalmazottal, de az Alföldi-Hús Zrt. dolgozóinak száma sem érte el a kétszázat (162). A vállalkozások többsége kelet-magyarországi székhelyű vagy ott végzi tevékenységét, dunántúli cégből csak három van a listán (a zalaegerszegi Pannontej, a tamási Tamási Hús és a pápai húsos vállalat) - olvasható a közleményben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.