A magyar autópiac fejlődése volt tavaly a legdinamikusabb az Európai Unió tagállamai körében – derül ki a járműgyártók szakmai szövetségének (ACEA) év végi összesítéséből. Magyarországon 96,5 ezer új személyautóra került rendszám, ez 25,1 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
A második helyre Horvátország futott be, ott 23,5 százalék volt a bővülési ütem. A novemberben még élen álló Ciprus számára egy szokásos decemberi forgalom is elég lett volna az első hely megtartásához, ám a szigetország gyatra, –14,7 százalékos hónapot produkált, és visszacsúszott a dobogó harmadik fokára. Az igazsághoz tartozik, hogy az Európa-rekordról lemaradtunk, a pálmát ugyanis Izland vitte el 31,7 százalékos éves plusszal.
A 325 ezres lélekszámú országban a 18,4 ezer megvásárolt új gépkocsi a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden negyedik-ötödik háztartásban új(abb) autónak örülhettek tavaly. Uniós szinten is erős évet zárták a gyártók és a kereskedők: összesen 14 millió 621 ezer autó fogyott, ez 6,8 százalékkal haladta meg a 2015-ös évit. Ezzel már sorozatban a harmadik évben bővül folyamatosan az Európai Unió autópiaca, ami a magyar gazdaság zászlóshajójának számító szektor számára is kedvező fejlemény.
A legnagyobb felvevőpiacok közül Olaszország vitte a prímet, náluk 15,8 százalékos forgalombővülést mértek 2015-höz képest. Két számjegyű növekedést, 10,9 százalékot hoztak egy év alatt a spanyolok, e két országban a korábbról elhalasztott vásárlások javították fel tavaly a statisztikát. A franciáknál 5,1, míg a legnagyobb európai piacon, Németországban 4,5 százalékos pluszt mutattak ki. A Brexit káros nyomait egyelőre nem lehet felfedezni a brit autóeladásokon, noha a 2,3 százalékos bővülés acélosnak igazán nem mondható.
Egyedül Hollandia teljesítménye adhat aggodalomra valódi okot, náluk 14,7 százalékos visszaesést – 67 ezer autó – mutatott ki az ACEA. Decemberben egyébként nem jellemezte túlzott aktivitás az autóvásárlókat, mindössze három százalékkal több – 1,14 millió – személyautó talált gazdára.
A gyártók versenyét a Volkswagen konszern nyerte, amely 3,5 százalékkal több, 3 millió 498 ezer autót értékesített, azaz átvészelte a dízelbotrány negatív következményeit, noha a névadó márkánál félszázalékos visszaesést mutattak ki. A csoport őrzi piacvezető helyét Európában, ezúttal azonban veszítettek ebből: a 2016-os évet 23,9 százalékos tortaszelettel ünnepelhették, míg tavalyelőtt 24,6 százaléknál jártak.
A VW csoportot a franciák követik, a Renault-nak 10,2, a Peugeot-Citroen csoportnak 9,9 százalék jutott. A prémiumkategóriában helyreállt a világ rendje, amennyiben ismét a Mercedes vezeti 807 ezerrel az eladási toplistát, noha csak háromezerrel előzte meg a riválisát, az Audit. Az eddigi piacvezető BMW a harmadik helyre szorult, igaz, egy-egy sikeres modell piaci bevezetésével ez a hátrány pillanatok alatt behozható. Donald Trump hétfőn hiányolta Németország főutcáiról a Chevroleteket, ami nem is csoda, mivel a márka iránti igény meglehetősen korlátozott. Olyannyira, hogy egész évben 2589 darabot adtak el belőle, szerte a kontinensen.
Ebben is az izlandiak jártak élen, ahol a cég terepjárói hagyományosan nagy népszerűségnek örvendenek. A beiktatására váró amerikai elnök ezen sokan nem javíthat, legfeljebb azon kesereghet, hogy a Wall Streeten továbbra is Mercedesek parkolnak minden kapualjban. Annyi vigasza lehet, hogy tegnap a Chrevrolet anyacége, a General Motors egymilliárd dolláros beruházást jelentett be az Egyesült Államokban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.