BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kenterbe verte az EU-t a magyar autópiac

Kicsi, de dinamikusan fejlődik a magyar újautó-piac, amely tavaly a legnagyobb, 25 százalékos bővülést érte el az EU-ban. A Volkswagen kirobbanthatatlan az eladási statisztikák éléről.

A magyar autópiac fejlődése volt tavaly a legdinamikusabb az Európai Unió tagállamai körében – derül ki a járműgyártók szakmai szövetségének (ACEA) év végi összesítéséből. Magyarországon 96,5 ezer új személyautóra került rendszám, ez 25,1 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

A második helyre Horvátország futott be, ott 23,5 százalék volt a bővülési ütem. A novemberben még élen álló Ciprus számára egy szokásos decemberi forgalom is elég lett volna az első hely megtartásához, ám a szigetország gyatra, –14,7 százalékos hónapot produkált, és visszacsúszott a dobogó harmadik fokára. Az igazsághoz tartozik, hogy az Európa-rekordról lemaradtunk, a pálmát ugyanis Izland vitte el 31,7 százalékos éves plusszal.

A 325 ezres lélekszámú országban a 18,4 ezer megvásárolt új gépkocsi a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden negyedik-ötödik háztartásban új(abb) autónak örülhettek tavaly. Uniós szinten is erős évet zárták a gyártók és a kereskedők: összesen 14 millió 621 ezer autó fogyott, ez 6,8 százalékkal haladta meg a 2015-ös évit. Ezzel már sorozatban a harmadik évben bővül folyamatosan az Európai Unió autópiaca, ami a magyar gazdaság zászlóshajójának számító szektor számára is kedvező fejlemény.

A legnagyobb felvevőpiacok közül Olaszország vitte a prímet, náluk 15,8 százalékos forgalombővülést mértek 2015-höz képest. Két számjegyű növekedést, 10,9 százalékot hoztak egy év alatt a spanyolok, e két országban a korábbról elhalasztott vásárlások javították fel tavaly a statisztikát. A franciáknál 5,1, míg a legnagyobb európai piacon, Németországban 4,5 százalékos pluszt mutattak ki. A Brexit káros nyomait egyelőre nem lehet felfedezni a brit autóeladásokon, noha a 2,3 százalékos bővülés acélosnak igazán nem mondható.

Egyedül Hollandia teljesítménye adhat aggodalomra valódi okot, náluk 14,7 százalékos visszaesést – 67 ezer autó – mutatott ki az ACEA. Decemberben egyébként nem jellemezte túlzott aktivitás az autóvásárlókat, mindössze három százalékkal több – 1,14 millió – személyautó talált gazdára.

A gyártók versenyét a Volkswagen konszern nyerte, amely 3,5 százalékkal több, 3 millió 498 ezer autót értékesített, azaz átvészelte a dízelbotrány negatív következményeit, noha a névadó márkánál félszázalékos visszaesést mutattak ki. A csoport őrzi piacvezető helyét Európában, ezúttal azonban veszítettek ebből: a 2016-os évet 23,9 százalékos tortaszelettel ünnepelhették, míg tavalyelőtt 24,6 százaléknál jártak.

A VW csoportot a franciák követik, a Renault-nak 10,2, a Peugeot-Citroen csoportnak 9,9 százalék jutott. A prémiumkategóriában helyreállt a világ rendje, amennyiben ismét a Mercedes vezeti 807 ezerrel az eladási toplistát, noha csak háromezerrel előzte meg a riválisát, az Audit. Az eddigi piacvezető BMW a harmadik helyre szorult, igaz, egy-egy sikeres modell piaci bevezetésével ez a hátrány pillanatok alatt behozható. Donald Trump hétfőn hiányolta Németország főutcáiról a Chevroleteket, ami nem is csoda, mivel a márka iránti igény meglehetősen korlátozott. Olyannyira, hogy egész évben 2589 darabot adtak el belőle, szerte a kontinensen.

Ebben is az izlandiak jártak élen, ahol a cég terepjárói hagyományosan nagy népszerűségnek örvendenek. A beiktatására váró amerikai elnök ezen sokan nem javíthat, legfeljebb azon kesereghet, hogy a Wall Streeten továbbra is Mercedesek parkolnak minden kapualjban. Annyi vigasza lehet, hogy tegnap a Chrevrolet anyacége, a General Motors egymilliárd dolláros beruházást jelentett be az Egyesült Államokban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.