BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

GVH: ez egy tisztességtelen ajánlat

Több céget is figyelmeztetett a Gazdasági Versenyhivatal, mert egy törökországi utazással kapcsolatban megtévesztették a fogyasztókat és egyikük tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Premio Travel Holidays Kft. (Premio Kft.) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott törökországi körutazásainak árával kapcsolatosan, a Premio Kft., a Líra Könyv Zrt. és a Mester Kiadó Kft. pedig megtévesztő tájékoztatást adott a fent leírt utak egyikéhez kapcsolódó vacsorakuponról. A GVH nem szabott ki bírságot, de figyelmeztetésben részesítette a Premio Kft.-t. A GVH a cégek 2013 novemberétől és 2015 januárjától megjelenő, törökországi (Lykia, Kappadókia, Török Riviéra) körutazásokhoz kapcsolódó ajánlatait és egyéb hirdetéseit, köztük az alábbi szlogeneket vizsgálta:

„Csak Önnek 59.990 Ft/főtől* 209.990 Ft helyett”

„A vacsora ajándék 29.990 Ft/fő értékben!”

A GVH úgy ítélte meg, hogy a Premio Kft. jogsértően népszerűsítette e körutazásait, mert a fogyasztó úgy észlelhette, hogy egy „kedvezményes ár” befizetésével juthat az utazásokhoz. A Líra Könyv Zrt. és a Mester Kiadó Kft. ügyfeleihez eljuttatott, ún. direkt marketing levelek pedig azt a látszatot keltették, hogy a fogyasztó jelentős összegű vacsorázási lehetőséget kap. Bebizonyosodott azonban, hogy a Premio Kft. soha nem értékesítette a meghirdetett 209.990 forintos alapáron az utazásokat, a vacsora pedig eleve az ajánlat része volt. Így a közzétett, mintegy 150.000 forintos árkedvezmény és a vacsorakupon megjelenítése valótlan fogyasztói tájékoztatásnak minősül. (Nem csak az utazásszervezőkkel, hanem az üdülési jogokkal is csak a baj van!)

A GVH a Premio Kft.-t a figyelmeztetés keretében egyúttal egy olyan versenyjogi megfelelési mechanizmus elfogadására kötelezte, amely alkalmas a jövőbeni jogsértések megelőzésére (megfelelőségi program). A megfelelőségi programot a vállalkozásnak a belső eljárásrendjében kell rögzítenie, és gondoskodnia kell arról, hogy a jövőben megjelenő reklámjait egy hozzáértéssel rendelkező belső munkatárs, illetve egy külső, független szakértő (például megfelelő szakértelemmel rendelkező ügyvéd/ügyvédi iroda, tanácsadó cég, független társadalmi szervezet) ellenőrizze – még azok megjelenése előtt – abból a szempontból, hogy az adott kampány megfelel-e a tisztességes kereskedelmi gyakorlat előírásainak.

A versenytörvény értelmében a GVH a figyelmeztetés eszközét is alkalmazhatja a célból, hogy a kis- és középvállalkozásokat (kkv) – mint a magyar gazdaság gerincét alkotó vállalkozásokat – a versenyjogi megfelelés irányába terelje. E szankció a kkv-k által elkövetett jogsértések esetében alkalmazható, de csak akkor, ha az adott vállalkozás első alkalommal valósít meg jogsértést, feltéve, hogy a jogsértés nem közbeszerzési kartell keretében, nem uniós jogot sértve vagy sérülékeny fogyasztók kárára történt.

A GVH a jogsértés megállapításán túl nem szabott ki bírságot a Líra Könyv Zrt.-re és a Mester Kiadó Kft.-re. Ennek oka többek között, hogy a kommunikáció költségét nem e két cég viselte, és felelősségük, valamint felróhatóságuk mértéke nyilvánvalóan kisebb volt, mint az elsődlegesen felelős Premio Kft.-é. Az előbbiek tevékenysége által megállapítható jogsértés jelentősége mérsékelt volt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.