A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Premio Travel Holidays Kft. (Premio Kft.) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott törökországi körutazásainak árával kapcsolatosan, a Premio Kft., a Líra Könyv Zrt. és a Mester Kiadó Kft. pedig megtévesztő tájékoztatást adott a fent leírt utak egyikéhez kapcsolódó vacsorakuponról. A GVH nem szabott ki bírságot, de figyelmeztetésben részesítette a Premio Kft.-t. A GVH a cégek 2013 novemberétől és 2015 januárjától megjelenő, törökországi (Lykia, Kappadókia, Török Riviéra) körutazásokhoz kapcsolódó ajánlatait és egyéb hirdetéseit, köztük az alábbi szlogeneket vizsgálta:
„Csak Önnek 59.990 Ft/főtől* 209.990 Ft helyett”
„A vacsora ajándék 29.990 Ft/fő értékben!”
A GVH úgy ítélte meg, hogy a Premio Kft. jogsértően népszerűsítette e körutazásait, mert a fogyasztó úgy észlelhette, hogy egy „kedvezményes ár” befizetésével juthat az utazásokhoz. A Líra Könyv Zrt. és a Mester Kiadó Kft. ügyfeleihez eljuttatott, ún. direkt marketing levelek pedig azt a látszatot keltették, hogy a fogyasztó jelentős összegű vacsorázási lehetőséget kap. Bebizonyosodott azonban, hogy a Premio Kft. soha nem értékesítette a meghirdetett 209.990 forintos alapáron az utazásokat, a vacsora pedig eleve az ajánlat része volt. Így a közzétett, mintegy 150.000 forintos árkedvezmény és a vacsorakupon megjelenítése valótlan fogyasztói tájékoztatásnak minősül. (Nem csak az utazásszervezőkkel, hanem az üdülési jogokkal is csak a baj van!)
A GVH a Premio Kft.-t a figyelmeztetés keretében egyúttal egy olyan versenyjogi megfelelési mechanizmus elfogadására kötelezte, amely alkalmas a jövőbeni jogsértések megelőzésére (megfelelőségi program). A megfelelőségi programot a vállalkozásnak a belső eljárásrendjében kell rögzítenie, és gondoskodnia kell arról, hogy a jövőben megjelenő reklámjait egy hozzáértéssel rendelkező belső munkatárs, illetve egy külső, független szakértő (például megfelelő szakértelemmel rendelkező ügyvéd/ügyvédi iroda, tanácsadó cég, független társadalmi szervezet) ellenőrizze – még azok megjelenése előtt – abból a szempontból, hogy az adott kampány megfelel-e a tisztességes kereskedelmi gyakorlat előírásainak.
A versenytörvény értelmében a GVH a figyelmeztetés eszközét is alkalmazhatja a célból, hogy a kis- és középvállalkozásokat (kkv) – mint a magyar gazdaság gerincét alkotó vállalkozásokat – a versenyjogi megfelelés irányába terelje. E szankció a kkv-k által elkövetett jogsértések esetében alkalmazható, de csak akkor, ha az adott vállalkozás első alkalommal valósít meg jogsértést, feltéve, hogy a jogsértés nem közbeszerzési kartell keretében, nem uniós jogot sértve vagy sérülékeny fogyasztók kárára történt.
A GVH a jogsértés megállapításán túl nem szabott ki bírságot a Líra Könyv Zrt.-re és a Mester Kiadó Kft.-re. Ennek oka többek között, hogy a kommunikáció költségét nem e két cég viselte, és felelősségük, valamint felróhatóságuk mértéke nyilvánvalóan kisebb volt, mint az elsődlegesen felelős Premio Kft.-é. Az előbbiek tevékenysége által megállapítható jogsértés jelentősége mérsékelt volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.