Egy évvel, 2019-ig elhalasztotta a kínai kormány a gyártóktól elvárt, környezetkímélőbb autókra vonatkozó kvótaszabályozás bevezetését. A teljes értékesítésen belül 10 százalékot kell elérniük az elektromos vagy a hibrid hajtású modelleknek. A szaktárca szerint 2020-ra ezt muszáj 12 százalékra növelniük azon gyártóknak, amelyek legalább évi 30 ezer járművet adnak el. Az e-autózás jövője szempontjából a szabályozás lehet bármilyen szigorú, egy idő után technikai akadályok merülhetnek fel.
Az egész alternatív közlekedés szempontjából a technológiai kérdések a legfontosabbak. Ma már viszonylag olcsón lehet zöldenergiát előállítani, de a tárolás még nincs megoldva. Egyáltalán nem biztos, hogy az elektromos autózás jövőjét az akkumulátoros technológia jelenti. A lítiumion-megoldással 1 kWh energia tárolása ma 150 dollárba kerül; ez nagyjából akkor lehet versenyképes, ha lemegy 100 dollárra
– mondta Pletser Tamás.
Az Erste Befektetési Zrt. elemzője szerint nagy igény lenne egy jó elektromos autóra, ám a fejlesztések még nem tartanak ott, hogy ezt elérhető áron tudják kínálni. Egyes becslések szerint 2022–25 körül juthatunk el oda, hogy az elektromos autók hatótáv és töltési idő szempontjából versenyképesek lehetnek a hagyományos, autókkal. A fejlesztési folyamatok gyorsulnak, de meg is rekedhetnek. Tavaly például a vártnál jobban csökkentek a technológiai megoldások költségei. Az akkumulátor a személyautóknál és a kishaszonjárműveknél lehet megoldás. A nehéz teherautóknál az akkumulátor a hasznos teherbírást csökkenti, ezért inkább a hidrogén kínál alternatívát – véli az elemző.
A Tesla várhatóan októberben mutatja be teherautóját. A haszongépjárművekhez dízelmotorokat gyártó német Deutz is közölte, hogy az elektromos és a hibrid hajtásláncra fókuszál növekedési stratégiájában. A mezőgazdasági, építőipari haszongépjárművek és targoncák számára készülő teljesen vagy részben elektromos hajtásláncot a tervek szerint 2020-ban mutatják majd be. A terveket csütörtökön ismertették, mire a cég papírjainak árfolyama két nap alatt 4 százalékkal emelkedett.
A dízel egyre jobban háttérbe szorul. Az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA adatai szerint 2009 óta az idei első fél évben történt először, hogy Nyugat-Európában több benzinmotorral szerelt autót értékesítettek. A dízel részaránya 50,2-ről 46,3 százalékra mérséklődött, ez 152 323 darabos csökkenés a hat hónapos időszakban.
A két éve kipattant dízelbotrány főszereplőjének, a Volkswagennek további 2,5 milliárd euró költséget jelent az érintett dízelmotorok javítása az Egyesült Államokban. Ezzel már mintegy 25 milliárd eurót tesznek ki a teljes kiadások. A német autóipar hátrányban van az elektromos autózás területén, túlságosan is a dízelhajtásra koncentráltak az elmúlt években, ami zsákutcának bizonyult – mondta Pletser.
A tőzsdéken viszonylag nehéz kereskedni az elektromos autózás papírjaival. A Tesla mindenkinek eszébe jut, ezt leszámítva olyan cégek vannak jelen, amelyek hagyományos gépkocsikat is gyártanak. A Tesla árfolyama az elmúlt hónapban 3,3 százalékkal esett, idén azonban csaknem 60 százalékos pluszban van. A Leaffel nagy tapasztalatokat szerző Nissan papírjai 2,4 százalékkal emelkedtek az elmúlt hónapban, de 2017-ben 5,3 százalékos mínuszba került a részvény. A Toyota 2,4 százalékos mínuszban áll.
A kanadai Evolve befektetési alap, az Automobile Innovation Index ETF-jén keresztül péntektől egyben lehet kereskedni a jövő közlekedésében érdekelt cégekkel. A nagy gyártók mellett a fontosabb beszállítók, például a Delphi, a Visteon vagy az Infineon is ott van az összetevők között.
Kínai tervek
A BYD az év első hét hónapjában 46 855 elektromos és hibrid hajtású autót adott el Kínában, a BAIC Motor pedig 36 084 darabnál tart. Előbbi cég részvényeinek árfolyama idén 37,5, az utóbbié 7,4 százalékkal emelkedett. A kínai kormány támogatja az elektromos gépkocsik terjedését, és egyre több nemzetközi autógyártó alapít közös vállalatot helyi cégekkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.