A hamisított gumiabroncsok forgalmazásából származó közvetlen bevételkiesés nagysága 2,25 milliárd euróra (átszámítva 700 milliárd forint) becsülhető az Európai Unióban, ami az ágazat forgalmának 7,5 százalékát jelenti. Az akkumulátorok tekintetében a közvetlen forgalomkiesés több mint 179 millió euróra (55 milliárd forint) tehető, ami az értékesítés 1,8 százalékának felel meg. Amennyiben a beszállítókra gyakorolt közvetett hatásokat is figyelembe vesszük, akkor a forgalmat érintő veszteség éves szinten az abroncsoknál 4,5 milliárd euró (1400 milliárd forint), míg az akkumulátoroknál 306 millió euró (95 milliárd forint) tehető az említett öt éves időszakban – derül ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) közleményéből.
Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) jelentése szerint a forgalomkiesés miatt
a két iparágban valamivel több mint 8300 munkahellyel volt kevesebb, míg az egyéb kapcsolódó ágazatokat is figyelembe véve a foglalkoztatási veszteség összesen több mint 22 ezer munkahelyre (ebből 21 ezer fő az abroncsiparra vonatkozik) becsülhető .
A két szektort érintő hamisítás az anyagi károkon felül súlyos környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági kockázatokat is magában rejt.
Tesztelések során kiderült, hogy a hamis abroncsok súlyos kockázatot jelentenek, mert jelentősen megnövelik a balesetek és durrdefektek kockázatát
- hívta fel a figyelmet Gablini Gábor, a HENT szakértője.
Hozzátette: a hagyományos elektrolittal töltött akkumulátorok esetében a nem megfelelő minőségű burkolat és csomagolás elektrolitszivárgáshoz vezethet, ami súlyosan károsíthatja az autó műszaki berendezéseit, valamint bőrfelületet érve irritációt és égési sérüléseket okozhat.
A két ágazatra kiterjedő vizsgálat szerint a hamisított gumiabroncsok értékesítéséből származó közvetlen bevételkiesés tekintetében az EU-ban Litvánia áll az élen 19 százalékkal, amelyet Lettország és Spanyolország, illetve Görögország követ 17-18, illetve 17 százalékkal.
Magyarország 5,1 százalékos aránnyal jóval a 7,5 százalékos uniós átlag alatt helyezkedik el, így az Európai Unió negyedik legkevésbé fertőzött országa vagyunk Finnország (3,1 százalék), Hollandia és Németország (4,2-4,2 százalék) után.
Ennek a forgalomkiesésnek a közvetlen hatásaként azonban csaknem 5 milliárd forintos (16 millió euró) veszteség éri hazánkat.
A hamisított akkumulátorok eladásából származó közvetlen anyagi károk terén a rangsor eleje és vége megegyezik az előző szegmenssel: Litvánia áll az élen 5 százalékkal, amelyet Lettország és Spanyolország, illetve Görögország követ nagyjából 4,6-4,6, illetve 4,5 százalékkal. Magyarországon kedvezőbb a helyzet, hiszen az 1,8 százalékos uniós átlagnál fél százalékkal kevesebb (1,3 százalék) a hamis termékek által okozott forgalomkiesés.
Ezzel az Unió negyedik legkevésbé fertőzött országa vagyunk Finnország (0,8 százalék), Hollandia és Németország (1,1-1,1 százalék) után. A hazánkra vonatkozó 1,3 százalékos fertőzöttségi ráta 2,2 milliárd forintos (7 millió euró) forgalmi veszteséget jelent
- derül ki az EUIPO jelentéséből.
A jelentés figyelembe vette a gumiabroncsok és akkumulátorok hamisításának kormányzati bevételeket csökkentő hatását is: a tagországok államkasszájába 105 milliárd forinttal (340 millió euró) kevesebb személyi jövedelemadó, társadalombiztosítási járulék és társasági adóból származó bevétel folyt be. Az említett összeg 94 százaléka egyébként a gumiabroncs-szektorhoz kapcsolódik – zárul a HENT közleménye.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.