Magyarország exportjának a 27,6 százaléka Németországba irányult 2018 januárja és 2019 augusztusa között, tehát a németországi gazdasági növekedés lassulása hatással lehet a magyar gazdaság dinamikájára is – jelentette ki elemzésében Steffen Dyck, a Moody’s alelnöke. A hét országot felölelő régióban Magyarországnál csak Csehországot és Lengyelországot érintheti érzékenyebben a német lassulás. Viszont a többi nyugati ország gazdasági lendületének csökkenése nem érződik Kelet-Közép-Európa iparában, sőt az autóipara egyelőre kifejezetten ellenálló:
2019 első tíz hónapjában Csehországban 2,3, Magyarországon pedig 12,3 százalékkal nőtt a személyautó-gyártás fő szegmenseinek kibocsátása, míg Németországban 11 százalékkal esett.
Steffen Dyck hangsúlyozta, hogy az ipar hozzáadott értéke a bruttó hazai össztermékre (GDP) vetítve a régión belül Csehországban a legmagasabb, mintegy 28 százalékos, míg Magyarországon 23 százalékos.
A teljes magyarországi kivitel meghaladja a GDP 80 százalékát, ez pedig a külső kereslet lanyhulása esetén sérülékennyé teszi az ország gazdaságát – húzta alá a Moody’s alelnöke. A Németországba irányuló export említett magas aránya is azt jelenti, hogy a GDP-nek nagyjából az ötöde közvetlenül a német gazdasághoz köthető. A kivitel további 5,2 százaléka Romániába, 48,6 százaléka a többi uniós országba irányul. A hét régiós ország exportstruktúrája hasonló, jellemzően mindegyiknek Németország a legnagyobb külföldi piaca. Az egyetlen kivétel Horvátország, amely a legnagyobb értékben Olaszországba szállít. A teljes magyar kivitel mintegy 5,6 százalékát teszik ki a Németországba exportált autók, ez a teljes autóexport 7,6 százaléka.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.