Csaknem 40 százalékkal több adatot kezelnek a vállalkozások, mint két évvel ezelőtt, a cégek túlnyomó többségénél úgy látják, hogy a jelenleg használt adatvédelmi megoldásaik a jövőben nem lesznek elég hatásosak a sikeres üzletmenethez – derül ki a Dell Technologies Global Data Protection Index Snapshot 2020 című felméréséből. A több mint ezer informatikai döntéshozó megkérdezésével készült kutatás jól érzékelteti, hogy milyen kiberbiztonsági kihívásokkal kell szembenézniük az üzleti szektor szereplőinek, és azt is bemutatja, hogy mekkora károkat okoznak a kiberbűnözők támadásai. A válaszok alapján
az informatikai szakemberek attól tartanak, hogy több területen nem lesznek majd képesek magabiztosan helytállni.
A legtöbben – a megkérdezettek 69 százaléka – úgy látják, hogy a kibertámadások során elvesztett adatok helyreállításakor lesznek majd gondban, míg 64 százalék jelezte, hogy adatvesztési incidensek esetében tart hasonlótól. Érdekes, hogy igen magas, 62 százalék azok aránya, akik a regionális adatkezelési szabályok betartásánál számítanak problémákra. A Dell Technologies felmérésében megkérdezett cégek 82 százalékánál tapasztaltak a kutatást megelőző 12 hónapban kibertámadást, adatvesztést vagy rendszerleállást, ami 6 százalékpontos növekedés a legutóbbi, 2018-as kutatáshoz képest. A jövőt illetően sem túl bizakodók a cégek, 68 százalékuknál úgy látják, hogy a következő 12 hónapban lesz részük valamilyen váratlan, az adatvagyonukat veszélyeztető eseményben.
Jelentős mértékben emelkedtek a különböző incidensekhez köthető költségek. Rakoncza Zsolt, a Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója a kutatás eredményeit bemutató sajtótájékoztatón elmondta, hogy
a múlt évben egy adatvesztés becsült átlagos költsége már meghaladta az egymillió dollárt, egy évvel korábban ez az érték 995 ezer dollár volt.
Jóval drámaibb változás következett be a rendszerleállások átlagos költségeiben, míg 2018-ban 526 ezer dollárra becsülték az egy-egy ilyen esemény miatti veszteséget és a helyreállítás költségeit, addig 2019-ben ez az összeg már 810 ezer dollár volt.
Érdekes eredménye a felmérésnek, hogy a több adatvédelmi szolgáltatót, gyártót vagy megoldást használó szervezetek körülbelül kétszer sebezhetőbbek egy olyan kiberincidensben, amely megakadályozza az adataikhoz való hozzáférést. A két vagy több szolgáltatót használó szervezetek esetében erre 39 százalék az esély, szemben az egy szolgáltatót használókra jellemző 20 százalékkal. Ennek ellenére a megkérdezett vállalkozások 80 százaléka döntött úgy, hogy két vagy több szolgáltatótól származó adatvédelmi megoldást is alkalmaz, ami 20 százalékos növekedés 2016 óta.
Rakoncza Zsolt arra is felhívta a figyelmet, hogy
az új technológiák alkalmazása kibervédelmi szempontból új kockázatokat hoz,
a Dell felmérése azt mutatja, hogy a cégek nem tartják magukat felkészültnek ezek kivédésére. A kutatás során megkérdezettek majdnem háromnegyede úgy gondolja, hogy ezek a feltörekvő technológiák nagyobb adatvédelmi komplexitást eredményeznek, míg 61 százalékuk szerint veszélyeztetik az adatvédelmet. A szervezetek több mint fele küzd azzal, hogy megfelelő adatvédelmi megoldásokat találjon az újabb technológiákhoz. A legtöbben, a válaszadók 67 százaléka az 5G-s és a peremhálózati infrastruktúra kapcsán jelezte, hogy gondot okoz számára a védelem, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulási platformok esetében 64 százalék volt ez az arány, míg a felhőalapú alkalmazásoknál 60 százalék.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában is elolvashatja!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.