A hazai vásárlók fogékonyabbak az emocionális érvekre, mint a racionális magyarázatokra, amikor a hazai termékek vásárlására buzdítják őket
– mondta Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője cége és a mohácsi MCS Vágóhíd Zrt. közös online rendezvényén, amelynek a „Megéri-e a magyarabb termékpálya?” címet adták.
Az ügyvezető szerint az érzelmekre jobban lehet hatni, amit jól mutat a „Szívügyünk a Magyar Termék” szlogenjük fogadtatása. A pandémia idején azonban fontosak a racionális üzenetek is, mint például a munkahelyek megőrzése, a minőség, a megbízhatóság, és a jogszabályi megfelelőség.
A Covid-19 miatti tavaszi korlátozások idején a Bonafarm sertéságazati rendszerének működésében nagy tanulságot jelentett, hogy a takarmányok fontos alkotóelemeiként szereplő vitaminok és premixek importja nehézségekbe ütközött. Sőt, ez az egész európai állattenyésztésnek fontos jelzés volt, mert korábban ezt a gyártási hátteret szinte teljesen a Távol-Keletre helyezték át Európából
– mondta Éder Tamás, a Bonafarm startégiai partnereként működő mohácsi MCS Vágóhíd Zrt. igazgatósági tagja, aki a Magyar Húsiparosok Szövetsége elnöke is egyben. Szerinte tavasszal még nagy esély volt arra, hogy ezt az iparágat újra meghonosítják Európában, de ez most halványul, mert a remények szerint a járványra megoldást jelent majd a vakcina, a premix- és vitamingyártás pedig még egy közepes méretű országban sem tűnik racionális befektetésnek.
Mohácson idén körülbelül egymillió disznót vágnak le,
amiből 900 ezer a „normál” – vagyis nem a szárazárugyártáshoz szükséges nagysúlyú – és ebből 650 ezer teljes egészében a Bonafarm integrációs rendszeréből kerül ki. Ebben a rendszerben gyakorlatilag elérték az európai top szintet az egy kocára jutó malacszaporulatban, a takarmányhasznosításban és a színhúskihozatalban is. Ebből a sertésmennyiségből 165 ezer alkalmas prémium hústermékük alapanyagának a GMO-mentes takarmányozás, az antibiotikum-mentes tartás, és az auditált állatjóléti feltételrendszer miatt. A kevésbé stresszes tartásnak pedig – beleértve a rövidebb szállítást is – jótékony hatása ban a minőségre. A Mohácson keletkező évi 100 ezer tonna húsból azonban csupán havi 150 tonna – vagyis évi 1800 tonna – az, amit prémium termékként tudnak értékesíteni.
A munkahelyekkel kapcsolatban Éder Tamás elmondta, hogy a mohácsi vágóhídon 600-700 ember dolgozik,
akik gyakorlatilag biztosak lehetnek abban, hogy a következő tíz évben nem szorítja ki őket az üzemből a robotizáció. A sertésfeldolgozás automatizálása ugyanis erősen korlátos, vagyis szükség van az iparágban a kézi munkaerőre. A Covid-19 járványnak a húsiparban jelentős hatása van a munkaerőpiacra is. Egy éve még nehéz volt embereket találni, a járvány következtében azonban változnak a német munkaerő-kölcsönzési szabályok, így onnan jönnek majd haza emberek.
Egyszerűbb is lesz itthon tartani a munkaerőt, amiben Éder tamás szerint az is közrejátszik, hogy az elmúlt években a munkabérek is vonzóbbá váltak.
Szerinte egyébként Magyarországon a nemzetközi szinten is versenyképes vágókapacitás egyensúlyban van a levágott – évi mintegy 4,3-4,7 millió – sertés mennyiségével – de persze nem mind az ilyen vágóhidakra kerül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.