Szerencsétlen időpontban, épp egy kulcsfontosságú piaci stratégiaváltás küszöbén érte a járvány a komlói autóipari beszállító Rati Kft.-t, de nem lett nagy visszaesés a vége, a képzett munkatársakat megtartották, és a marketing erősítésével újabb növekedési periódusra készülnek.
Egy válságból már megizmosodva kerültek ki.
Az 1986-ban alakult családi vállalat a 2008–2009-es válság után jó időszakot élt meg.
A sikert az hozta, hogy a Renault csoportba kerülve megújult Dacia népszerű Duster modelljének hivatalos tartozékbeszállítói lettek, ami a 2012–2014 közti években másfél milliárd forint körüli éves árbevételt eredményezett. Ezen felbátorodva úgy gondolták, a további növekedést az biztosítja majd, ha más márkáknál is – Ford, Opel, Hyundai, Nissan és Peugeot-Citroen csoport – a beszállítók listájára kerülnek.
Idővel azt kellett észrevennünk, hibás feltételezés, hogy ez a csatorna biztosít több eladást, nem az aftermarket, a szabad piac
– mondta Rajnai Attila tulajdonos-ügyvezető.
A 2017‑es 1,4 milliárd forintról 2019-re 1,1 milliárd forintra csökkent az árbevétel. A hibát felismerték, és úgy döntöttek, visszatérnek a másodpiacra, a kezdés kitűzött időpontja április 1. volt – ekkorra beütött az egész autóipart megrengető járvány.
A tavaszi visszaesés után nyáron elvegetáltunk
– emlékezett az üzletember –, aztán ősztől elindult az egész piac felfelé, és meglepetésre az év végére sikerült kihozniuk a nullszaldót, bár az árbevétel egymilliárd forint alá esett. Idén jól indult az üzlet, de azóta ingatag, látszik, hogy a német autóértékesítések még nem találtak magukra.
Az idén 1,1-1,2 milliárdos bevételt remélnek, de a realitás megint az egymilliárd forint.
Gépbeszerzéseket nem terveznek, a kulcs az újrakezdett marketingváltás sikere, ami önmagában növekedést generálhat. A saját fejlesztéseire támaszkodó, 55 főt foglalkoztató Rati Kft. olyan termékeket gyárt – kartámaszokat, csomagtartóban könnyen rögzíthető kosarakat és speciális autós vállfákat –, amelyeknek a keresletét nem érinti az átállás a környezetkímélő meghajtásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.