Dinamikus növekedés jellemzi a business jetek, azaz az üzleti célú magánrepülők piacát. A kettőtől legfeljebb 20-22 utas szállítására méretezett gépek iránt elsősorban a pandémia mellékhatásai hajtották fel a keresletet. Jóllehet a járvány háttérbe szorította a személyes üzleti megbeszélések fontosságát, a digitális térbe áthelyezve az üzleti kommunikáció fókuszát, a telefon és a videokonferencia nem mindenben tudja helyettesíteni a bizalmas tárgyalások atmoszféráját.
Emellett a légitársaságok is kénytelenek voltak radikálisan csökkenteni járataikat, ami a megrendelői oldalról szintén segítette a business jetek gyártásával, kereskedelmével és bérbeadásával foglalkozó iparágat.
Nem mellékes szempont még, hogy a gazdagok a megszokott életmódjukat még a járvány miatt sem akarták feladni, s ebben a biztonságosnak ítélt izolált környezetet a business jetek nyújtották számukra. Mindennek eredőjeként az ágazat többé-kevésbé függetleníteni tudta magát a tömegközlekedést szolgáló nagy repülőgépek gyártóitól, amelyeknek a Covid-időszakban vissza kellett mondaniuk a megrendeléseket, és a kapacitásaik kihasználatlansága miatt leépítésre kényszerültek, s most csak lassan tudnak felpörögni.
A business jetek gyártása viszont nem tud lépést tartani a felfokozott igényekkel, ami az árak gyors emelkedését és a használt jetek iránti kereslet megugrását hozza magával. A magánrepülők utáni hajszában a vevők az egyediségről is hajlandók lemondani, csak azért, hogy mi-előbb saját géppel rendelkezhessenek. A Reuters adatai szerint emiatt a használt és az új gépek ára közötti különbség egyre szűkül, ahogy a kínálatuk is. A veszi, nem veszi, nem kap mást szlogen az úr a használt gépek kereskedelmében, amelyet nemcsak az újgazdag réteg érdeklődése, hanem a flottájukat bővíteni kívánó cégek vásárlásai is hajtanak. Ugyanezt a két vásárlói kört nevezte meg Scott Neal, az amerikai General Dynamics ipari konglomerátumhoz tartozó Gulfstream globális értékesítési igazgatója is a megrendeléseik húzóerejeként.
A Cessnákat gyártó Textronnál már előrébb járnak, a megrendelési bonanza nyomán már áprilisban megemelték idei üzleti nyereségtervüket. Megrendelésállományuk egy év alatt félmilliárd dollárral, 2,1 milliárdra nőtt, termelésük pedig az első negyedévben ötödével bővült a 2019-eshez képest. Észszerű lenne a gyártási kapacitások dinamikus növelése, ám ennek gátat szab az egyre kiszámíthatatlanabbá váló alapanyag- és alkatrész-beszállítás.
A globális csiphiány itt is érezteti negatív hatását. A gyártók kapacitásaikról és megrendeléseikről üzleti okokra hivatkozva – az Airbustól és a Boeingtól eltérően – nem szívesen nyilatkoznak, s a transzparencia hiánya az árképzésben a kezükre játszik. A Jetnet adatai szerint az eladásra kínált használt gépek aránya az utóbbi negyedszázadban soha nem volt ennyire alacsony, májusban a teljes, globális flotta 6,6 százalékát hirdették meg.
Az év első négy hónapjában 864 tulajdonosváltást jelentettek be, ez 36 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
Érdekesség, hogy a vevők körében csendben feltűntek az eddigi elutasító álláspontjukat felfüggesztő „halványzöld” vállalatok, amelyek a klímavédelemre hivatkozva eddig inkább a menetrend szerinti járatok által kínált business class kényelmére szavaztak, szemben az egy utasra eső károsanyag-kibocsátás többszörösét produkáló business jetekkel.
A business jetek világpiaca a vírus megjelenése előtti évben 27,54 milliárd dolláros volt a Fortune Business Insights adatai szerint, és innen egyenes út visz felfelé: 2027-ig az éves átlagos növekedési ütemet 5,37 százalékosra becsülik, ezzel 35,54 milliárd dollárosra hízhat a piac. A Mordor Intelligence ötéves előrejelzésében óvatosabb, 2,5 százalékos átlagos bővüléssel számol, felhívva a figyelmet, hogy a gépek harmada már több mint tízéves, tehát csereérettnek számít, s ez is erősíti a keresleti oldalt, főként a flottaüzemeltetők körében. A több mint 14 ezer géppel messze piacvezető Egyesült Államok fejlődési tempójához kezd felzárkózni Ázsia, a következő években ott várható a legnagyobb fellendülés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.