BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Maszkban is hasíthat a kiskereskedelem

Az elmúlt hétvégétől elrendelt kötelező maszkviselés nem tartja otthon a vásárlók többségét, így a kereskedők nagy része az év végén pluszban zárhat, hacsak nem jön a nyitvatartást érintő korlátozás.

Várhatóan nem töri meg a kiskereskedelem év végi lendületét, hogy múlt szombattól kötelező a maszkviselés a zárt terekben – mondta a VG-nek Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) főtitkára. 

A kereskedőknek csak az számít, hogy kinyithassanak, cserébe minden szükséges intézkedés betartatásában partnerek. 

A kihelyezett kézfertőtlenítők, a maszkviselésre és távolságtartásra figyelmeztető plakátok és a padlómatricák a vásárlóknak sem jelentenek újdonságot, a korábbi Covid-hullámok alatt megszokták őket, így nem valószínű, hogy aki eddig tervezte a plázák felkeresését, az most mégis távol marad. 

Sőt, mivel senki sem lát előre két-három hétre, 

sokan inkább hamarabb lebonyolítják a karácsonyi nagybevásárlást, ami ugyancsak felfelé húzhatja a forgalmat. 

Az MNKSZ főtitkára jóval kevesebb ellenszegülő vásárlóra számít, mint korábban, inkább az a jellemző, hogy az elmúlt hetekben sokan már önkéntes alapon is maszkot viseltek. A VG forrásai a budapesti, debreceni, szegedi, valamint a győri bevásárlóközpontokból is azt jelezték, hogy zökkenőmentes volt az átállás a hét végén.

Fotó: Shutterstock

Ha nem kell a nyitvatartási időt is érintő korlátozást bevezetni, az év végéig behozhatók a pandémia okozta kiesések – összegzett Neubauer Katalin. 

A műszaki és az élelmiszer területen eddig sem volt ok a panaszra, de miután visszatért az élet a bevásárlóközpontokba, már a ruházati és a divatcikk-kereskedők is elégedettek az árbevétel alakulásával. 

Van honnan visszakapaszkodnia a szektornak, hiszen tavaly áprilisban bő 80 hónapos növekedés tört meg, amit egy szűk esztendő követett, az idei második negyedévtől viszont minden hónap újabb emelkedést hozott. Szeptemberben 5,8 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi üzletek bevétele, a folyó áron számított 1194 milliárd forintos forgalomból 8,9 százalékkal részesedett a csomagküldő és internetes csatorna. 

Bár az MNKSZ főtitkára szerint az online kereskedelem a Black Friday-akcióknak és a hosszúra nyúló karácsonyi bevásárlásoknak köszönhetően az év utolsó hónapjaiban minden bizonnyal rekordokat dönt, 

a hagyományos boltok dominanciája nem forog veszélyben.

Ezt támasztja alá a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) heti monitora is, amely szerint október 9. és november 5. között a bolti kiskereskedelem 13 százalékkal haladta meg a 2019-es, járvány előtti szintet. A KSH azért tekint 2020 helyett 2019-re bázisként, hogy a Covid-hatásokat kiszűrve objektívebb képet alkothasson. 

A kimutatás az online kasszák adatain alapul, a webáruházak forgalmát nem tartalmazza. Összefüggésben a történelmi rekordokat is maga mögött hagyó benzinárral az üzemanyag-értékesítés felfelé lógott ki 48,7 százalékkal, de a patikák forgalma is 28,7 százalékos pluszban zárt, amit részben az is magyaráz, hogy a koronavírus negyedik hullámától való félelem hatására újabb gyógyszerfelvásárlási ciklus kezdődött. 

A töltőállomásokon viszont változást hozhat, hogy november 15-től három hónapra 480 forinton maximálta a kormány az üzemanyag literenkénti árát. A mínusz 20,9 százalékon álló egyéb háztartási cikkek kategóriájában tartós a lejtmenet, míg a kulturális és szabadidős cikkek kereskedelme 3,7 százalékkal marad el a járvány előtti szinttől.

Dübörög a Black Friday

Bár az amerikai hagyományok szerint a hálaadást követő péntek a Black Friday, amikorra akár 50-70 százalékos leárazásokat időzítenek a kereskedők, Európában a teljes novembert végigkísérik a tematikus akciók. A hazai e-kereskedelmi piac két legnagyobb szereplője, az eMAG és az Extreme Digital az összeolvadása után az idén először közösen tartották a fekete pénteket, november 19-én. Már az első órában több mint 76 ezer rendelés futott be 2,4 milliárd forint értékben. Az akciós nap folyamán rendkívüli kereslet mutatkozott a háztartási eszközök és a tisztítószerek iránt.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.