Az alkoholmentes sörök magyarországi bolti eladásában két számjegyű növekedést regisztrált a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe tavaly márciustól idén februárig: a vizsgált 12 hónapban 13,5 milliárd forintot költöttek ezekre a termékekre a hazai fogyasztók, ami 16 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban – közölték a VG érdeklődésére a piackutatónál. Volumenben is hasonló mértékű forgalomgyarapodás látszik, 15 százalékkal nőtt a szegmens mennyiségi értékesítése, 300 ezer hektoliter talált gazdára a termékből. Az értékben mért összforgalom 88 százalékát a hagyományos, tehát nem ízesített sörök viszik el; az ízek közül pedig a citromos áll az első helyen. Emellett az is egyértelmű, hogy a világos alkoholmentes sörök dominálnak, az értékbeli forgalom 97 százalékát lefedve.
A magyar adatokhoz hasonló tendenciát mutat az amerikai sörivók preferenciája
– reagált a VG-nek Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója. Míg 2019-ben az amerikai éttermekben és kocsmákban a sörivók 12 százaléka választotta csak az alkoholmentes változatot, addig ez az arány tavaly már 16 százalék volt. Ennek a nagy növekedési dinamikának az a magyarázata, hogy az alkoholmentes sörnek nincs valódi alternatívája. „Különösen azóta, amióta az alkoholmentes változat olyan technológiával készül, ami megőrzi az eredeti sör ízvilágát, így nem kell lemondani a valódi sörélményről” – magyarázta a sörszövetség első embere.
Ezt támasztják alá a kutatások is, amelyek szerint mind a magyar, mind a külföldi fogyasztó elsősorban az alkoholos sör alternatívájaként fogyasztja az alkoholmentes változatot, és nem a víz, üdítő vagy gyümölcslé helyett – érvelt Kántor Sándor. A nemzetközi piaci várakozásokban is megtalálható ez a dinamika.
Míg tavaly a sör világpiacát 640 milliárd dollárra becsülték és 2025-re 710 milliárdot várnak ettől a szegmenstől, addig az alkoholmentes sörök piacát az elmúlt évben 16,7 milliárd dollárra taksálták, 2025-re pedig 23,3 milliárdos forgalomra számítanak a sörgyártók.
„Ebből úgy látszik, hogy az alkoholos termékekhez képest az alkoholmentes sörök piaca a négyszeresével bővül” – mutatott rá a szakember.
A szövetség tagvállalatai is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a termékfejlesztés terén az alkoholmentes sörökre. Legutóbb a Borsodi Sörgyár bővítette új, alacsony kalóriatartalmú, alkoholmentes termékekkel a portfólióját. A görögdinnye-eper és ananász-lime ízű, 0,0 százalékos alkoholmentes variánsok megjelenése a legújabb dobás a bőcsi gyárból, ahonnan a társaság tájékoztatása szerint több mint 11 évvel ezelőtt került ki az első hazai ízesített sör, a Borsodi Friss, ami azóta is nagy népszerűségnek örvend.
Kőbányán is tartják a lépést a változatos ízeket kereső vásárlók igényeivel: a Dreher 24 alkoholmentes termékcsalád a citrom, a gránátalma, a pomelo-grapefruit és a meggy-szeder után a maracuja-sárgadinnye ízvariánssal bővült. A Dreher célja, hogy 2030-ra a választék 20 százaléka alkoholmentes termékekből álljon. A Heineken Hungária is kiemelten kezeli a felelős alkoholfogyasztás kérdéskörét, legutóbbi közlése szerint erre fordítja a kommunikációs költségvetésének 10 százalékát. Hangsúlyos az alkoholmentes portfólió fejlesztése, melynek meghatározó része a Heineken 0,0 mellett a Soproni Radler termékcsalád is.
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe által vizsgált, több mint 90 élelmiszer-kategória közül egyébként
a sör értékben stabilan a második legnagyobb forgalmú, ennél csak a feldolgozott hús generál magasabb eladást.
Tavaly március és idén február között a sör értékbeli forgalma meghaladta a 160 milliárd forintot. Ez 1 százalékkal magasabb összeg, mint az egy évvel korábbi, a 3,5 millió hektoliteres mennyiség viszont 3 százalékos csökkenésről árulkodik – azaz a statisztikában erőteljesen visszaköszönnek a Covid-válság negatív gazdasági hatásai.
A bolti sörvásárlás 39 százaléka a szupermarketeket és a diszkontokat egyaránt magába foglaló, 400 és 2500 négyzetméter közötti üzletekben koncentrálódott. Ugyanakkor a másik véglet, a 200 négyzetméter alatti kisboltok teljesítménye is figyelemre méltó, 35 százalékos ennek a kategóriának a részesedése. A forgalom további egyötödéért felelnek a legnagyobb, 2500 négyzetméter feletti áruházak, jellemzően a hipermarketek. A gyártói márkás sörök dominálnak a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint: a vizsgált időszakban a forintban mért értékesítés 87 százalékát tették ki ezek a termékek.
Míg az utóbbiak eladása értékben 1 százalékkal nőtt és mennyiségben 3 százalékkal csökkent, addig a saját márkás italoké értéket tekintve 2, volumenben 4 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A piac legnagyobb szeletét az alkoholos sörök hasítják ki, a maguk 92 százalékos értékbeli (és 91 százalékos mennyiségi) részesedésükkel. Ez az előző, azonos időszakhoz viszonyítva egy százalékpontos csökkenést jelent a szegmens piacrészében, az alkoholmentesek javára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.