Tizennyolc igen és tíz nem szavaz mellett a fővárosi közgyűlés szerdán elfogadta a BKV 2022-es üzleti tervét. A Fidesz-KDNP frakciója nem támogatta Karácsony Gergely főpolgármester előterjesztést arra hivatkozva, hogy egy "luftballon költségvetésről" van szó több megalapozatlan bevételi sorral. Bagdy Gábor úgy fogalmazott, hogy a BKV idei üzleti terve "a közgazdasági vicc kategóriája", és nem véletlen, hogy a pénzügyi és a közbeszerzési bizottságon nem ment át. (Ugyanakkor más közgyűlési bizottságok megszavazták a dokumentumot.)
Lyuk hátán lyuk a BKV költségvetésébenA fővárosi cég 26 milliárdos veszteséget mutatott ki erre az évre. |
Mint azt a VG a múlt héten megírta, a cég 26 milliárd forint veszteséget tüntetett fel erre az évre. Ebből 16 milliárd eredményszemléletű, kvázi az amortizáció és a hiányzó fejlesztések értéke. Tízmilliárd viszont pénzforgalmi, likviditási hiány. Egy ugyanekkora működési folyószámlahitelt is beterveztek, de ezt az összeget még az idén törleszteni kell. Ennek forrása egyelőre nem látszik, erről a BKV igazgatósága is csak annyit mondott, hogy a visszafizetést valamilyen módon át kell ütemezni a 2023-as évre.
A BKV finanszírozási nehézségei nem újkeletűek, 2010-ben például már 77 milliárdos működési hiányt görgetett maga előtt. A cég tehermentesítése akkor csak a kormányzat beavatkozásával volt lehetséges. Az viszont, hogy már az üzleti terv is 26 milliárdos mínusszal kalkulál rendkívülinek mondható. A helyzete súlyosbítja, hogy a BKV egy fiktív, még tárgyalási szinten sem ismert energiaár-kompenzációt is nevesít a büdzséjében 14 milliárd forint erejéig, amit a kabinettől vár. Mivel erre nincs ígéret, könnyen előállhat, hogy a vállalatnak 40 milliárdra szökik fel a vesztesége.
Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes kiemelte: míg 2016-ban az utasok fizették a közösségi közlekedés fenntartásának 48 százalékát, 2022-ben ez 33 százalékra esik vissza. Az állam akkor 10,8 százalékos részt vállalt, ami most 5,7 százalék. Ezzel párhuzamosan a fővárosi finanszírozás 41 százalékról 61-re ugrott. „Ez azt jelenti, hogy a Budapestre befolyó iparűzési adó 76 százalékát viszi el a tömegközlekedés, és a 100 százalék sem lenne elég. Igazuk van, az üzleti terv katasztrofális, de az utolsó pillanatig fenntartjuk a működést. Nem hiszem, hogy lenne olyan, hogy a fővárosnak nincs közösségi közlekedése”.
Ugyanakkor a fideszes képviselőcsoport részéről elhangzott, hogy elő fog jönni a kérdés, hogy forráshiány miatt meddig fog szolgáltatni a BKV. Jelezték, a cég üzemeltetése fővárosi feladat, de ha ez nem lehetséges, el lehet gondolkodni ennek megváltoztatásán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.