BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Holdról is látszik, mekkora lyuk van a BKV költségvetésében

Akár 40 milliárd is lehet a veszteség és nem látszik, ezt honnan teremtené elő a főváros.

Tizennyolc igen és tíz nem szavaz mellett a fővárosi közgyűlés szerdán elfogadta a BKV 2022-es üzleti tervét. A Fidesz-KDNP frakciója nem támogatta Karácsony Gergely főpolgármester előterjesztést arra hivatkozva, hogy egy "luftballon költségvetésről" van szó több megalapozatlan bevételi sorral. Bagdy Gábor úgy fogalmazott, hogy a BKV idei üzleti terve "a közgazdasági vicc kategóriája", és nem véletlen, hogy a pénzügyi és a közbeszerzési bizottságon nem ment át. (Ugyanakkor más közgyűlési bizottságok megszavazták a dokumentumot.)

Lyuk hátán lyuk a BKV költségvetésében

A fővárosi cég 26 milliárdos veszteséget mutatott ki erre az évre.

Mint azt a VG a múlt héten megírta, a cég 26 milliárd forint veszteséget tüntetett fel erre az évre. Ebből 16 milliárd eredményszemléletű, kvázi az amortizáció és a hiányzó fejlesztések értéke. Tízmilliárd viszont pénzforgalmi, likviditási hiány. Egy ugyanekkora működési folyószámlahitelt is beterveztek, de ezt az összeget még az idén törleszteni kell. Ennek forrása egyelőre nem látszik, erről a BKV igazgatósága is csak annyit mondott, hogy a visszafizetést valamilyen módon át kell ütemezni a 2023-as évre.

A BKV finanszírozási nehézségei nem újkeletűek, 2010-ben például már 77 milliárdos működési hiányt görgetett maga előtt. A cég tehermentesítése akkor csak a kormányzat beavatkozásával volt lehetséges. Az viszont, hogy már az üzleti terv is 26 milliárdos mínusszal kalkulál rendkívülinek mondható. A helyzete súlyosbítja, hogy a BKV egy fiktív, még tárgyalási szinten sem ismert energiaár-kompenzációt is nevesít a büdzséjében 14 milliárd forint erejéig, amit a kabinettől vár. Mivel erre nincs ígéret, könnyen előállhat, hogy a vállalatnak 40 milliárdra szökik fel a vesztesége.

Fotó: Kallus György/Világgazdaság

Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes kiemelte: míg 2016-ban az utasok fizették a közösségi közlekedés fenntartásának 48 százalékát, 2022-ben ez 33 százalékra esik vissza. Az állam akkor 10,8 százalékos részt vállalt, ami most 5,7 százalék. Ezzel párhuzamosan a fővárosi finanszírozás 41 százalékról 61-re ugrott. „Ez azt jelenti, hogy a Budapestre befolyó iparűzési adó 76 százalékát viszi el a tömegközlekedés, és a 100 százalék sem lenne elég. Igazuk van, az üzleti terv katasztrofális, de az utolsó pillanatig fenntartjuk a működést. Nem hiszem, hogy lenne olyan, hogy a fővárosnak nincs közösségi közlekedése”.

Ugyanakkor a fideszes képviselőcsoport részéről elhangzott, hogy elő fog jönni a kérdés, hogy forráshiány miatt meddig fog szolgáltatni a BKV. Jelezték, a cég üzemeltetése fővárosi feladat, de ha ez nem lehetséges, el lehet gondolkodni ennek megváltoztatásán.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.