Csaknem 26 milliárd forint veszteséget mutat a BKV 2022-es üzleti terve – derül ki a fővárosi tömegközlekedési cég idei gazdálkodását bemutató dokumentumból. A Fővárosi Közgyűlés a múlt hét szerdán tárgyalta volna a vállalat idei költségvetését, amelyet annak előterjesztője, Karácsony Gergely főpolgármester elfogadásra javasolt, de az előterjesztést végül kivették a napirendi pontok közül.
A BKV büdzséjének tárgyalása igencsak időszerű lenne, hiszen javában zajlik a 2022-es gazdálkodási év második negyedéve, tavaly pedig már márciusban megszületett a döntés. A kérdés a főpolgármester ígérete szerint az április 27-i közgyűlés legfontosabb témája lesz. A csúszást azzal magyarázta Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes, hogy át kell gondolni a kockázatokat, például az energiaárak növekedését és az általános drágulást. Ugyanakkor megjegyezte, hogy a fővárosnak a jövő hétre se lesz több pénze, és nem tud majd 50 milliárdot csak úgy előteremteni.
Ha ennyire nem is,
néhány tízmilliárdra valóban égető szüksége lenne a BKV-nak ahhoz, hogy a működése ne kerüljön veszélybe.
Az önkormányzat százszázalékos tulajdonában álló társaságnál nem szokatlan az alulfinanszírozottság, de a 26 milliárdos szint drámai. Tavaly a várható adózás előtti eredmény 15,66 milliárd forint veszteség volt, két éve 6,58 milliárd.
A BKV menedzsmentje alapvetően nem is kalkulált ekkora lyukkal, de a városháza pénzügyi korlátai miatt kénytelen volt átdolgozni az üzleti tervét. A cég 2021 szeptemberében még mintegy 162 milliárd forint közszolgáltatási díjjal számolt, ami egyebek mellett fedezetet biztosított a működési költségek indokolt növekedésére. Az előzetes üzleti tervben így megjelenhetett a cégvezetés által szükségesnek ítélt finanszírozás. A főváros anyagi nehézségeire tekintettel októberben 141 milliárdra csökkentették a 2022-es közszolgáltatás díját, de ezzel együtt 18 milliárd veszteséget tüntettek fel. Ráadásul a finanszírozási igény további 10 milliárdos mérséklésére ugyanekkora folyószámlahitel felvételéről döntöttek, jelezve, hogy az utóbbi csak átmeneti megoldás, mivel a kölcsönt a 2022. év lezárásáig törleszteni kell.
Jelen állás szerint a BKV idei üzleti terve némiképp magasabb, mintegy 142 milliárd forint közszolgáltatási díjat szerepeltet, azzal, hogy ennek kialakításakor figyelembe vették az energiahordozók áremelkedésének kompenzációjaként folyósítandó 14,075 milliárdos állami támogatást. Ugyanakkor ez a tétel egyelőre fikció, mivel a támogatást még egyáltalán nem ítélték oda a BKV-nak, erről a VG értesülései szerint még csak tárgyalnak. Ha ez a 14 milliárd forintot meghaladó, remélt állami dotáció részben vagy egészben elmarad, az súlyosan veszélyeztetheti a társaság likviditási helyzetét. Ez esetben az a legrosszabb forgatókönyv sem tehető az asztalfiókba, hogy a cégnek az idén – a tízmilliárdos folyószámlahitel felvétele esetén is – 40 milliárdos veszteséggel kellene megbirkóznia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.