Az elmúlt években folyamatosan nőtt a légkondicionálók piaca, az LG tapasztalatai szerint a belépő- és a prémiumkategóriákban a legdinamikusabb a fejlődés. A középkategória kevésbé népszerű, bár ott is van növekedés. A légkondicionálók ára körülbelül 10 százalékkal nőtt az idén. A beszállítói és az ellátási lánc problémái (például az alapanyag- és a konténerhiány) késéseket okozott a gyártásban és az ellátásban, folyamatos kihívások előtt állnak a gyártók és a piacok. Mindezek ellenére az LG arra számít, hogy az idén is legalább 25 százalékkal nőnek az eladásai, mivel egyre bővül a kereslet.
A Daikinnál az előző, 2022. április 1-jén zárult gazdasági évhez képest a forint-euró árfolyam változásától függetlenül is mintegy 15 százalékkal emelkedett a lakossági split klímák ára. Zuggó Balázs, a Daikin Hungary Kft. ügyvezetője a VG-nek elmondta, hogy a háborúra, illetve a gázellátás jövőjének bizonytalanságaira hivatkozva egyre több hazai ügyfél törekszik arra, hogy ne függjön a földgáztól, ezt jelzi például, hogy mind népszerűbbek a háztartási napelemes rendszerek.
Ugyanakkor az ellátási lánc nehézségei egyértelműen korlátozzák a hőszivattyúpiaci kereslet diktálta mértékű növekedést. Ez a helyzet még jó ideig fennállhat, ráadásul hiány van telepítő szakemberekből, a technológiához értő szerelőkből is.
A levegő-víz hőszivattyúk iránt látványosan megnövekedett igényre válaszul a Daikin már most megnövelte a belgiumi gyártókapacitását, jövőre pedig meg szeretné négyszerezni, és további gyártósorok létesítése is kilátásban van
– emelte ki Zuggó Balázs.
A lapunk által megkérdezett mindkét gyártó arról számolt be, hogy klímaválasztáskor az elsődleges szempontok a csendesség, az energiahatékonyság és a minél több funkció: ma már alapvető, hogy a klímát télen fűtésre vagy temperálásra is használják, de egyre keresettebbek a légtisztító és a frisslevegő-utánpótlást biztosító funkciók is.
Fontos továbbá a távolról való vezérelhetőség, vagyis a berendezés applikációkkal történő indítása és kikapcsolása, a kívánt hőmérséklet távoli beállítása. Egyre többen választanak olyan felső kategóriás termékeket, amelyek az előbbieken túl időtállók, a dizájnjuk egyedi, így értékes részei lehetnek az otthoni enteriőrnek. Nem tűntek el a piacról az impulzusvásárlók sem, ők a meleg beköszöntével szükségmegoldásként vásárolják a kisebb tudású és olcsóbb készülékeket.
Az idei első öt hónapban már csaknem 1100 klímaberendezést vásároltak az eMAG-Extreme Digitalon, 70 százalékkal többet, mint 2021 azonos időszakában, illetve csaknem 300 százalékkal többet, mint a két évvel korábbi azonos időszakban. Ebben az évben május végéig átlagosan bruttó 121 ezer forintért rendeltek split klímát a cégnél, több mint 6 százalékkal többért, mint tavaly, a 2020-as adathoz viszonyítva pedig bő 16 százalékos a növekedés. A webáruháznál a Star-Light, Whirlpool és Hauser márkák a legnépszerűbbek.
A keresettebbek a bruttó 200 ezer forintnál olcsóbb split klímák, de az ismertebb márkák népszerűbb modelljeiből jól fogynak a 250 ezer forint körüli típusok is. Az eladási számok alapján vélhetően továbbra is sokan élnek a készülék árának 50 százalékára felhasználható otthonfelújítási támogatással, a vállalat azt várja, hogy a klímaeladások terén ez az éve is legalább olyan erős lesz, mint a tavalyi volt.
A webáruháznál az idei első öt hónapban a mobil klímák kelendőbbek voltak, mint tavaly vagy tavalyelőtt: míg a vizsgált időszakban az előző két évben csak néhány tucat ilyen berendezés fogyott, az idén már több mint kétszáz. Tavaly és tavalyelőtt is jellemzően bruttó 70-80 ezer forintért rendeltek mobil klímát az eMAG.hu-ról, az idén az első öt hónapban átlagosan 85 ezer forintért.
Mobil klímából az idén majdnem négyszer annyit adott el az Euronics, mint 2020-ban, a 2021-esnél pedig két és félszer nagyobb árbevételt ért el már a szezon kezdetén, vagyis május elejétől június közepéig. Az eladott berendezések száma szerint a növekedés ugyanezekben az időszakokban 338, illetve 196 százalék volt – válaszolta lapunknak a társaság.
Hűtőberendezésekből 2020-hoz képest 124, 2021-hez képest 117 százalékkal volt nagyobb az árbevétele. Az áruház azt tapasztalta, hogy vevői előnyben részesítik az egyszerűbb készülékeket, például az álló ventilátorokat, ezek között a legnépszerűbbek ára az idén 10 és 20 ezer forint között mozog, míg mobil klímából a 110–130 ezer forintosak a legkelendőbbek. Az Euronics további 20 százalékos bővülésre számít a nyári hónapokban, ha kitart a kánikula.
A Media Markt is jelentős növekedésről számolt be: mobil klímákból az idén 181 százalékkal többet adott el, mint az előző év azonos időszakában, 2020-ra vetítve 175 százalékos a növekedés. Most a Gorenje, az Orion, az Electrolux és a Deltaco a legnépszerűbb márka a műszaki áruházban, a legkeresettebb árkategória pedig a 120 ezer forintos (2020-ban a 90, 2021-ben a 100 ezer forintos volt), a termékek ára átlagosan 10 százalékkal nőtt.
A Media Markt tájékoztatása szerint a vásárláskor már az az elsődleges szempont, hogy minél hamarabb el lehessen érni a lakásban a kívánt hőfokot, ezért a vevők a nagyobb teljesítményű termékeket részesítik előnyben. Előtérbe kerültek a kombinált, hűtő-fűtő készülékek is, amelyek egész évben használhatók.
Mindhárom, a VG által kérdezett kereskedő szerint egyre népszerűbbek az okosfunkciók, amelyekkel akár távolról, valamint időzítve is szabályozható a lakás hőmérséklete. Az idén ennek alapján felkapottak lehetnek az ilyen, telefonos applikációval irányítható és ellenőrizhető modellek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.