BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Akkora a válság, hogy online sem rendelnek a magyarok

Az internetes kereskedők harmada legalább 30 százalékos forgalomcsökkenést tapasztalt szeptemberben.

A megugró infláció, a rezsiköltségek emelkedése és a fogyasztók körében tapasztalható bizonytalanság hamar éreztette a hatását az online kiskereskedelmi forgalomban is: szeptemberben az e-kereskedelmi cégek 49 százaléka tapasztalt visszaesést a forgalmában, 33 százalékuknál ennek a mértéke elérte a 30 százalékot – derül ki az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál gyorsfelmérésében részt vevő közel száz internetes üzlet válaszaiból.

Businesswoman,Laptop,Using,,,Online,Shopping,Concept.vintage,Concept
Fotó: Shutterstock

A válaszadók 41 százaléka a visszaesés fő okaként a vásárlóerő csökkenését – a magas infláció, illetve a rezsikiadások növekedése miatti kényszerű spórolást – jelölte meg, további 20 százalékuk az általános piaci bizonytalanságot emelte ki, ami a vásárlókat kivárásra, a jövőre irányuló takarékoskodásra készteti. Az online kereskedők 91 százaléka értékelte úgy, hogy a forint euróhoz és dollárhoz mért jelentős gyengülése negatívan befolyásolja a működését, 63 százalékuk szerint ez a hatás jelentős mértékű.

Az e-kereskedelmi cégek több mint fele nehézséget tapasztal az árubeszerzésben

Az online kereskedők 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy áruhiányt vagy egyéb fennakadást tapasztal az ellátási láncban. 

Az ukrajnai háború kitörését követő hetekben végzett korábbi hasonló felmérésben ez az arány csupán 23 százalékos volt. Minden ötödik e-kereskedelmi cég azt nyilatkozta, hogy a fennakadások jelentős mértékűek, több olyan termék van, amelyet jelenleg nem lehet, vagy jóval nehezebb beszerezni, mint korábban.

A jelenlegi kihívások a karácsonyi szezont is alapvetően forgathatják fel. Bár a legnagyobb webáruházak nem térhetnek ki előle, a felmérésben részt vevők 62 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az idén nem készül külön akciókkal a karácsonyi bevásárlóidőszakot bevezető Black Friday idejére. Ez jelentős fordulat tavalyhoz képest, amikor a többség kampányokkal is megtámogatott leértékeléseket hajtott végre ebben az időszakban.

Az idei karácsonyi szezon legnagyobb kihívása az online kereskedők szerint az alacsony fogyasztói kereslet lesz: 87 százalékuk érzi ezt problémának. Negyvenhárom százaléknyian tartják kihívásnak az elszálló marketingköltségeket. Az áru- vagy csiphiány 29 százalék szerint befolyásolhatja kedvezőtlenül a karácsonyi szezont, a megfelelő mennyiségű futár hiányától pedig a webáruházak 20 százaléka tart.

 

Első alkalommal eshet vissza reálértéken az e-kereskedelem éves volumene

Arra a kérdésre, hogy az adott webáruház idei árbevétele hogyan alakul az előző évihez képest, mindössze a cégek 27 százaléka jelzett 20 százalék feletti növekedést. 

Az infláció jelenlegi mértékét tekintve ez azt jelenti, hogy az online kereskedők közel háromnegyede arra számít, hogy a forgalma reálértéken elmarad a tavalyitól.

Harmincegy százaléknyian jelezték azt, hogy nominálértéken is visszaesést várnak. Mindez egybecseng a hazai piackutató cégek által közzétett várakozásokkal: a GKID egy hete legfeljebb 8-10 százalékra becsülte az online kiskereskedelmi forgalom bővülését, a Reacty Digital a Kürt Akadémiával közös felmérésében szintén jellemzően 6–10 százalék közötti növekedési kilátásokról számolt be az egy hónappal ezelőtti elemzésében.

Elrontották a vásárlási kedvet a megugró árak

Egy felmérés szerint minden ötödik válaszadó úgy képzeli el, hogy kevesebb terméket vásárol majd.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.