Az Európai Unió Törvényszéke megsemmisíti az Európai Bizottság határozatát, amely jóváhagyta a temesvári nemzetközi repülőtéren a Wizz Air részére nyújtott román támogatásokat – olvasható a luxembourgi bíróság friss közleményében.
A testület azt írta, hogy a Bizottság több alkalommal tévesen alkalmazta a jogot az említett intézkedések szelektív és előnyös jellegének vizsgálata során.
A Románia nyugati részén fekvő temesvári nemzetközi repülőteret a Societatea Națională Aeroportul Internaţional Timişoara – Traian Vuia SA (AITTV) üzemelteti. Ez egy részvénytársaság, amelyben a román állam a részvények 80 százalékával rendelkezik. Az AITTV Románia Európai Unióhoz 2007-ben történt csatlakozásából eredő forgalomnövekedésre tekintettel és a schengeni térséghez való csatlakozás biztonsági feltételeinek való megfelelés érdekében finanszírozást kapott a román államtól egy terminál építéséhez a Schengenen kívüli járatok és a biztonsági berendezések számára.
Az alacsony költségű légitársaságok (kvázi fapadosok) bevonzása és a repülőtér teljes jövedelmezőségének növelésére irányuló stratégia keretében
az AITTV 2008-ban a Wizz Air Hungary Légiközlekedési Zrt.-vel megállapodásokat írt alá a repülőtéri infrastruktúra és szolgáltatások Wizz Air általi használatáról. Ezek közül kettőt 2010-ben egy új diszkont díjszabással módosították. A 2007-es, a 2008-as és a 2010-es légiforgalmi tájékoztató kiadványoknak (AIP) megfelelően a Wizz Air a repülőtéri díjakból biztosított engedményekben és kedvezményekben is részesült.
Csakhogy 2010-ben a román Carpatair SA légitársaság panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, amelyben a román hatóságok által a temesvári nemzetközi repülőtéren a Wizz Air javára nyújtott támogatásokat kifogásolta. Az Európai Bizottság csak 2020. február 24-i hozott határozatot, amelyben úgy ítélte meg, hogy
A Carpatair SA keresetet indított a határozattal szemben. Azt akarta elérni, hogy semmisítsék meg a Bizottság állami támogatásokra vonatkozó állásfoglalását. Ennek adott most helyt a Törvényszék több tekintetben is hirdette ki, hogy az Európai Bizottság tévesen alkalmazta a jogot, amikor ezen intézkedések szelektív, illetve előnyös jellegét vizsgálta.
A Törvényszék elutasítja a Bizottság érvelését, amely szerint a Carpatair SA által benyújtott kereset elfogadhatatlan azon az alapon, hogy a Carpatair SA nem rendelkezik kereshetőségi joggal a vitatott határozat megsemmisítése iránt. A bíróság emlékeztetett arra, hogy bármely természetes vagy jogi személy eljárást indíthat a neki címzett vagy az őt közvetlenül és személyében érintő jogi aktusok ellen. Ugyanakkor azt is kiemelte, hogy mivel a 2008. évi megállapodásokat és a 2010. évi módosító megállapodásokat egyedi intézkedéseknek kell minősíteni, a Carpatair SA keresete a vitatott határozatnak erre a részére csak akkor fogadható el, ha bizonyítja, hogy a megállapodások nemcsak közvetlenül, hanem személyében is érintik őt. Mivel azonban az említett
megállapodások alkalmasak voltak arra, hogy lényegesen befolyásolják versenyt azokon a piacokon, amelyeken versenyhelyzetben állt a Wizz Airrel a Carpatair SA,
így a társaság a jogilag megkövetelt módon bizonyította a személyében való érintettségét, még úgy is, hogy a Carpatair SA időközben megváltoztatta üzleti modelljét és 2013 óta beszüntette tevékenységét a temesvári nemzetközi repülőtéren.
A Törvényszék, miután megerősítette a Carpatair SA által benyújtott kereset elfogadhatóságát, érdemben megállapította, hogy helyt ad a keresetnek és megsemmisíti a vitatott határozatot annyiban, amennyiben az megállapítja, hogy a 2010. évi AIP-ben és a 2008. évi megállapodásokban – ideértve a 2010. évi módosító megállapodásokat is – szereplő repülőtéri díjak nem minősülnek állami támogatásnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.